ruokarekkoja ja kesäfiilistelyä teurastamolla – helsinki night market

Helsinki_Night_Market_5.jpg

Perjantaina kävimme fiilistelemässä Helsinki Night Marketin tunnelmia Teurastamolla, jonne oli kerääntynyt kymmenittäin erilaisia ruokarekkoja ja huima joukko hyvästä ruoasta ja kauniista säästä nauttivia kaupunkilaisia.

On aina ilo nähdä, miten Helsinki herää henkiin erilaisten tapahtumien yhteydessä. Helsinki Night Marketin Facebook-sivujen mukaan Teurastamolla vieraili lopulta yli 30 000 ihmistä, mikä on valtavasti!

Ruokarekkojen valtaamalla pihalla kävikin aikamoinen kuhina, kun nälkäiset ihmiset jonottivat katukeittiöiden annoksia. Kiersimme aluksi alueen läpi ja tsekkasimme ruokatarjonnan, kunnes poikaystäväni tuli siihen tulokseen, että hän testaisi mieluiten B-Smokeryn burgerin.

Helsinki_Night_Market_1.jpgHelsinki_Night_Market_3.jpg

Tapahtuman vuoksi B-Smokeryn menu oli normaalia suppeampi: tarjolla oli kaksi burgeria, kimchi pulled pork ja sriracha seitan. Burger oli kuulemma erinomainen, etenkin kylmän Coca Colan kanssa nautittuna. Annos oli miehiseen makuun sopivan lihaisa.

Helsinki_Night_Market_4.jpgHelsinki_Night_Market_8.jpgHelsinki_Night_Market_2.jpg

Itse olin kiinnittänyt väenpaljouden keskellä huomioni Kimchi Wagonin munanuudeliannoksiin, jotka näyttivät kasvisten kera raikkailta. Jonotuksen jälkeen käteeni lyötiin valtava annos, jonka sai höystää valitsemillaan mausteilla kojun vieressä olevalla lisukepöydällä. Rakastan aasialaisen ruoan tulisen meheviä makuja, joskin ruoan tulee olla sellaista, että siitä maistaa muutakin kuin chilin. Kookosta, inkivääriä ja kanaa sisältänyt annos oli juuri sopivan mausteinen.

Helsinki_Night_Market_6.jpgHelsinki_Night_Market_7.jpg

Mikäs siinä nurmella istuessa, hyvää ruokaa syödessä ja ihmisiä katsellessa. Vaikka ruokatapahtumia on järjestetty viime aikoina Helsingissä paljon, ne tuntuvat kiinnostavan yhä ihmisiä.

Toivottavasti vastaavanlaisia ruokafestivaaleja jaksetaan järjestää talven pimeydessäkin, jolloin arjen pienet piristysruiskeet tulevat erityisesti tarpeeseen!

bloglovin / instagram / pinterest

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä Ajattelin tänään

jäätelöherkkuja helsingistä – makea, makeampi, kolmen kaverin jäätelö

Kolmen_Kaverin_Jäätelö_1.jpg

Olen onnistunut täyttämään ainakin yhden kesälistani tärkeimmistä kohdista: tänä kesänä jäätelöä on tullut syötyä litrakaupalla.

Tässä kotitaloudessa jäätelöä näyttää tosin kuluvan läpi vuoden. Emmekä ole ainoita: Suomessa syödään jäätelöä eniten Euroopassa ja kolmanneksi eniten maailmassa. Kesäisin irtojäätelön myynti nousee huippuunsa, kun taas kuluttajapakkauksia ostetaan tasaisesti läpi vuoden.

Syksyn treenikausi merkitsee tiukkaa linjaa herkkujen suhteen, enkä kaipaakaan makeaa arkisin. Sunnuntai-illan juoksulenkin jälkeen on kuitenkin kivaa freesaantua suihkussa, pukeutua rentoihin vaatteisiin ja kääriytyä vilttiin hyvän jäätelöannoksen kera elokuvan äärelle.

Vaikka Ben&Jerry’s on ollut aina suosikkijäätelövalmistajani, suomalaisista nimistä juuri Kolmen Kaverin Jäätelö on tullut jäädäkseen pakkaslokerooni. Olen tykästynyt etenkin pullaisiin mustikka-kardemummaan ja korvapuustiin, jotka ovat maistuvat mielestäni jopa paremmilta kuin tavallinen pulla.

Kolmen_Kaverin_Jäätelö_2.jpg

Sain mahdollisuuden tavata Kolmen Kaverin Jäätelön takana työskentelevän Ilkka Wikholmin, Heikki Huotarin ja Sauli Saarniston, kun kävin vierailemassa kaverusten jäätelötehtaalla työkeikan puitteissa. Oli kiinnostavaa päästä tapaamaan herrat herkkujäätelöiden takana – ja voin kertoa, että Ilkka, Heikki ja Sauli olivat vähintäänkin yhtä hauskoja kuin heidän tekemänsä jäätelöt.

Kontulan jäätelötehtaalla päivät alkavat jo aamuvarhaisella, ja pienessä tehtaassa yhden päivän aikana valmistuu yhtä tai kahta erimakuista jäätelöä. Käyntikerrallani valmistuksessa oli oma suosikkini mustikka-kardemumma, ja kardemumman tuoksu tuotantotilojen puolella oli huumaava. Isot koneet vaivasivat ainesmassasta jäätelöä, joka jäähdytyksen ja purkituksen jälkeen päätyi oransseissa paketeissa suureen pakkashuoneeseen.

Kolmen_Kaverin_Jäätelö_3.jpg

Vaikka jäätelön tekeminen kuulostaa lähinnä hauskalta puuhastelulta, on etenkin uusien makujen ideoiminen kovaa työtä. Kaverukset saattavat maistella kerralla kahtakymmentäkin erilaista makua, joista yksikään ei pääse tuotantoon. Jäätelötestaus suoritetaan aina silmät kiinni tietämättä, mitä jäätelöä kukin suuhunsa lusikoi. Jos aidot maut eivät tule jäätelöstä tarpeeksi voimakkaasti esille ja eikä kukaan keksi, mistä se on tehty, jäätelö ei kelpaa tuotantoon.

Minusta on aina ihanaa tavata ja nähdä ihmisiä, jotka tekevät asioista koko sydämellään. Toisten ihmisten innostunut asenne inspiroi itseäkin! Olen erityisen onnellinen siitä, että Suomeen syntyy näin upeita, uusia pieniä tekijöitä. Tällä hetkellä pienten jäätelötehtaiden lisäksi pinnalla ovat olleet pienpanimot. Mitäköhän seuraavaksi on luvassa?

Kolmen_Kaverin_Jäätelö_4.jpg

Keskusteluistani Ilkan, Heikin ja Saulin kanssa parhaiten mieleeni jäi ajatus hauskanpidon tärkeydestä – muutenhan koko homma muuttuisi työksi. Olen huomannut itsekin hauskanpidon merkityksen etenkin tänä kesänä töissä: kun työ tuntuu inspiroivalta ja juttu luistaa työkavereiden kanssa, töihin on joka päivä ilo mennä.

Jatkakaa hyvää työtä, pojat! Jään jännityksellä odottamaan tulevia uutuusmakuja, ja kurkin aika ajoin pakastealtaaseen, onko valikoimaan tullut uusia purkkeja. Kolmen Kaverin Jäätelölle satelee jatkuvasti ideoita uusista jäätelömauista, ja kannoin itsekin korteni kekoon toivomalla kaveruksilta kookos-mango- sekä piparijäätelöä. Mmm!

bloglovin / instagram / pinterest

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Höpsöä