Kenen vuoksi elät?

Katson bussin ikkunasta ojassa rehottavaa voikukkamerta. Siinä ne esittelevät häpeilemättä keltaisen karvaisia kasvunsa hedelmiä ja kurkottavat paksuja varsiaan ojan pientareen yli. Ajattelen kasveja ja eläimiä. Ne eivät toteuta elämäänsä kenenkään kautta, eivät käytä toista yksilöä oman olemassaolonsa välikappaleena. Luonto ei ole olemassa ketään tai mitään varten. Kukaan ei uhraudu tai jätä olematta toisen puolesta. Kaikki ovat samalla maaliviivalla ja kilpailevat samoista resursseista: valosta, ravinnosta, ravinteista, elintilasta. Kaikella on yksi ja sama tarkoitus: olla tulematta syödyksi, pölyttää ja siittää. Siirtää jälkikasvun muodossa osa itseään tulevalle sukupolvelle.

Lapsena sitä ajattelee, tai ainakin minä ajattelin, vanhempien olevan olemassa lapsen takia. Että ryhtyessään vanhemmaksi, vanhemmuudesta nousee aikuisen elämän täyttävä tärkein tehtävä ja että lapsen asettaminen etusijalle on itsestäänselvyys. Mutta eihän se aina ihan niin mene. On toki olemassa vanhempia, jotka hukkaavat oman elämänsä, harrastuksensa ja ystävänsä vaippojen ja kasvatusoppaiden alle ja lakaisevat nenäliinalla tietä jälkikasvunsa hyväksi. Onko näin omistautunut vanhemmuus ihailtavaa vai jopa tuhoisaa lapsen kehitykselle? Onko kyse uhrautumisesta vai sisäänrakennetusta vietistä hoivata jälkikasvua parhaalla mahdollisella tavalla? Onko oman elämän uhraaminen jälkikasvun hyväksi rakkauden ilmenemismuoto vai vain itsekästä pyrkimystä heijastaa omaa paremmuutta lapsen kautta?

Sitten on niitä vanhempia, joille lapsi on vaipoista päästyään kuin pieni aikuinen. Kävelemään oppineen voi lähettää reppu selässä ja junalippu kourassa mummolaan. Kyllä sen joku noukkii talteen jos se sattuu eksymään. Niille vanhemmille lapset syntyvät elämän sivutuotteena, sujahtavat ulos kuin mainos keskiviikkoisen ilmaisjakelulehden välistä. Aikuisen egosentrisyys jyrää huolenpidon ja lapsen edun.

Ihminen ainoana lajina voi toteuttaa itseään mitä monimuotoisimmin toisten ihmisten ja organisaatioiden kautta. Ihminen ainoana lajina voi asettaa joukon toisia ihmisiä, yrityksen tai järjestön oman itsensä edelle. Luonto toimii altruitistisesti lähinnä sukulaisvalinnaksi kutsutussa tapahtumassa: eläimet esimerkiksi jakavat ruokaansa todennäköisemmin sukulaistensa kuin muiden yksilöiden kanssa ja näin edistävät omien geeniensä siirtymistä sukupolvelta toiselle.

En tiedä onko tässä egoismin ja altruitismin vastakkainasettelussa mitään järkeä, sillä loppujen lopuksi suurin osa meistä asettuu tämänkin ominaisuuden suhteen Gaussin käyrän keskijakaumalle. Curling-vanhemmista ja välinpitämättömistä vanhemmista vatvotaan sillä ne muodostavat jakauman kaksi häntää.

Voiko oman edun ja yhteisön edun tavoittelua ylipäänsä halkaista kahtia? Hyvä yritys palvelee sekä tavallisen työntekijän että johdon etua ja kaikkien panostus palvelee loppupeleissä kaikkia. Niin ikään perhe ja lähipiiri koostuvat yksilöistä, joten yhteisön hyväksi toimiminen hyödyttää ja tuottaa onnea sekä antajalle että saajalle. Niin pitkään kun kukaan ei alennu uhrilampaan rooliin ja kun kaikki ikävät velvollisuudet eivät kasaudu yhden ihmisen niskaan.

Jokainen luokoon elämäänsä tärkeysjärjestyksen, jonka parhaaksi kokee. Tunsin joskus lievää huonoa omaatuntoa tärkeysjärjestyksestä, jonka mukaan toimin. Opiskelupaikan valinnan kynnyksellä seurustelin ja seurustelukumppanini oli varauksetta valmis lähtemään perässäni meille molemmille vieraaseen kaupunkiin. Yhtä valmis kuin hän oli seuraamaan minua, minä olin valmis lähtemään pois. Minulle oli läheisyyttä tärkeämpää opiskella sitä mitä haluan enkä halunnut määrittää tulevaisuuttani toisen ihmisen kautta. Koin seurustelukumppanini toiminnan tietyllä tavalla ihailtavammaksi mutta tiesin etten voisi samankaltaisen toiminnan kautta tulla onnelliseksi. Kyse tuskin oli kumppanini osalta uhrautumisesta vaan yksinkertaisesti erilaisesta tärkeysjärjestyksestä. Joillekkin oma onni syntyy voimakkaammin toisen onnen kautta. Joillekkin onni vaatii enemmän omia tekoja. Jos joku haluaa elää toisen ihmisen hyväksi, hyvä niin. Jos haluaa elää asioiden hyväksi hyvä niinkin. Loppupeleissä asiatkin ovat ihmisen tuotetta ja toiminta esimerkiksi järjestön tai yrityksen hyväksi palvelee vähemmän tai enemmän epäsuorasti myös muita ihmisiä.

Niin ikään taide voidaan nähdä pelkkänä puhtaana itsensä toteuttamisena vaikka tarpeeksi pitkän itsensä toteuttamisen kautta syntyvät ne tulokset, joista suurin osa jossain muodossa nauttii.

Loppujen lopuksi, uskon onnen tulevan oman oikeuden toteuttamisen kautta, ei kenenkään muun. Eikä se poissulje sitä, että autetaan miestä mäessä, tehdään vapaaehtoistyötä tai että toisinaan ylitetään oman mukavuusalueen raja puhtaasti toisen ihmisen hyväksi. Ne ovat rakkauden tekoja ja kuten sanotaan: on rakastettava itseään, jotta voi rakastaa toista.

reilailu_2013_588.jpg

Suhteet Oma elämä Syvällistä

Kaikki 9,5 kotiani

reilailu_2013_098.jpg

Toiset kodit

 

Saksa. Asunnossamme oli yksi huone, keittiökomero ja karmea kokolattiamatto, mutta enhän minä siitä muista mitään. Minulle jäi vain passi, jossa syntymäkotikunnan kohdalla lukee München. Virallinen tosite, joka loi pysyvän yhteyden paikkaan jota en tunne ja antoi suunnan tulevaisuuteni valinnoille. Ala-asteella minulla oli saksalainen kirjekaveri jolle kirjoitin noin kaksi kirjettä. Yläasteella koin jonkin lievän pakon opiskella saksaa sen verran, että osaan sanoa ”Jetzt darfst du mich zu einer currywurst einladen”. Lukion jälkeen matkustin Berliiniin, Hannoveriin ja Stuttgartiin sekä junalla Alppien yli Italiaan. Kävin katsomassa ulkoilmateatterissa saksankielisen trillerin, josta en ymmärtänyt mitään.

Lappeenranta. Asuimme valkoisen kerrostalon kahdeksannessa kerroksessa, jonka keittiön ikkunasta näkyi Saimaalle. Jossain lähellä oli graffititunneli, jonka nähtyäni sanoin että isona minäkin teen noita. Tähän mennessä olen saanut tyytyä kynään ja paperiin.

Pihlajarinne. Pihallamme oli suuri valkoinen kivi ja vanha ruostunut kuplavolkkari, johon liittyi serkkumme keksimä sääntö: aina kun kävelimme sen ohi, oli kosketettava toisen olkapäätä. Siskoni mukaan ne ovat edelleen siellä.

Rauma. Meillä oli korttelin erikoisin talo, jossa oli noin kaksikymmentä kulmaa ja lattiasta kattoon ulottuvat ikunat jopa vessassa. Talon takana oli suo, metsää ja metsän takana lahti ja se metsä ja maailma ulkona on kotimme, jossa minä, sisko ja naapurin tyttö elimme omassa symbioottisessa maailmassamme. Kun vanhempamme olivat poissa, kiipesimme katolle syömään karkkia. Kun satoi, keräsimme tienvarresta peukalonpään kokoisia sammakoita, veimme ne pahvilaatikkoon ja vapautimme syksyn tullen. Metsään rakensimme kaksi ja puoli majaa ja jätimme sahat ja vasarat ruostumaan märälle sammaleelle. Osallistuimme majakilpailuun ja meitä haastateltiin radioon. Joskus juoksimme metsään niin pitkälle kuin jaksoimme ja yritimme eksyä.

Itä-Helsinki. Emme saa lähteä minnekkään, joten emme käy missään. Emme tunne ketään, joten olemme kaksin. Samalla kun vanhempamme elävät tuuletetuissa toimistoissaan, meidän kesämme täyttää eläkeläismäisen synkronoitu rytmi. Herätään ja katsotaan Serranon perhettä kenkälaatikon kokoisesta telkkarista. Käytetään koira ulkona, pelataan tennistä, syödään ja tiskataan. Meillä on laatikollinen kirjoja mukana ja luen betoniparvekkeella Kärpästen herran.

Kilo. Kaupungin vuokra-asunto ja liian vähän tilaa. Lainvastaisesti meillä asuu kaksi teiniä samassa huoneessa. Riitelemme kumpi sammuttaa valot ja kumpi sulkee vaatekaapin ovet. Yläkerrassa asuu intialainen perhe, jossa perheen pää ulkoiluttaa hihnassa lyhytkarvaista kissaa. Minä tutustun lähialueen tupakalta löyhkääviin rappukäytäviin jakamalla postia naurettavan pienellä palkalla. Odotan lähijunaa, joka on aina myöhässä.

Tapiola. Bussilinjan 506 reitistä muodostuu uuden elämäni runko: lukio ja työ. Kulutan penkkiä aina samalla paikalla ja teen ruotsin läksyjä huonolla käsialalla. Kanssani matkustaa tyttö, jolla on musta tupeerattu tukka ja vahva silmämeikki. Edessä istuvat sisarukset nojaavat päänsä astapäiseen penkkiin ja koittavat nukkua. Kerran viikossa sisaruksista pienemmällä on mukanaan valtava squash-kassi.

Kallio. Ensimmäinen oma kämppäni, hippien ja hipstereiden unelma Kolmannelta linjalta. Paitsi, että asun lievästi epämääräisesti olohuoneessa ja asunnon seinät ovat paperia. Yläkerrassa asuu epävireinen orkesteri, koira sekä mies, jonka päättelemme olevan juoppo. Onneksi mekin osaamme pitää ääntä. Kämppiksistäni toinen puhuu ja laulaa jatkuvalla toistolla. Toisella on huoneessaan piano, joka soi salaa aina kun olemme poissa.

Otaniemi. En ole saanut yhteisöasumisesta tarpeeksi. Pakkaan rinkkani ja siirryn kesäksi kommuuniin. On todellinen intiaanikesä ja kommuuni saa nimen Sauna. Nukumme kaikki neljä samassa huoneessa, märissä teepaidoissa, kahden tuulettimen hurinassa. Ikkunasta on näkymä merelle ja paidattomien nuorukaisten parvekkeille. Meidän parvekkeella liehuvat bikinit. Käymme uimassa sinilevän pilaamassa lahdessa, jonka vesi on ihmeen lämmintä. Joku vitsikäs teekkari on kantanut laiturille mustan nahkasohvan.

Tampere. Neljä omaa seinää, lattia ja katto. Se riittää. Pidän olohuoneestamme, joka on arkkitehtuurisesti järjetön tilanhukka. Huonetta hallitsevana elementtinä on mustasta pöydästä, valkoisesta sohvasta ja punaisesta tuolista koottu ruokailuryhmä. Sen yläpuolella möllöttää mahtipontisen suuri kello. Keskellä huonetta on vain tilaa, joten voin harjoitella jotain front walkoverin tapaista.

Suhteet Sisustus Oma elämä Ajattelin tänään