RAKKAUDESTA KAURAAN

Jatkuvasti turvonnut vatsa, ilmavaivat, mahakivut, ripuli, ummetus…. Kuulostaako tutulta? Jos kuulostaa, saattaa sullakin olla ärtynyt suoli. Itse olen kamppaillut kyseisen ongelman kanssa jo vuosia, mutta jättänyt asian hoitamatta ja vain tottunut vaivoihin. Jokin aika taaksepäin oireet kuitenkin pahenivat niin paljon, että jotakin oli tehtävä. Ja olisi toki pitänyt tehdä jo aiemminkin. Keliakiaa minulla ei ole, joten toistaiseksi ainoaksi vaihtoehdoksi jäi IBS eli ärtyneen suolen oireyhtymä. ”IBS on toiminnallinen suolistovaiva, jonka syytä ei tunneta, eikä sille ole lääketieteellistä parannuskeinoa.”

Ainakin tällä hetkellä ainoa oireyhtymän oireita lievittävä keino on oman ruokavalion muuttaminen FODMAP-hiilihydraatteja rajoittamalla. FODMAP-hiilihydraatit fermentoituvat paksusuolessa, eivätkä sen takia sovi IBS:stä kärsiville. Näissäkin on toki poikkeuksia, eikä kaikki ruoat välttämättä aiheuta oireita kaikille; ainoa keino on ensin poissulkea kaikki esimerkiksi pariksi kuukaudeksi ja sen jälkeen pikkuhiljaa kokeilla mitä vatsa kestää ja mitä ei.

FODMAP-hiilihydraatteja on reippaasti esimerkiksi vehnässä, ohrassa, rukiissa, kaaleissa, parsassa, sipuleissa, soijassa, pavuissa, herneissä, purukumissa, pastilleissa, ksylitolissa, sorbitolissa, hunajassa, kaikissa kivellisissä hedelmissä, kuten avokadossa, omenassa, päärynässä ja vesimelonissa. Lista on melko pitkä ja toisinaan onkin ollut hankalaa keksiä mitä sitä sitten söisi. Jonkun verran olen lipsunutkin.

 

P7200683.JPG

 

Kaurasta on tullut mun paras ystävä, sillä rakastan leipää, eikä gluteenittomista leipävaihtoehdoista oikein tuntunut löytyvän sopivaa. Riisikakkuja olen myös oppinut syömään välipalana ja aamupalalle on tullut valittua taas pitkästä aikaa puuroa. Banaani, kiivi, appelsiini ja hunajameloni sopivat myös tämän hetkiseen ruokavalioon, riisin ja perunan sekä porkkanan ohella. Nyt, useamman viikon tarkkailun jälkeen olen huomannut paljon muutoksia, positiivisia sellaisia. ”Kiellettyjä” ruokiakin olen taas voinut syödä, kunhan on muistanut tehdä sen maltilla. Vehnä, ruis ja rasvainen ruoka ovat olleet ne pahimmat oireiden aiheuttajat. Papuja en ole juurikaan uskaltanut syödä, mutta sitä voisi kokeilla seuraavaksi.

 

P8010731.JPG

 

Omaa vatsaa oppii onneksi aika nopeasti kuuntelemaan. Pienemmät annokset ja säännölliset ruoka-ajat ovat olleet myös niitä tärkeimpiä oireiden hillitsemisessä. Vaikka tämä vaatiikin vähän työtä, on fiilis silti sata kertaa parempi kuin aiemmin. 🙂 

 

P7200691.JPG

 

BLOGLOVIN, FACEBOOK

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *