Kipeä olkapää – mikä avuksi?

Olkapään alueen kipu johtuu usein lihasepätasapainosta

”Voitko kertoa, mistä johtuu että olkapääni on kipeä? Kipu tuntuu tässä olkavarressa, vähän alempana”. Tämä on varmaan yleisin kysymys, mitä minulle esitetään. Siksi tein sinulle kotitreeniohjelman, jolla saat kivut kuriin. Voit hankkia oman ohjelman täältä. Hinta on vain 24.90, saat fysioterapeutin suunnittelemat ohjeet ja videot heti käyttöösi rajoituksettomaksi ajaksi.

Vaiva on yleinen ja se voi estää normaalin liikuntaharrastuksen. On ikävää, että ihmisellä tekisi mieli pitää terveydestään huolta, mutta olkapää on niin kipeä, ettei pysty tekemään mitään. Suunnittelin tämän ohjelman, että voit jatkaa normaalia elämääsi. Liikkumista, käsitöitä, kotitöitä, lasten kanssa leikkimistä… ylipäätään kaikkea sinulle tärkeitä asioita.

Olkapään, tarkemmin sanottuna kiertäjäkalvosimen alueen kiputilat ovat hyvin yleisiä työikäisillä ja iäkkäämmillä naisilla, sekä voimaharjoittelevilla naisilla ja miehillä. Toki ei-voimaharjoittelevilla miehilläkin vaivaa esiintyy. Varsinkin kädet edessä tai koholla työskentely altistaa olkapään alueen kiputiloille.

Mistä olkapään kipu johtuu?

Syitä voi olla todella monia. Kuitenkin nyky-yhteiskunnassa hyvin yleinen syy on lihasepätasapaino sekä hartiarenkaan alueen virheellinen kuormituttuminen. Lapaluuta tukevat lihakset ovat heikot, eikä lavan liikettä oikein hahmota. Lapaluuta tukevat lihakset ovat kuitenkin avainasemassa siihen, alkaako olkapään kipu nostaa päätään vai ei. Siksi oikein suunnitellut hallinta- ja voimaharjoitteet yläselälle ja hartiarenkaalle ovat paras keino iskeä tähän vaivaan.

Venyttely, hieronta ja kipulääkkeet auttavat itse oireeseen, mutta hetken päästä kipu tuntuu taas. Kun harjoitellaan hyvä kannatus yläselän lihaksiin, saadaan sekä kipu haltuun, että myös estetään sen uudelleen paluu. Vaikka menisit kiertäjäkalvosinleikkaukseen, tulee silti harjoitella ohjeen tyyppisillä harjoitteilla, jotta leikkauksen jälkeen olkapää toimii mahdollisimman normaalisti.

Miten hoitaa olkapään kipua kotona?

Ensimmäisenä tulee kiinnittää huomiota lavan liikkeiden hahmotukseen. Tunnenko, miten lavat liikkuvat? Sen jälkeen niiden hallintaan. Saanko lavan haltuun, vai siirrottaako se holtittomasti törröttäen? Siirrottava, eli ”törröttävä” lapa on todella merkittävä tekijä olkapääkivuissa. Seiso seinää vasten, ja nosta käsiäsi. Tunnetko lapaluusi työntyvän seinää vasten? Silloin ne siirrottavat.

Siirrotus saatava hallintaan, jotta virheellinen, kipua aiheuttava kuormitus saadaan aisoihin. Kolmas asia on harjoittelu. Vahvistetaan lapaa tukevia lihaksia, venytetään tai hierotaan myofaskiaalisella releasing-tekniikalla kireitä lihaksia.

Kotitreeniohjelma olkapään kivun hoitoon

Ohjelmani sisältää kaksi eri vaihetta, kivuliaamman ja vähemmän kivuliaan olkapään tilanteeseen, sekä ”jatko-ohjeet”, eli toiminnallisen stabilaation harjoitteet jottei vaiva enää palaa. Lisäksi saat ihanat rentouttavat venytys- ja lihaskalvo-releasing-ohjeet. Aivan kuin hieronnassa olisi! Lähde näillä harjoitteilla liikkeelle.

Myynnissä myös Leuanveto ja lavanhallinta: ohjelma jolla opit leuanvedon, sekä Startti kuntosalitreeni: kaksijakoinen treeniohjelma joka sopii aloittelijalle tai tauon jälkeen salille palaavalle.

Kivutonta liikkumista toivottelee Hanna

Kommentit (0)