silvoplee, kasvisruoan ystävän keidas

silvoplee_1.jpg

Silvoplee on ollut jo pitkään yksi niistä monista ravintoloista, jotka keikkuvat to-do-listallani. Silvopleeta on tituleerattu monesti Helsingin parhaimmaksi kasvisravintolaksi – viimeksi pari päivää sitten, kun Helsingin Uutisten lukijat äänestivät Silvopleen ykkössijalle kasvisruokapaikkakisassa.

Pakenimme maanantai-iltana sadetta ystäväni Stellan kanssa valoisaan Silvopleehen. Tarkoituksenamme oli testata kehuttu noutoruokapöytä, joka osoittautuikin paikan päällä varsin runsaaksi. Noutopöytä toimii punnitusperiaatteella, jolloin aterian hinta määräytyy sen painon mukaan.

Koska en ollut syönyt koko päivänä lämmintä ateriaa, päädyin mättämään ruokaa lautaselleni nyt-testataan-kaikkea -periaatteella. (Onneksi kasvisruoka on kohtuullisen kevyttä.)

silvoplee_2.jpgsilvoplee_4.jpgsilvoplee_3.jpg

Maanantain menuun sisältyi punajuurimureke, tomaattinen tofusalaatti, timjami-porkkanakeitto, jamaikan pata ja korianterikvinoa. Lämpimien ruokien lisäksi tarjolla oli paljon tuoreita salaatteja, ituja, kasviksia ja hedelmiä. Valinnan varaa oli niin paljon, etten mättämisestä huolimatta kyennyt mitenkään mahduttamaan kaikkia ihanuuksia lautaselleni. Kylmän ja lämpimän ruoan lisäksi tarjolla oli talon leipää.

Ei Silvopleeta ole turhaan kehuttu. Ruoka oli täysi kymppi! Kylmistä ruoista suosikikseni nousi etenkin avokadotahna, joka maistui ihanan raikkaalta, ja olisi sopinut leivänkin kaveriksi. Lämpimistä ruoista tykkäsin eniten vihreästä tofumurekkeesta, jota ei ollut mainittu listalla, mutta joka oli täydellisen mureaa ja hyvin maustettu.

silvoplee_5.jpg

Ravintolassa oli ihanan hiljaista iltakuuden jälkeen. Söimme ja juttelimme kaikessa rauhassa, ruoasta ja toistemme seurasta nauttien.

Ruoka kymppi, tunnelma kymppi! Silvopleesta tuli oitis uusi suosikkikasvisravintolani. Koska paikka on vielä kaiken lisäksi lähellä kotiani, luulen, että poikkean tänne uudelleen lounasaikaan. Ensi kerralla saatan kuitenkin testata kahvilapuolen – vitriinin raakakakut näyttivät nimittäin erittäin kutsuvilta.

bloglovin / instagram / pinterest

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä Mieli

helsingin kivoimmat lenkkipolut (+ pientä treenimotivaatiota)

nike_1.jpg

Lempijuoksupaikkani Helsingissä on, jokseenkin kliseisesti, Töölönranta.

Siitäkin huolimatta, että joudun juoksemaan kolme kertaa saman reitin, mikä on toisinaan aavistuksen puuduttavaa. Siitäkin huolimatta, että turistit pällistelevät ja ottavat kuvia, ja että lenkkipolulla on iltapäivisin melkein ruuhkaksi asti ihmisiä.

Töölönranta on omalla tavallaan Helsingin Central Park. Siellä paitsi lenkkeillään, myös vietetään aikaa. Juuri ihmisten katseleminen onkin kaikkein hauskinta Töölönrannassa juostessa. On vanhoja pariskuntia, jotka istuvat penkillä, ja ratkovat ristikoita. Yksinäinen mies, joka lukee kirjaa omissa maailmoissaan. Ilosta kiljuvia lapsia, jotka syöttävät ensimmäistä kertaa pullaa kanadanhanhille. Kahvila Tyynen asiakkaita, jotka paistattelevat päivää pikkuruisella laiturilla.

nike_2.jpg

Kuluneen viikonlopun tehokas mäkijuoksutreeni sai minut kaipaamaan taas Töölönrannan lenkkipolulle. Kevät, kesä ja alkusyksy ovat parasta juoksuaikaa, kun ulkona on lämpimämpää, ja aurinkokin paistaa parhaimmillaan joka päivä.

Olen pyöritellyt jo jonkin aikaa mielessäni ajatusta puolimaratonille osallistumisesta. Kenties olisin tulevana kesänä tai syksynä henkisesti valmis koitokseen?

Kilpailemista ja suorittamista tärkeämpää on kuitenkin juoksemisesta ja Helsingin kauniista maisemista nauttiminen. Ensi kesän missioni voisikin olla, että poikkeaisin tutulta Töölönrannan reitiltä muillekin pääkaupunkiseudun lenkkipoluille. Tiedän nimittäin omasta kokemuksestakin, että tämä kaupunki on täynnä mahtavia lenkkimaisemia: esimerkiksi Lauttasaaren ja Herttoniemen rannat, Aurinkoranta, Rastilan ranta ja Arabianranta ovat parhaimmillaan juuri kesäaikaan, kun luonto on vehreimmillään. Omalla to-do-listallani ovat ainakin Munkanranta, Seurasaari sekä Kaivari – otan mielelläni lisää hyviä vinkkejä vastaan!

nike_3.jpg

Onnistuneen mäkijuoksutreenin lisäksi löysin lisäboostia urheiluun Stadiumista. Tiukan seulan vuoksi olen etsiskellyt uusia lenkkareita jo puolisen vuotta, ja vihdoinkin ne löytyivät! Nämä Niken popot ovat niin kirkkaat, että pitää melkein vetää aurinkolasit silmille.

Kevät, tule jo! Palan halusta viedä uudet kenkäkaverini treffeille Töölönrantaan.

bloglovin / instagram / pinterest

Muoti Liikunta Ajattelin tänään Päivän tyyli