Rauhoittumisesta

Ihanaa tiistaita ja uuden viikon alkua! Tänään ajattelin jutella rauhoittumisesta ja tavoista maadoittua. Itse tykkään meditoida ja rauhoittua omiin ajatuksiin aika ajoin. Huomaan stressatessani tai kiireisinä aikoina, että kaipaan hetkiä jolloin voin pysähtyä tarkastelemaan omia ajatuksiani. Pysähtymällä, huomaan mitä asioita mielessäni pyörii ja pystyn muuttamaan negatiiviset ajatuksen kulut positiiviseen suuntaan. Meditaatio auttaa minua pysymään tyynenä ja positiivisena. Usein yhdistän meditaatio hetket jooga hetkiin, mutta toisinaan meditoin aamulla heti herättyäni tai illalla ennen nukkumaan menoa. Meditoida ja pysähtyä omiin ajatuksiin voi koska vain. Vaikka ruuhkabussissa tai kävellessä luonnossa. Toki ruuhkaisemmissa ja äänekkäimmissä paikoissa voi hiljentyminen ja keksittyminen omiin ajatuksiin olla haastavampaa, mutta toisaalta se voi selkeyttää ajatuksia kummasti, kun siinä onnistuu.

Meditaatio kannaa aloittaa lyhyillä pysähtymisillä. Alkuun omiin ajatuksiin ja ajattelemattomuuteen syventyminen voi olla haastavaa. Tällöin kun ajatukset alkavat laukata, kannattaa vain pysäyttää itsensä ja siirtää ajatukset takaisin hetkeen. Oman hengityksen seuraaminen auttaa keskittymään läsnäolevaan hetkeen ja meditaatioon. Itselle meditointiin on helpompi asennoitua, kun istun alas jalat risti-istunnassa, otan muutaman syvän hengenvedon ja suljen silmät. Tämän jälkeen annan itseni hengitellä rauhassa syvään ja vain olen. Laitan yleensä kellon soimaan etukäteen, joka havahduttaa meditaatiosta halutun ajan jälkeen. Joskus, kun mieli on oikein levoton, en pysty keskittymään koko aikaa. Tällöin saatan lopettaa meditaation aiemmin, toisinaan taas meditoin pidempään kuin aiemmin ajattelin.

Oletko sinä kokeillut meditoida koskaan? Tuntuuko se haastavalta?

-M

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *