armaksen lähiruokabrunssi tuo maalaistunnelman keskelle helsinkiä

armas_1.jpg

Eilen tuli syötyä niin hyvin, että päätäni alkaa yhä pyörryttää, kun mietin kaikkia nauttimiani herkkuja.

Vietimme nimittäin lauantaiaamupäivän poikaystäväni kanssa brunssilla Armas Keittiö & Viinituvassa Kluuvin pohjakerroksessa. Ravintola oli jäänyt itseltäni huomaamatta, kunnes kuljimme Armaksen ohi muutama viikko sitten, ja poikkesimme sisälle ostamaan Kluuvin kahvipaahtimon kahvia. Kahvipapujen jauhaessa katselin ympärilleni, ja huomasin, että ravintolassa tarjoillaan lauantaisin runsasta lähiruokabrunssia. Listan perusteella brunssi vaikutti niin herkulliselta, että sitä oli pakko päästä testaamaan!

Keittiömestari Heikki Ahopellon Armas Keittiö & Viinitupa on jatkoa Armas Pikaruokalalle, joka aloitti Kluuvissa talvella 2013. Ravintola haluaa tarjota asiakkailleen kestävän kehityksen mukaista ravintolatoimintaa ja ruokaa, joka on paitsi herkullista, myös kohtuuhintaista. Rehellistä, kotimaista ja konstailematonta lähiruokaa.

Ihastuin ensi silmäyksellä Armaksen leppoisaan tunnelmaan: betonia ja tiiliskiveä yhdisteleviin seiniin, vanhan ajan valoteksteihin, liitutaululle kirjoitettuihin ruokalistoihin ja mummolahenkisiin kalusteisiin. Eri puolelta Suomea Armakseen valikoitunut henkilökunta on äärimmäisen ystävällistä, ja pysähtyy kiirenkin keskellä mielellään juttelemaan ruoasta asiakkaiden kanssa.

Kello 11–16 tarjoiltavan lauantaibrunssin hinta on 19,80 euroa, siis varsin normaali brunssihinta. Rahoilleen saa todella vastinetta: tänä lauantaina tarjolla oli muun muassa haudutettua spelttipuuroa ja marjoja, mysliä ja jogurttia, tuoretta leipää, erilaisia salaatteja ja kalaruokia, paahdettuja punajuuria, bratwurstia, mustaamakkaraa, juures-karitsapataa, juustoja ja hilloja, jäätelöä ja erilaisia jälkiruokaherkkuja. Nam!

Ravintolassa oli otettu mukavasti myös huomioon lapsiperheet: 4–12-vuotiaat lapset syövät brunssilla puoleen hintaan, alle neljävuotiaat ilmaiseksi.

armas_2.jpgarmas_5.jpgarmas_3.jpgarmas_4.jpg

Brunsseilla käydessäni olen tottunut siihen, että ruokaa on lastattu pöydälle röykkiöittäin. Siksi hämmennyinkin aluksi nähdessäni Armaksen pöydän, etenkin, kun olin etukäteen tutustunut runsaaseen listaan. Mahtuvatko tähän pöytään kaikki listalla mainitut ruokalajit?

Kyllä ne mahtuivat. Ja valinnanvaraa oli niin paljon, etten edes jaksanut maistaa kaikkea!

Suosikikseni nousivat etenkin paahdetut punajuuret. Rakastan myös erilaisia kalaruokia, joten raikas savumuikkukreemi, kylmäsavulohi, graavilohi ja sinappisilakka olivat erityisesti mieleeni.

Ravintolan omassa keittiössä käsintehdyt leivät ansaitsevat niin ikään kehunsa: itse rakastuin täydellisen pehmeisiin porkkanasämpylöihin, poikaystävä taas rapeisiin moniviljaleipiin. Pääsimme kurkkaamaan keittiön puulämmitteiseen kiviarinauuniin, jossa leivät valmistuivat parin kolmen sadan asteen lämmössä. Leipuri vaivoi parhaillaan perunarieskoja lounaaksi tarjoiltavia kebabeja varten.

Mikä parasta, brunssiin sisältyi vapaavalintainen erikoiskahvi. Itse tilasin cappucinon, joka osoittautui nappivalinnaksi: maitovaahdon kanssa ei säästelty, kahvi itsessään oli tummaa ja aromikasta.

armas_6.jpgarmas_7.jpg

Kaikista näistä herkuista huolimatta Armaksesta löytyy kuitenkin yksi ruokalaji, joka nousee kirkkaasti ylitse muiden: rakkaudella haudutettu spelttipuuro. Paitsi että minä rakastuin siihen, ja puuroista sen enempää välittävä poikaystäväni, myös lähipöytiemme brunssiseuruelaiset kehuivat kilpaa puuroa. Puuron rakenne oli samettisen pehmeä, samaan aikaan makea ja suolainen.

Näin hyvän puuron resepti oli pakko saada itsellekin. Se kuului suunnilleen näin: kattilan pohjalle reilu nokare voita, sitten täysmaitoa, lopuksi spelttihiutaleita ja suolaa oman maun mukaan. Tätä on pakko testata kotona, vaikka epäilenkin, etten pääse yhtä mainioon lopputulokseen!

armas_11.jpgarmas_8.jpg

Jälkiruokapöytään mennessä olo alkoi hyytyä sen verran, etten paljon jaksanut enää kakkuja – uskomatonta kyllä, olenhan niitä ihmisiä, joiden mielestä jälkiruoalle on aina varalla oma kolonsa.

Eikä jälkkäripöytäkään pettänyt: kaikki oli ihanan kotikutoisen makuista, mieleeni nousivat isoäitini leipomukset. Maustekakku oli mehevää ja mausteikasta, kuten myös porkkanakakku, joka oli kuorrutettu suloisen makealla kreemillä. Pikkuleivät olivat päältä rapeita, sisältä pehmeitä. Mustikoita ja viinimarjoja sisäänsä kätkenyt suklaakakku ei yltänyt lempparikseni, mutta sekin oli hyvää. Lisäksi tarjolla oli Ainon marja- ja vaniljajäätelöä.

Omalla asteikollani Armaksen brunssi sijoittuu ehdottomasti Helsingin kärkeen. Armaksen brunssilla yhdistyvät sekä laatu että määrä: lähiruokaan on panostettu aidosti, isolla sydämellä. Ravintola tarjoaa raikkaan maalaistuulahduksen keskelle Helsingin keskustaa, kuitenkin tyylikkään urbaanilla tvitstillä. Täällä viihtyvät niin nuoret hipsterit, lapsiperheet kuin vanhemmat pariskunnat. I love it!

Ensi kerralla suuntaan Armakseen lounaalle testaamaan ravintolan lähikebabin. Se kun on kuulemma jo käsite itsessään.

bloglovin / instagram / pinterest

Yhteistyössä Armas keittiö & viinituvan kanssa

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Ajattelin tänään

just go with the flow – arjen paras mineraalimeikkipuuteri

flow_1.jpg

Kokeilin mineraalimeikkipuuterin käyttöä muutama vuosi sitten, mutten koskaan innostunut siitä täysillä.

Olin lukioikäinen, ja tiesin melko vähän meikeistä. Arjen meikkiarsenaaliin kuuluivat lähinnä kajal, ripsiväri, huulikiilto – ja that’s it.

Isosiskoni sen sijaan oli toista maata. Seurasin ihastellen vierestä, kun hän suti mineraalimeikkejä kasvoille, luomille ja poskipäille. Siskon iho tuntui aina hehkuvan, ja näytti täydellisen puhtoiselta. Yritin luoda itselleni vastaavan meikin, siinä kuitenkaan mainittavammin onnistumatta. Niinpä mineraalimeikit jäivät meikkipussiin unholaan.

Pari kuukautta sitten päätin antaa mineraalimeikkipuutereille uuden mahdollisuuden, kun sain kokeiltavakseni kaksi Flow kosmetiikan tuotetta. Laajasta sävyvalikoimasta mukaani valikoituivat ihoni sävyyn parhaiten sopivat viileämpi porcelain talvelle ja lämpimämpi sun kesälle.

flow_3.jpgflow_2.jpg

Aluksi olin hieman skeptinen. Ihoni on aavistuksen kuiva, ja pelkäsin, että mineraalimeikkipuuteri tekisi siitä entistäkin kuivemman näköisen. Muistelin myös aikaisemmista kokeiluistani, että puuteri pölisi levitettäessä helposti minne sattuu, vessan lavuaariin ja vaatteille.

Miten väärässä olinkaan!

No, ensinnäkin: Flow’n mineraalimeikkipuuteri ei kuivata lainkaan ihoa. Toki ihon kosteutus ennen meikkaamisen aloittamista on aina kaiken A ja O – levitän ensin kasvovoiteen, annan sen imeytyä ja sudin sitten puuteria iholleni.

Toisekseen Flow’n mineraalimeikkipuuteri levittyy ihanan tasaisesti. Isolla kabukilla tuotteen levitys onnistuu vaivattomasti ja käy rentouttavasta kasvojen aamuhieronnasta.

Tuote tuntuu olevan myös mielettömän kestävä, sillä se pysyy kauniina iholla koko päivän. En olekaan kokenut minkäänlaista tarvetta kanniskella meikkipurnukoita mukanani.

flow_4.jpgflow_5.jpg

Valitut porcelain ja sun sopivat todella hyvin oman ihoni sävyyn. Tällä hetkellä olen käytän lämpimämpää sun-sävyä, sillä ihoni on vielä hieman ruskettunut helmikuisen Thaimaan matkan jäljiltä. Myös lisääntynyt auringonvalo ja viime viikolla aloittamani itseruskettavan käyttö alkavat vaatia lämpimämpää sävyä.

Flow’n mineraalimeikkipuuteri ei ole liian matta, eikä toisaalta liian hohtava. Se on just eikä melkein. Kevyt ja luonnollinen, kuin toinen iho.

I-H-A-N-A.

flow_6.jpg

Tältä näyttää siis sun-sävy iholla, yhdistettynä pörröiseen aamutukkaan ja meikittömiin silmiin! Mielestäni lopputulos on luonnollinen: näyttää melkein siltä, ettei ihollani olisi lainkaan puuteria.

Olen todella kiitollinen hyvästä ihostani, johon ei ole koskaan noussut sen pahemmin suuria näppylöitä. Kevyt mineraalimeikkipuuteri sopiikin iholleni erinomaisesti, sillä tarvitsen harvoin paksua ja superpeittävää meikkipohjaa. Hyvä mineraalimeikkipuuteri kuitenkin tuo iholle sopivasti peittävyyttä, hehkua ja korostaa kasvojen parhaimpia piirteitä.

Flow’n mineraalimeikkipuutereista tulikin yllättäen arkeni ykköstuote! Aikaisempi luottopohjustajani, Chanelin meikkivoide, saa jäädä nyt kesätauolle – minä ja iho kun tullaan niin hyvin juttuun Flow’n kanssa.

bloglovin / instagram / pinterest

Yhteistyössä Sugar Helsingin kanssa

Kauneus Hyvä olo Iho Meikki