Kivisota
Keväällä 2017 aloitimme selvittämään kiven hankintaa, ennen tuota se tuntui ylitsepääsemättömälle ja lisäksi ei sitä olisi voitu asentaa ennen kesää Netistä selasin eri firmoja, pari vaihtoehtoa löytyikin. Päädyttiin eka menemään paikalliseen tunnettuun firmaan. Tuolta saisimme hyvää palvelua silloin ja päästiin koneella suunnittelemaan kiveä. Päädyttiin siihen, että mietimme vielä kotona, jotta kivestä tulee varmasti sellainen kun halutaan ja lapsemme ”näköinen”. Tuossa vaiheessa jo alkoi pommittelu soittelu, että joko joko joko tilataan. Parin soiton jälkeen ärähdin, että antakaa nyt aikaa miettiä. Heillä taisi olla vaan mielessä kaupat, ilman mitään kunnioitusta meitä kohtaan. Lopulta tehtiin päätös ja sopimus, sopimuksen mukaan kivi asennettaisiin kesällä 2017.
Sen jälkeen loppui kiire, tuli kesäkuu, tuli heinäkuu ja kiveä ei kuulunut. Huudeltiin perään, millon ei vastattu ja milloin annettiin päivämääriä päivämäärien perään. Tuli elokuu, tuli syyskuu ja kesä oli sekä meni. Kiveä ei näkynyt, hermot oli todella kireällä ja pistettiin jo menemään aika kovaa palautetta. Mitään kunnioitusta ei lastamme kohtaan eikä meitä, me odotimme koko kesän kiveä. Emme voineet laittaa hautaa kuntoon, koska luulimme kiven pian tulevan ja sillon se olisi myllätty. Haudan kauniina pitäminen on minulle ollut tärkeää, niitä harvoja keinoja hoitaa lastamme ja tämäkin yritettiin viedä minulta/meiltä pois. Vihdoin kun vastattiin annettiin lokakuun alkupäivä jolloin kivi varmasti tulisi. Ihme ja kumma kivi kyllä tuli, mutta se oli virheellinen. Kiveen kaiverrettiin lapsemme jalanjäljet, jotka oli tarkoitus sijoittaa limittäin ”askeleen tavoin”. Jalanjäljet olivat vierekkäin ja pienessä supussa, reklamoimme. Ei vastausta, myöhemmin tuli selityksiä, että oltiin ”kesälomalla” talvella. Silti ei otettu kantaa kunnolla, ei korvauksia, ei ehdotuksia uudelleen hiennosta. Myös melkein heti kiven asennuksen jälkeen lyhtytelineen ovikin hajosi, sarana meni rikki. Aloin ottamaan selvää voisiko asiasta tehdä kuluttaja asiamiehelle jutun. Tutun kautta kuulin, että olisi ainekset juttuun.
Lähetin kyseiselle kivifirmalle sähköpostilla kuvan sopimuksessa olevasta kiven tietokoneversiosta, sopimuksesta sekä kivestä joka oli asennettu. Kerroin, että jos ei korvauksia tai mahdollisesti kiven muokkausta tehdä (tuolloin en tiennyt voiko kiveä enää muokata) niin asiasta tehdään valitus kuluttaja asiamiehelle. Tuon ”uhkailun” jälkeen otettiin asia vasta käsittelyyn ja meitä kuunneltiin ensimmäisen kerran. Sovimme, että kivi uudelleen hiotaan ja korjataan. Sarana korjattaisiin samalla. Sovimme, että palaamme asiaa jahka routa sulaa ja kivi voitaisiin hakea.
Toukokuun lopussa routa oli hyvinkin sulanut jo ja lämpimiä ilmoja ollut jo pitkään. Mitään kyseisestä firmasta ei kuulunut, otin itse yhteyttä toukokuun lopussa. Vasta tuolloin koko asia laitettiin asentajien työjonoon eli tikkua ei oltu ristiin laitettu ennen kun minä taas otin asian esille. Oltaisiin saatu varmaan koko kesä odottaa ja mitään ei olisi tapahtunut. Sovittiin, että kivi haetaan kesäkuun aikana ja se on palautettu 6.7.
Joka kerta kun haudalla käytiin kivi oli paikallaan, mutta ei muokattunu eikä korjattuna. Eilen saimme puhelun, että kivi ei ehtisi 6.7. SIINÄ MENISI VIELÄ KAKSI VIIKKOA. Päivämääriä taas päivämäärien perään, selityksiä selitysten perään. Tähän loppui tämän äidin hermot lopullisesti! Kyseinen firma sai kuulla kunniansa ja asia on viety nyt eteenpäin. Jos sitä kautta asiasta ei saada juttua niin teemme tästä julkisen kyseisen firman nimellä. Jotta kenenkään koskaan ikinä enää ei tarvitse kärsiä menetyksen lisäksi vielä näin syvästä ja ala-arvoisesta kohtelusta. Jossa ei millään tavalla kunnioiteta omaisia ja menetettyä henkilöä.