Keski-ikäinen: älä raihnaistu!

Asiakkaat pyysivät mua kirjoittamaan tästä: Keski-ikäisen, tai sen ylittäneen voimaharjoittelusta. Jos olet itse viisissäkymmenissä tai yli, lue tämä. Jos olet nuorempi, lähetä tämä teksti vanhemmillesi tai isovanhemmillesi. Tämä teksti on lyhyt, koska asia on niin yksiselitteinen kuin olla ja voi.  Pahoittelen, jos kielenkäyttöni vaikuttaa töksähtävältä. Tämä asia vain on niin tärkeä, että se ei hyssyttelemällä parane. On harjoiteltava. Muuten raihnaistut. Älä raihnaistu!

Tiedätkö, ulkonäön vuoksi treenaamisen juna ajoi sinusta jo ohi. Pepun muokkaaminen ja vatsan litistäminen ovat suoraan sanottuna nuorten turhakkeita! Keski-ikäinen treenaa siksi, että pystyy elämään! Toki ulkonäköön tulee positiivisia muutoksia kaiken ikäisillä kun harjoittelee, mutta toimintakyvyn parantuminen päihittää ulkonäköjutut tärkeydessään kuus-nolla.

Jos tähän asti olet liikkunut koska ”pitäisi”, että vatsa pienenee, ei ole ihme, ettei enää varttuneemmalla iällä huvita. Ehkä ulkonäkö ei ole enää prioriteettiykkösesi, jotenka se ainoa motivaattori, mikä on saanut sinut joskus aiemmin liikkumaan, on kadonnut? Hyvä! Nyt on tilaa uusille syille. KAIKKIEN MEIDÄN PITÄISI LOPETTAA ULKONÄÖN VUOKSI TREENAAMINEN! Kaikkien meidän pitäisi treenata terveyden ja hyvän olon vuoksi. Mutta elintärkeää siitä tulee silloin, kun iän myötä aletaan menettää lihasmassaa. Jo kolmekymppinen alkaa menettää lihasmassaa, ja kato vain kiihtyy vaihdevuosi-iän koittaessa.

work-out-1539614_1920.png

Tiedätkö, vanhuus ei tulekaan hiipien. Se voi iskeä yllättäen vasten kasvoja. Sinulla on voinut vierähtää kymmenen, 20 tai jopa 30 vuotta siitä, kun viimeksi olet käynyt lattialla istumassa tai makoilemassa! Kun ei ole enää pieniä lapsia, tai lapsenlapsia, lattialle ei tunnu enää olevan asiaa. Sitten yhtenä päivänä, kun kompastut, et enää pääsekään lattialta ylös. Ja juuri edellisenä päivänä kävit sauvakävelylenkillä! Miten tämä on mahdollista? Minähän kävelen joka päivä, minähän liikun! Kävely kun ei pidä lihasvoimaa yllä! Kävely, vesijumppa tai venyttely ei riitä. Tarvitset voimaa.

Lihasvoimaa saa kehitettyä kaiken ikäiset. Mutta se vaatii sen, että harjoittelet tarpeeksi raskasta vastusta vasten. Kuntosalitreenillä se onnistuu helpoiten. Kahden kilon käsipainot ovat kivaa jumppaa yläraajoille, mutta jalkojen voima vaatii kuormittavampaa treeniä. Älä pelkää harjoittelua! Se pitää sinut terveenä ja itsenäisenä. Jos sinulla on sairauksia, ne toki vaikuttavat asiaan, mutta liikunta-alan ammattilainen tietää kyllä tehdä sinulle turvallisen treeniohjelman.

Kumman elämän valitset:

vaihtoehto a) Teet pitkän työuran, puurrat ahkerasti ja kivut haittaavat viimeisiä työvuosiasi. Viimein pääset eläkkeelle, huh! Harmi vain, että olet siinä vaiheessa jo väsynyt, kipeä ja hieman heikkokin niin että voimia ei tunnu olevan enää mihinkään. Pari vuotta eläkkeellä oltuasi saat rollaattorin, ja pian et uskalla nousta sohvalta, vaan vietät päiväsi istuen. Lopulta vuoteeseen hoidettuna.

vaihtoehto b) Teet pitkän työuran, puurrat ahkerasti ja kivut haittaavat viimeisiä työvuosiasi. Viimein pääset eläkkeelle, huh! Päätät, että NYT on aikaa itselle! Ilmoittaudut eläkeläisten kuntosaliryhmään, ja käyt siellä kaksi kertaa viikossa. Lisäksi osallistut sinulle sopiville jumppatunneille ja liikut ulkona lepopäivinä. Voimatasosi paranevat, ja huomaat kehosi ikään kuin nuortuvan parin ensimmäisen eläkevuoden aikana. Kivutkin vähenevät. Pystyt leikkimään lastenlasten kanssa, pääset jopa pulkkaan istumaan heidän kanssan talvella mäkeä laskiessa. Pytyt käymään ystävien kanssa ulkona. Elämä on ihanaa!

Valinta on sinun. Se on sinun elämäsi, eikä se ole todennäköisesti ohi vielä pitkään aikaan. Miten käytät sen?

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *