Myynnin tärkeydestä

Eräs myyjä taisi onnistua tehtävässään. Vakuuttamaan, että minulla on pakottava tarve hänen tuotteelleen. Tuotteelle, joka on uravalinnasta riippumatta avain menestykseen ja mammonaan. Todistetusti tämän tuotteen avulla on mahdollista saada lentokoneessa ylimääräinen ilmainen lounas sekä hotellissa päivitys astetta parempaan sviittiin. Tämä tuote on myynnin taito.

Kyseinen myyjä ei ollut kuka tahansa naapurin sälli, vaan Nuorkauppakamarin puhekilpailun Suomen mestari Arttu Hujanen. Tapahtuman järjestäjänä Tampere ES (ei eurosinkut vaan entrepreuship society).

Sanotaan, että myynnin taito on yksi eniten yksilön menestykseen vaikuttavista tekijöistä. Sillä kaikki me elämme myymällä jotain kuten jo R.L. Stevenson tokaisi. Myymme uskottavuutta, ideoita, ajatuksia, itseämme… Ja siinä sivussa tuotteita ja palveluja. Koulutus, tietotaito ja henkinen pääoma eivät pääse oikeuksiinsa ellei niiden tärkeyttä saa vakuutettua. Ellei kykene herättämään muissa ihmisissä halua ja tarvetta toimintaan.

Esimerkkejä arjen myyntitilanteista ei tarvitse etsiä kaukaa. Käsi ylös, kuka ei silloin tällöin haluaisi neuvotella vapautusta tiskivuorosta? Onnistuneesta työhaastattelusta tai asuntokaupasta puhumattakaan.

On valitettava totuus ettei Suomen koululaitos ole ottanut tavoitteekseen myynti-ja esiintymistaitojen opetusta. Kieliä, matematiikka ja vuosilukuja opetetaan yllinkyllin, muttei sitä miten yhdistää tieto esiintymiseen. Muutama hassu ryhmätyö luokan edessä per vuosi ei paljon mieltä lämmitä. Käytännössä opit esiintymiseen on haettava koulumaailman ulkopuolelta.

Mutta mistä? Uskon ettei sopivia harjoitustilanteita tarvitse hakemalla hakea: niitä on arkemme täynnä kun vain huomaamme kohdistaa huomiomme niihin. Neuvotteluja, palavereja, tapahtumia… Toki taidon harjaannuttaminen vaatii sen, että siirtyy ulos omalta mukavuusalueeltaan ja ottaa haasteen vastaan. Että otamme vastaan tarjoituvan esiintymistilaisuuden tai lähdemme koettelemaan verkostoitumistaitojamme uusia ihmisiä täynnä olevaan tapahtumaan.

Teoriapohjaa vahvistamaan suosittelen myös alan klassikoksi muodostunutta teosta, Dale Carnegien Miten saan ystäviä, mestystä, vaikutusvaltaa. Sillä myynnin taito on loppujen lopuksi ihmisten käsittelyn taitoa ja menestys seurausta hyvistä kommunikaatiotaidoista. Kirjailijan sanoin: ” Olemalla kiinnostunut muista ihmisistä voit kahdessa kuukaudessa tehdä enemmän kauppaa kuin kahdessa vuodessa yrittäessäsi saada muut ihmiset kiinnostumaan itsestäsi.”

 

Suhteet Oma elämä Raha Työ