lempikahvila naapurustossa – silvoplee, kuin toinen koti

Silvoplee_1.jpg

Tiedättekö ne arkipäivät, kun seitsemältä herätyskellon soittoon havahtuessaan toivoo, että voisi sukeltaa syvemmälle peittojen kätköihin ja unohtua sinne loppupäiväksi?

Torstaina sain tilaisuuden toteuttaa haaveeni, sillä vietin viikon ainoan vapaapäiväni keskellä viikkoa. Heräsin, kun huvitti, joskin melko aikaisin. Hyppäsin pois sängystä vain sen verran, että sain napattua kirjan keittiönpöydältä mukaani takaisin peittojen syleilyyn. Nautin täysin siemauksin siitä, että minulla on vain aikaa.

Aamuisen lukuhetken jälkeen vatsani alkoi kuitenkin kurnia, ja jääkaappini näytti tyhjältä. (Miten se näyttääkin aina siltä? Ruokakaupoissa käyminen ei taida olla minua varten.) Ajattelin, että mikä olisikaan parempi päivä hyödyntää samaani Silvopleen lahjakorttia, kuin tämä ihanan laiska vapaapäivä.

Niinpä vedin neuleen ja farkut päälleni, sujautin jalkaan mukavat lenkkarit ja tassuttelin mäen alas naapurikahvilaani.

Silvoplee_2.jpgSilvoplee_3.jpgSilvoplee_4.jpg

Silvopleen smoothiebar-kahvilan puolella oli kello yhdentoista aikaan rauhallista, sillä pahin aamuruuhka oli jo ohitse. Barista pahoitteli, etteivät tyhjentyneet tiskit ja laiha chiapuurokulho näyttäneet kovin kuvauksellisilta. Itse en kuitenkaan huomannut merkittäviä muutoksia: vitriini suorastaan notkui erilaisia herkkuja, kuten täytettyjä leipiä, raakaherkkuja, kakkuja ja smoothieita.

Luomuaamiainen kuulosti juuri omiin tarpeisiini sopivalta kokonaisuudelta: jogurttia raakagranolan kanssa, raakakräkkeri, avokadoa ja teetä. Tein tilaukseni ja istuuduin ikkunapöytään, jonka ohitse ihmiset kulkivat viereiselle bussipysäkille. Uppouduin täysillä Haruki Murakamin kirjaan, jonka eriskummallinen tarina oli vienyt minut mennessään jo muutamana iltana. Jogurttia syödessäni huomasin unohtaneeni pyytää erikseen soijajogurttia, joskin tavallinenkin maistui vallan mainiolta. Tarkemmin ajateltuna kaikki maistuu paremmalta, kun on vapaapäivä.

Silvoplee_5.jpgSilvoplee_6.jpg

Vihreä väri mielletään usein harmoniseksi ja mieltä rauhoittavaksi. Silvopleen kirkuvan vihreät seinät ovat omaan makuuni jo turhankin räikeät, mutta sitä ei voi kieltää, etteikö mieli lepäisi tässä kahvilassa. Ruoka oli ihanaa, puhdasta ja tuoretta – siitä tuli paitsi hyvä olo, myös hyvä mieli. Palvelu oli ystävällistä, tuttavallisen rentoa, ja barista kertoi mieluusti lisää vitriinin tuotteista.

Ja minkälaisia herkkuja Silvopleesta saakaan! Kokonaiset raakakakut olivat kuin taideteoksia. Suklaata ja minttua yhdistelevä raakakakku tuotiin tiskiin juuri kun olin lähdössä – hyvä niin, jäipähän odotettavaa seuraavaan kahvilakertaan.

Silvoplee7.jpg

Lahjakorttini oli sen verran avokätinen, että siitä riittää iloa vielä useammalle kahvilakäynnille. Ensi kerralla nappankin mukaani poikaystävän tai kaverin, jonka kanssa voimme nauttia yhdessä suloiset raakakakkupalaset ja teetä.

bloglovin / instagram / pinterest

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä Mieli

hyvän olon kahvila – makers valaisee sateisenkin päivän

Makers_kahvila_1.jpg

Näyttäisi siltä, että viimeisen vuoden aikana raakakakut ovat vallanneet varsin monen helsinkiläisen kahvilan vitriinin ja ruokalistan. Ja voin sanoa, etten todellakaan valita!

Rakastan raakakakkuja ennen kaikkea niiden innovatiivisuuden vuoksi. Kuka keksii erikoisimman makuyhdistelmän? Kuka onnistuu saavuttamaan parhaimman rakenteen?

Siksi ajattelinkin ottaa ikuisuustehtäväkseni keskustan kivoimpien raakakakkukahviloiden kartoittamisen. Nyt-liite valitsi elokuussa omat suosikkinsa peräti kahdeksan eri kahvilan valikoimasta  ja itse tiedän, että raakakkuja tarjoavia paikkoja on vielä riittäämiin! Siksi tehtävä onkin sopivan haastava.

Kävimme yhtenä sunnuntaina kahvittelemassa elokuun lopulla Lauttasaareen avatussa Makers Kahvilassa, joka panostaa paitsi luomuun, kotimaisuuteen ja terveellisyyteen, myös raakaruokaan. Suloinen pikkukahvila oli vielä hiljainen heti aamulla avattuaan, joten saimme nauttia lehtemme ja kahvimme rauhassa.

Makers_kahvila_2.jpgMakers_kahvila_4.jpgMakers_kahvila_3.jpg

Raakakkupala ja tavallinen suodatinkahvi kustansivat seitsemän euroa, mikä oli mielestäni varsin mainio hinta. Nämä kakut nimittäin sulivat suussa! Marjaisten kakkujen, mansikan ja mustikka-lakritsin, rakenne oli ihanan kuohkea ja sopivasti makeanhimon tyydyttävä. Etenkin mustikkakakun pohja oli täydellisen taatelinen, hieman normaalia paksumpi ja suloisen tahmea.

Makersin tila on hieman kolkko, jokseenkin koulunomainen. Omistajat ovat kuitenkin nähneet paljon vaivaa piristääkseen tilaa ja ovatkin onnistuneet herättämään sen aivan uuteen elämään. Kierrätysmateriaaleista itse valmistettu tiski oli mielestäni erityisen onnistunut. Värimaailmakin on hauska ja raikas, suorastaan virkistävä.

Eniten tykkäsin kuitenkin Makersissa palvelusta, joka oli superystävällistä. Poikakaverini oli törmännyt kahvilaa pitävään Minnieen jo aiemmin, ja paljaistui, että nainen oli haaveillut omasta kahvilastaan jo jonkin aikaa. Minnie tuntui olevan niin täynnä iloa ja energiaa, että siitä riittää aimo annos jokaiselle asiakkaalle jaettavaksi! Tätä on A-luokan asiakaspalvelu: hyvän mielen tuottamista.

Makers_kahvila_5.jpg

Makeiden raakakakkujen ja -keksien lisäksi listalta löytyy paljon muutakin: käydessämme tarjolla oli esimerkiksi ihania tofu- ja avokadoleipäsiä, salaattipurkkeja, chia-puuroa, kaurapuuroa, smoothieita ja mehuja. Kello 1114 välillä tarjoillaan kympin lounas, joka sisältää keiton, pienen salaatin, leivän ja kahvin tai teen. Mukaan otettuna lounas on tätäkin halvempi, kahdeksan euroa.

Kahvilatoiminnan lisäksi omistajat keksivät jatkuvasti muuta pientä hauskaa. Eteisessä on vaaterekki, pienimuotoinen kirpputori, jossa ideana maksaa vaatteista omantunnon mukaan tai vaihtaa niitä omiin. Kahvilan kanssa samassa rakennuksessa toimivassa Kulttuurikeskus Sähinässä tapahtuu jatkuvasti: syyskuussa alkoivat esimerkiksi joogatunnit.

Makers_kahvila_6.jpgMakers_kahvila_7.jpg

Tällaisesta kahvilasta lähtee väkisin hymy huulillaan, vaikka ulkona sataisikin kaatamalla. Siksi nimesinkin Makersin mielessäni hyvän olon kahvilaksi. ♡

Makers Kahvila
Heikkiläntie 10
Ti–pe 7.30–18, la–su 10–17

bloglovin / instagram / pinterest

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Ajattelin tänään