Julkisivut ja julkisuus muutoksessa

Taannoisessa pohjapiirroksessa osa sen ideoista haettiin 80- ja 90-lukujen taitteesta*. Kyseiseen kirjaan sisältyy muutakin mielenkiintoista pohdintaa sen aikakauden taloista sekä niiden suhteesta ympäristöön ja vanhempaan aikaan. Kirjan alkupuolella todetaan mm. se, kuinka Asuntohallituksen, myöhemmin Asuntorahaston, viimeiset suunnitteluohjeet rohkaisivat pienimuotoisiin rakennustyyppeihin ja erilaisiin talotyyppien vaihtoehtoihin. Tätä pidettiin selvänä kannanottona 1970-luvun yksitoikkoisiin ja ankeisiin ympäristöihin.

Kiinnostuin viimeksi mainitusta lauseesta ja siihen sisältyvistä ideoista. Asun tätä nykyä 70-luvun alkupuolella rakennetussa monikerroksisessa kerrostalossa. Vajaassa 50 vuodessa puut ovat kasvaneet kerrostalojen pihoihin ja osa taloista on jo käynyt tai menossa perusteelliseen saneeraukseen. Talot ja niiden ideat ovat uudistuneet tai uudistumassa. 1990-luvun puolivälissä häiriötä saattoi aiheuttaa aikaisemman aikakauden meemit  ja ideat: ehkä kerrostalot olivat muuttuneet suuremmiksi ja väkimäärä niissä lisääntynyt siinä määrin, ettei ne monenkaan mielestä tuntuneet enää kodikkailta. Ideoihin saattoi sisältyä myös tietynlainen käsitys demokratiasta, jonka tilalle haluttiin jotain uutta.

Maailma on muuttunut sitten 90-luvun puolivälin ja nyt julkisuudessa saatetaan taloryhmien sijaan ihailla enemmän omakotitaloja ja niiden julkisivuja. Ehkä syynä muutokseen on osin ollut se, että julkisuus on muuttunut.  Kun vuosikymmenet sitten tiedotusvälineet määrittelivät sitä, mitä julkisuudessa esitetään, internetin välityksellä voi toimittaa blogeissa ja muissa palveluissa omia juttujaan, yhtäältä kerätä ideoita ja virikkeitä omaa suunnitelmaansa varten.

Internetin  myötä informaation määrä elämäntilanteessa on todennäköisesti kasvanut. Toisaalta informaation määrä on voinut kokea muodonmuutoksen  tykkäyksiksi (like) ja dissaukseksi (dislike), jonka myötä informaation määrän voisi ajatella supistuvan. Enemmän on enemmän ja mitä enemmän vuorovaikutteisuutta syntyy, se voi kannustaa tiettyihin ratkaisuihin ja ilmaisuun. Ilmiössä on ryhtynyt kiinnostamaan mm. se, miten julkisuudessa tapahtunut muutos on vaikuttanut talojen julkisivuissa? Miten itsekin on ryhtynyt ihailemaan mustaa julkisivua?

Suomalaisia asuntoryhmiä -kirjassa ei mustia julkisivuja esitelty. Näin siitäkin huolimatta, että mustia julkisivuja on jossakin määrin voinut olla olemassa jo tuolloin. Sellainen pohdinta oman talosuunnitelman edistyessä on noussut esiin, kuinka julkisivujen musta väri voisi olla seurausta julkisuudessa tapahtuneesta muutoksesta – kun musta pinta imee (absorboi) lähes kaiken valon itseensä, vertauskuvallisessa mielessä ideoiden suuri määrä elämäntilanteessa on voinut johtaa niiden sekoittumiseen ja tuo sekoittumisen lopputulos ilmenee mustana.

T. Jari

*Suomalaisia asuntoryhmiä. Valtion lainoittamaa asuntotuotantoa vuosilta 1984-1995. Edita, Helsinki 1997.

Kulttuuri Mieli Trendit

Mielikuva sisustuksesta

Sisustuksen sommitelma 28.7.2019

Tiettyyn muotoon jäsennetyt suorat viivat ja niiden rajaamat alueet saivat sisälleen uusia muotoja, elementtejä ja merkityksiä. Tässä yhteydessä puhuttaneen usein sisustamisesta, mutta mitä sisustamisella oikein tarkoitetaan, sitä koetan avata seuraavassa. Koetin etsiä sisustusaiheisilta sivustoilta sisustus-sanalle määritelmää, mutta sellaista ei helpolla löytynyt; usein sisustus liittyi jo  toteutettuihin ratkaisuihin ja niiden esittämiseen ja kuvailuun.

Käsite ei välttämättä ole helposti määriteltävissä lyhyesti. Käyttämäni sanakirja antaa sisustamiselle seuraavanlaisen määritelmän:

1. sisustaminen. Kodin sisustus vaatii aikaa.
2. huoneen, huoneiston tm. tilan kalusteet, tekstiilit, taulut yms. (suunniteltuna, paikoilleen järjestettynä) kokonaisuutena. Sisustus on uusittu.
3. rak. vrt. sisustustyö.

Vastaavasti verbi sisustaa avautuu näin:

1. kalustaa ja varustaa huone, huoneisto tm. tila käyttökuntoon. Kodin sisustaminen. Antiikkihuonekaluilla sisustettu huoneisto. Alakerta sisustettiin toimistotilaksi. Matkailuautoksi sisustettu vanha bussi.
2. peittää, vuorata t. pehmustaa jnk esineen sisäpinta jllak. Sisustaa rasia kankaalla.

Kodin sisustaminen vaatii aikaa. Miten ja mihin paikkaan sijoitetaan kalusteet, tekstiilit, taulut ja muut sadat, jopa tuhannet tavarat? Miten ratkaisusta saadaan toimiva?  Sisustusta ei todennäköisesti ole hankittu kerralla, vaan esineet ja erilaiset tavarat ovat kertyneet koteihin matkan varrelta vähitellen. Joskus tavaroita peritään. Miten eri aikakausilta peräisin olevat esineet näyttävät ja vuorovaikuttavat yhdessä? Omat kysymykset liittyvät siihen, millaisen kokonaisuuden valo ja valaistus, värit ja materiaalit muodostavat vuodenkierron eri vaiheissa? Miten aineettomat arvot, vaikkapa arvokkuus, käytännöllisyys, viihtyisyys, luodaan sisustuksella?

Meemien koostumukseen liittyvien kysymysten tavoin käsillä on jälleen paljon kysymyksiä. Meemi-näkökulman valossa sisustaminen voisi liittyä ideoiden ja ajatusten sommitteluun ja toteutukseen sisätiloissa. Kun  meemi-näkökulma painottaa ideoiden jäljittelyä, yksi periaatteellinen kysymys on se, halutaanko jäljitellä aikaisempia ratkaisuja kuinka paljon vai luoda uusi ja yksilöllinen ratkaisu?

Siihen minulla ei kuitenkaan ole vastausta esittää, miksi jostakin sisustusratkaisusta  tulee suosittu? Todennäköisesti suosituimmissa ratkaisussa yhdistyvät monet eri tekijät samanaikaisesti, toisin sanoen kokonaisuus puhuttelee tavalla tai toisella useimpia. Muutama vuosi sitten tutustuin kirjaan (Shifman 2014), jossa käsiteltiin tuon ajan tunnetuimpien ja suosituimpien internetmeemien olemusta. Vaikka sisustaminen ja internetmeemit eivät välttämättä liity toisiinsa, niillä voi olla jotakin yhteistä. Shifman korostaa Dawkinsin meemin määritelmään sisältyvää matkimisen ideaa, josta hän erottaa kolme ulottuvuutta, joita voidaan jäljitellä. Shifmanin mukaan ulottuvuuksia ovat viestin sisältö (content) ideoineen ja ajatuksineen, viestin eri aisteille avautuva muoto (form) sekä viestiin sisältyvä lähestymistapa tai asenne (stance). Viimeksi mainittuun sisältyvät niin osallistumisen rakenteet, viestin tyyliin ja tunnelmaan liittyvät kysymykset kuin kommunikatiiviset toiminnot.

Pidän mahdollisena, että tunnelmaan liittyvät kysymykset voivat olla sisustuksien jäljittelyssä etusijalla: todennäköisesti niitä kuvia ja ideoita sisustusratkaisuissa jäljitellään, joissa viihtyy parhaiten. Tuntee olonsa miellyttäväksi, mukavaksi, kotoiseksi. Kulttuurin tasolla sisustuksen mielikuvat ja ideat voivat kuitenkin poiketa edellä sanotusta. Tilojen sisustuksissa käytetään usein tiettyjä design-tuotteita, klassikoja, väri- ja valomaailmaa sekä todennäköisesti haetaan tietynlaista avaruuden tuntua.

T. Jari

Shifman, L. Memes in Digital Culture. Cambridge, MA: The MIT Press, 2014.

Kulttuuri Sisustus Mieli