Tuoksumaailman aarteita: Jicky

Päätin kirjoittaa Jickystä uuden arvostelun, koska se on ansainnut haistelunsa missä vain, milloin vain, ja sain taas tekosyyn tyhjentää ampullia. Kokeilemani pitoisuus on eau de toilette ja tietojeni mukaan sitä tavaraa, mitä nykyäänkin saa, ei vintagea.

jickyyyy_0.jpg

Jicky on kieltämättä hiukan vanhahtava tuoksu. Vuosi 1889 Ranskassa oli tuoksumaailmaltaan kovin erilainen kuin nykypäivän Suomi, ja se tuoksahtaa Jickyssä, vaikka tuoksun reseptiä on kevennetty aikojen saatossa muuttuvien säännösten ja ehkä myös makujen mukaisiksi.

Nykypäivänä Jickyä mainostetaan etupäässä naisten tuoksuna, mutta kun se tuli markkinoille, se oli sekä naisten että miesten suosiossa, kuten myöhemmin luotu Mitsoukokin. Jos on kuitenkin tottunut ajattelemaan naisten tuoksuja etupäässä makeina ja/tai kukkaisina, Jicky voi olla vaikeasti lähestyttävä, ja tuoksuprofiilinsa perusteella voisi päätyä myös miesten hyllyyn vähemmän hienostuneissa myymälöissä. Yleensä se luokitellaan fougère-tuoksujen ryhmään, joka on edelleen leimallisesti maskuliininen, ja ensituoksu voi olla jopa luotaantyöntävän sääskimyrkkymäinen, kuten silloin, kun kirjoitin siitä ensi kerran.

Tällä haavaa vaikutelma on miedompi ja helpommin analysoitavissa, ja voin jopa kuvitella erottavani siitä joitain ainesosia. Bergamotti, jokin muu sitrus, ja aromaattisia yrttejä tiukkana kimppuna tuovat mieleen erittäin etäisesti klassiset colognet, mutta vain etäisesti, siitä pitää huolen vielä nykypäivänäkin paksuhko eläimellisyys (ennen vanhaan oikeaa sivettiä, nykyään synteettistä). Vanilja alkaa pikkuhiljaa kurkistella ja pehmentää seosta vasta noin puolen tunnin kuluttua. Vaikutelma on mausteinen vaniljaleivos, jonka lautaselle on eksynyt tuoretta rosmariinia. Hiukan hätkähdyttävä, mutta miellyttävä.

jicky-guerlain.jpg

 

Eau de toilettena kokemus jää vähän vaisuksi (tai ehkä nyt on liian kylmä tai kuiva ilma?) ja ohueksi, ja tuntuu siltä, että enemmän saisi irti EdP:stä tai mieluiten parfum-versiosta. Jicky on kuitenkin tutustumisen arvoinen tuoksu vaikka siitä ei tykkäisikään, ja suhteellisen poikkeuksellinen nykymarkkinoilla: iästään huolimatta se myy edelleen; sillä ei ole flankereita; sitä ei pahemmin mainosteta. Kuvan autoilijatar oli ainoa nimenomaan Jickylle omistettu mainoskuva, jonka löysin googlettamalla. Nykyisessä sivetittömässä vähäkalorisessa muodossaankin se on yksi tuoksumaailman kulmakiviä, ikuinen ja iätön dandy joka hurmaa salongissa ja puutarhassa.

Kuvat: Fragrantica, Parfum de Pub.

Kauneus Meikki Testit

Tuoksumaailman aarteita

ch_No_5-parfum.jpg

Hei Lilyläiset! Olen aloitteleva tuoksuharrastaja syvältä Suomen Lapista, ja olen kirjoittanut tuoksublogia jo jonkin aikaa toisaalla. Ajattelin kuitenkin jakaa tutustumiseni tuoksumaailman klassikoihin Lilyssä, siinä toivossa että se auttaa muitakin tutustumaan ennakkoluulottomasti myös vanhempiin ja ehkä vähän hämärämpiinkin tuoksuihin. Kaikki varmaan tunnistavat ja tietävät Chanel N°5:n, 1900-luvun ikonisimman luksustuotteen, mutta samalta aikakaudelta on useita muitakin makuihimme ja hajuvesiteollisuuteen vaikuttaneita tuoksuja, jotka on sittemmin lopetettu tai muuten vain totaalisesti unohdettu. Monet ovat onneksi yhä myynnissä, mutta useimmiten muutetulla reseptillä tehtynä.

Motivoiduin testaamaan joten kuten järjestelmällisesti myös klassikkotuoksuja, koska nuuhkittuani tarpeeksi mitä oudoimpia liemiä aloin kokea, etten voi ymmärtää haistamaani tietämättä, millaiset tuoksut toimivat niiden esikuvina ja miksi tietynlaiset tuoksut ovat yhä suosittuja. Mutta mikä lopulta tekee tuoksusta klassikon? Michael Edwards, parfyymiasiantuntijain asiantuntija, muotoilee sen näin:

”When it has transcended the fickle realms of fashion, capturing people’s imagination for years, even generations.”

Edwardsin listaamat kymmenen tärkeintä tuoksua modernin hajuvesiteollisuuden aamunkoitosta ovat Jicky (Guerlain 1889), Chanel N°5 (1921), Shalimar (Guerlain 1925), Brut (Fabergé 1964), Eau Sauvage (Dior, 1966), Charlie (Revlon 1973), Opium (Yves Saint Laurent 1977), Giorgio Beverly Hills (Giorgio Beverly Hills 1981), Angel (Thierry Mugler 1992) ja ck One (Calvin Klein 1994). Edwardsilta löytyy samalta myös pidempi lista tuoksuista, joita voi syystä tai toisesta pitää klassikoina.

jickyyyy.jpg

Bois de Jasmin -blogissa taas ei kursailla, vaan heillä on paraikaa menossa sadan tärkeimmän tuoksun sarja: aloita lukeminen tästä! Myös Now Smell This on listannut sata tuoksua, joita jokaisen parfumistan pitäisi kokeilla joskus. Eri kirjoittajilla on omat näkökulmansa siihen, millä perusteella tuoksut valitaan listoille, mutta ne ovat joka tapauksessa ainakin näin aloittelijan näkökulmasta tutustumisen arvoisia.

Omassa tuoksublogissani on myös lista niistä klassikkotuoksuista, jotka ovat käsillä odottamassa testausta. Kiistämättömistä klasareista olen jo arvostellut Jickyn. Mutta mitäpä seuraavaksi? Haluaisin kovasti verrata Shalimaria ja Cotyn Emeraudea rinnakkain. Ehkä sen teenkin.

Kuvat:
Chanel N°5: Coucou.sk
Jicky: auntjudysattic.com

Kauneus Meikki Testit