Auta lyövää lasta -kampanja 2/3

Tämän postauksen otsikko voisi yhtä lailla olla Lapsen mielenterveysongelmat tai Pienen lapsen uupumus. Jos aikuinen voi sairastua uupumukseen tai burnoutiin, niin miksei sitten lapsi? Onko väsähtämiselle olemassa joku ikäraja? Minä uskon, niin raskasta kuin se onkin myöntää, että poikani kävi läpi paljolti saman kuin minä. Koko elämämme senhetkisestä kuviosta ja kaikesta kontrolloimattomuudesta ja ennustamattomuudesta tuli hänelle lopulta liian iso taakka. Poika ei yksinkertaisesti jaksanut enää pitää itseään kasassa, vaan joutui päiväkodissa päivästä toiseen romahtamaan. Miten olisimme voineet vaatia 3-vuotiasta selviämään kaikesta, kun olin itsekin aivan äärirajoilla?

Tästä kirjoittaminen on vaikeaa ja ehkä epäsopivaakin, mutta nyt on pakko. On aika soittaa neuvolapsykologille. Tärkeimmät ja akuutit kohdat pojan tilanteesta käydään pikaisesti läpi puhelimessa, sitten jäämme odottamaan kutsua vastaanotolle. Kelaan mielessäni koko kuviota. Oma lapsi on ollut raskausajasta alkaen rauhallinen kaveri. Vauva-aikana oikein ihmettelimme, kuinka leppoisa ja lunki poika hän oli. Koko ajan naureskelemassa ja tyytyväisenä. Vauva nukkui hyvin ja suhtautui kaikenlaisiin asioihin ja ihmisiin rennosti. Ihan pienestä asti hän nautti musiikista ja vähän kasvaessaan saattoi vain istua turottaa sohvalla kuuntelemassa lauluja toisensa perään. Poika kasvoi ja kehittyi ihan normaaliin tapaan, eikä vertaisryhmissä ollut mitään ongelmia. Joissain tilanteissa huomasimme vain, että hän suhtautui ihmeellisen voimakkaasti toisten aikuisten katseisiin. Joskus riitti, että joku vain seuraili katseellaan hänen leikkejään ja johan siitä kehkeytyi tuskainen itkukohtaus äitiin takertumisineen. Se tuntui jotenkin oudolta.

Vähän alle 2-vuotiaana hän aloitti uransa päiväkodissa. Alku teki tiukkaa, oli itkua ja vetäytymistä. Poika oli päiväkodissa hoitajien mukaan todella arka, hyvä että uskalsi omatoimisesti ottaa lelun lattialta. Alun jälkeen hommat alkoivat onneksi luistaa ja asiat rullailivat ihan mukavasti, kiitos sensitiivisen henkilökunnan. Kuitenkin pari kuukautta sen jälkeen, kun poika täytti 3 vuotta asiat alkoivat toden teolla muuttua. Pojasta tuli jotenkin pelokas ja epäluuloinen ja jatkuvasti jännittyneen oloinen. Ajattelimme ensin, että se on ohimenevää, mutta siinä olimme väärässä.

Pojan käytös huononi koko ajan ja alkoi muuttua ensin voimakkaasta uhmaamisesta väkivaltaiseksi käyttäytymiseksi. En aio kaunistella. Käytös oli toistuvaa lyömistä, puremista, tönimistä, karkailua, sääntöjen rikkomista. Monesti lyöminen kumpusi jostain meidän aikuisten silmiin mitättömästä asiasta ja kohdistui aivan yhtäkkiä kaveriin, joka sattui olemaan lähimpänä. Kavereille ei sillä tavalla jäänyt hirveästi mahdollisuutta puolustautua ja totta kai tuollaiset tilanteet olivat heille todella hämmentäviä ja harmillisia. Pahimpana aikana satuttamistilanteita oli päivittäin, joskus päivän aikana useitakin. Pojan haku päiväkodista alkoi olla todella ahdistavaa. Jo matkalla pelko hiipi mieleen; mitä kamalaa oma lapsi on tänään tehnyt. Lähes aina oli jotain ikävää kuultavaa, mutta upea lastenhoitaja jaksoi koko ajan olla kannustava ja kertoa, mitkä asiat olivat sujuneet hienosti. Niitä vain oli äidin näkökulmasta pelottavan vähän.

Kotona poika ei ollut juurikaan väkivaltainen. Joitain ikäviä isosiskon tuuppimisia tai leluilla huitomisia oli välillä, mutta ei läheskään päivittäin tai edes viikoittain. Mutta poika ei ollut oma itsensä kotonakaan. Välillä lapsi tuntui oudon pelottavalla tavalla ihan vieraalta. Hän vaipui ajoittain omaan maailmaansa, eikä häneen meinannut millään saada kontaktia. Poika oli iloton, uhmaileva ja jopa ilkeä. Hän provosoitui niin päättömään riehumiseen kuin raivoisaan itkukohtaukseen aivan pienimmästäkin vihjeestä. Hän kiljui sellaisella äänellä, mitä en aiemmin tiennyt olevan olemassakaan. Meistä tuntui, että saimme olla koko ajan varpaillaan, mutta emmehän voineet alkaa silotella koko elämää pojan ympäriltä. Olihan meidän saatava olla omassa kodissamme ihan normaalisti. Niin normaalisti kuin ahdistukseltamme kykenimme. Huomasimme onneksi, että poika nauttii edelleen musiikista. Se oli ainut tapa, millä hänet sai edes jotenkin rentoutumaan ja unohtamaan jännityksen. Ne pienet hyvät hetket toivat edes jotain toivoa tilanteeseen. Samalla kun koetin kannatella poikaani, oli minulla täysi työ itseni kasassa pitämisessä. Raskainta oli, että rauhallinen kodin lämpö ja meidän vanhempien turvallinen rakkaus ja läheisyys eivät vain tuntuneet riittävän tilanteen muuttamiseksi.

Jossain vaiheessa asiat alkoivat jotenkin edetä. Koitimme ottaa ylimääräisiä vapaita ja lomaa, jotta poika saisi levätä enemmän. Pääsimme psykologille, toimintaterapiaan ja neuvolaan. Poikaa testattin ja tutkittiin. Joka paikassa oltiin vähän hämmentyneitä, mistä kaikki oikein voi johtua ja mitä asialle täytyisi tehdä. Päiväkodissa asioita järjesteltiin aktiivisesti. Saimme pikaisella aikatalulla erityislastentarhanopettajan palaveeraamaan ja pojalle sovittiin päiväkotiin tukitoimia. Pojan kanssa työskentelevät aikuiset sitoutuivat sataprosenttisesti suunnitelmaan ja ihan hiljaa hyviä asioita alkoi tapahtua.

Missään vaiheessa poika ei saanut mihinkään asiaan asiantuntijan diagnoosia tai me perheenä mitään konkreettista selitystä pojan käytökselle. Se, ettei diagnoosia tullut, oli tietenkin hyvin helpottavaa. Olimme ehtineet pelätä jo kaikenlaista. Mutta jotenkin jäimme tyhjän päälle, olimme yhtäkkiä väliinputoajia. Ei normaalia kehitystä, mutta ei mitään diagnosoitavaakaan. Mistä kaikessa pojan pahassa olossa sitten oli oikein kyse! Sumuisimmalla hetkellä sitä ei vain hahmota asioita, jotka muuten vaikuttaisivat päivänselviltä. Ajan kuluessa ja pahimman hellittäessä koko kuva alkoi selkiytyä mielessämme. Kaikki elämäämme koetelleet tapahtumat, minun väsymys ja ukin onnettomuus vaikuttivat jo muutenkin kovin herkkään poikaan kovasti. Pojalla oli myös vaikeuksia tulkita toisten kehonkieltä ja ilmeitä oikein. Hänen ensimmäinen ajatuksensa oli aina, että toisella on jotenkin pahat aikeet mielessä. Väärinymmärryksiä tuli tilanteesta toiseen ja käyttäytyminen oli sen mukaista. Poika ei myös mitenkään hahmottanut koko päiväkodin kuviota ja siellä olevia toimintamalleja, vaikka aikuiset pitivätkin tiukasti kiinni turvallisista rutiineista ja lämpimästä kohtaamisesta. Päiväkoti oli pojalle yhtä kaaosta ja valppaana olemista, josta tuli vain selviytyä. Vaikka sitten nyrkkejä käyttäen.

Emme voineet enää muuta kuin antaa pojan levätä ihan kunnolla ja antaa ajan kulua. Jäimme kahdeksi kuukaudeksi pois kaikesta kaaoksesta, päiväkodista ja töistä.

//Millian

Suhteet Oma elämä Vanhemmuus Uutiset ja yhteiskunta

Auta lyövää lasta -kampanja *

Kuvassa ahdistuneen näköinen pikkulapsi on kohottanut nyrkin pystyyn lyödäkseen vieressä tuohuavaa pahaa-aavistamatonta leikkikaveriaan. Mukana on teksti: Joka päivä suomalaisissa päiväkodeissa joku lapsi satuttaa toistuvasti toisia. Lyöjä tarvitsee apua. Auttaisitko sinä?

Oletko jo törmännyt tähän kampanjaan? Et tietenkään, koska sitä ei ole olemassa. En tiedä, onko tällaiselle kampanjalle sijaa, mutta tästä asiasta pitäisi puhua enemmän tai uskaltaa sanoa edes jotain? Suomessa on toteutettu hyviä kampanjoita monien tärkeiden asioiden osalta. On Hyvä joulumieli -keräystä, kampanjointia syöpälasten hyväksi ja keräyksiä ulkomaille tyttöjen koulutukseen. Kampanjat ovat mielestäni todella tärkeitä ja niillä on saatu aikaan paljon hyvää. Usein tällaisten kampanjan kohteena ovat juuri potilaat tai jonkin asian uhrit tai vääryyttä kokeneet. Kyllähän täysin ansaittua myötätuntoa saa oman sairaan lapsen tarinalla enemmän kuin väkivaltaisen lapsen edesottamuksista kertomalla. Eihän se, että oma lapsi satuttaa toisia toistuvasti, kovinkaan paljon ymmärrystä herätä. Siksi tässä kuvitelmassanikin olisi varmasti paljon korrektimpaa järjestää kampanja lyödyn puolesta. Eihän kukaan saa joutua kokemaan väkivaltaa yhtään missään, ei edes päiväkodissa kaverin nyrkkien muodossa. Se on asia, jonka varmasti joka ikinen allekirjoittaa. Mutta jos nyt kuitenkin mietitään sitä lyöjää vielä.

Toisia satuttava ja aggressiivinen lapsi saa yhteisössä usein leiman. Leiman saaminen tapahtuu helposti niin kavereiden kuin aikuistenkin osalta, mukaan lukien kavereiden vanhemmat. Kerta toisensa jälkeen toistuvat satuttamiset alkavat luonnollisestikin turhauttaa ja ehkä jopa ärsyttää lapsen kanssa työskenteleviä aikuisia. Ainakin aggressiivinen käytös tekee neuvottomaksi jos ei muuta. Siinähän joutuu vähän väliä olemaan erotuomarina tai kahnausten selvittelijänä ja lähes aina tekijäksi osoittautuu sama tapaus. Kaverit alkavat ehkä myös hiljalleen vältellä tai sitten kannella pienimmästäkin hipaisusta, koska toisen käyttäytyminen on jo muuttunut ikäväksi tavaksi, liian tutuksi kaikille. Vanhemmat vasta hiiltyä alkavatkin. Tunteet kuumenevat, koska oma lapsi joutuu päivästä toiseen ikävien tekojen kohteeksi omassa päiväkodissaan, eikä vanhempi voi olla siellä päivän aikana lastaan suojelemassa. Vanhempien suojeluvaisto kasvaa kasvamistaan ja jossain vaiheessa joku tämän satuttavan lapsen teoista voi olla se, joka on vanhemmille liikaa.

Totta kai ammattilaiset ja monet vanhemmatkin osaavat tarkastella lasten välisiä konflikteja taidolla ja huomata, että ikävä käyttäytyminen tiettyyn pisteeseen asti kuuluu lasten kehitykseen, ja tietyn pisteen ylittäessäänkin sen taustalla on jokin vaikuttava syy. Jos oma lapsi joutuu toistamiseen mukiloinnin kohteeksi, ei syiden ja kehitysvaiheiden pohtiminen tietenkään paljon lämmitä. Kun oma lapsi joutuu kokemaan vääryyttä, on vain luonnollista, että se tuntuu pahalta ja sellaisen toiminnan jatkumisen haluaa katkaista heti.

Mutta entä sitten se lyöjä ja ne syyt? Miksi pieni lapsi satuttaa toisia päivästä ja viikosta toiseen? Syitä on varmaan niin paljon kuin tekijöitäkin, eikä mitään yleistyksiä kannata lähteä tekemään. Mutta otetaan yksi, se josta tiedän jotain. Entä jos syynä on se, että lapsi ei jaksa. Entäpä jos lapsi on kamalan väsynyt. Hän ei käsitä tai hallitse kokonaisuutta ja sosiaalisia kuvioita, jotka päiväkodissa vallitsevat. Mitä jos lapsi itse kuvaa tilannetta niin, että koko ajan vain pitää mennä ees taas ja minä en ymmärrä niitä sääntöjä. Entä jos lapsi itse kertoo, että siellä on liikaa ihmisiä ja kaikki puhuu koko ajan. Mitäpä jos lapsella itselläänkin on satuttamisista kamalan paha mieli, eikä hän voi ymmärtää, miksi ne hampaat vain tuli mun suusta sen käteen. Tai hän tuskailee, että mä haluisin, että ne ajatukset menis pois mun päästä, mutta ne vaan koko ajan tulee. Entä jos tämän saman lapsen rakas ukki makaa sairaalassa, eikä häntä voi mennä edes katsomaan. Entä jos lapsen äiti on päivä päivältä väsyneempi ja pelokkaampi töistä ja perheen tilanteesta, vaikka hän kuinka yrittääkin tsempata. Entä jos lapsi tykkää hirveästi kavereista ja hoitajastaan päiväkodissa, mutta ei silti mahda käytökselleen mitään. Entä jos lapsi on toisaalta vasta 3 vuotta, mutta kuitenkin  jo 3 -vuotias.

Ja sitten vanhemmat. Totta kai he miettivät illat läpeensä, mitä ovat tehneet väärin, että omasta rakkaasta lapsesta on tullut tuollainen, kun isomman lapsen kanssa ei ole koskaan ollut mitään tällaista. Miksi satuttaminen ei vain lopu? Eihän näin voi jatkua! Ja varmasti myös toisissa kodeissa mietitään jo, minkälainen kasvatus tuollaisella lapsella oikein on mahtanut olla. Eihän lapsella ole mitään rajoja!

Sitten puheissa alkavat vilahdella perheneuvola, psykologi ja lastenpsykiatrian osasto.

//Millian

* osa 1/3

Suhteet Oma elämä Vanhemmuus Uutiset ja yhteiskunta