Pakolaiset pakahduttaa

Kuvat Moe Mustafa

Pakolaiset 8.jpg

Hyvyys, petos, syyllisyys, katumus ja armo. Isot ikuisuusteemat esillä taas ihan uudella tavalla. Ohjaaja, dramatisoija ja lavastussuunnittelija Mikko Roiha on loihtinut Johannes Linnankosken Pakolaisista teatteritaiteellisen merkkiteoksen Tampereen Teatterin lavalle.

Ihmistä riepottelee ristiriidat itsensä ja toisten kanssa, mutta Pakolaisten kokonaisuus on hallittua harmoniaa, se miten lavastus, taustakuvat, vaatteet, virret ja soittimet sointuvat tummasti yksiin. Pekko Käpin jouhikko on tummanpuhuvalla estradilla ehdotonta. Kulmikkaat liikkeet antavat oman täydennyksensä ja rytminsä, olematta teennäisentuntuisia. Esillepano saattaa viedä viboja Pohjanmaalle, mutta Hämeestä siirrytään Savoon. Kolmen savolaisen mystinen kopla tuo mukaan huumoria ja tuo myös mieleen noidat Teatterikesässä näkemästäni Macbettusta.

Esityksen rytmiikka pelaa välillä kiihdyttäen, välillä viipyillen. Istuin katsomossa jotenkin jännittyneenä, vaikka näyttämöllä olisi ollut suvantoa tai virsiä veisattu. Niin intensiivisessä otteessa piti. Kuoro toimi hienosti. Se hoiti talokaupankin.

Nimittäin kahden perheen täytyi muuttaa toiselle laidalle Suomea, kun talontyttö oli väärälle miehelle raskaana. Ihan kuten isoäitini voivotteli sukulaisesta, joka joutui siirtymään Savosta Kymenlaaksoon ”äpärää” odottaessaan. Tositarinaan perusti Linnankoskikin aikoinaan teoksensa. Taisi olla hänen 1900-luvun alun kotitalonsa näyttämön takaseinän kokoisena kuvana.

Tässä tarinassa hyväluonteinen Uutelan ikääntynyt isäntä ja leskimies (Heikki Kinnunen) ei vain aluksi tiedä muuton oikeaa syytä, myöntyy vaan lähtemään uudisraivaajaksi ja rikastumaan, eikä rahantarpeessa ollut naapurin isäntä (Esko Roine) saa kerrotuksi, että nuori morsio, hänen tyttärensä, on jo ”porton poluilla”.

Kehys on simppeli, mutta tapa millä häpeää ja anteeksiantoa käsitellään, on mestarillista. Samoin se, miten Roiha yhdistää luovan toteutuksen ja uskollisuuden alkuteokselle, mielenkiinnon säilyttäen, vaikka enää ei tunneta äpäriä, ei edes au-lapsen nimisinä.

Välillä taustalla lainehtii viljapelto, kuoron tai tanssijoiden huojuessa toiseen suuntaan. Manta-morsian onkin Minimi-teatterista lainattu tanssija Riikka Puumalainen. Muita naisrooleja hoitivat ansiokkaasti Ritva Jalonen Keskitalon isännän vaimona ja Pia Pilz Keskitalon toisena ja sävyisämpänä tyttärenä. Eeva Hakulinen nousi lavalle Uutelan edesmenneenä vaimona varoittelemaan.

 

JK Yllättävää lukea käsiohjelmasta , että suomalaisheimot eroavat geneettisten tutkimusten perusteella toisistaan enemmän kuin englantilaiset saksalaisista. Eroavaisuudet Suomenmaan sisällä ovat suuremmat kuin missään muualla!? Me ”savolaissammakot” saimme taas kylmää kyytiä, kuten jo aiemmin tällä viikolla. Nyt ovat hämäläiset ja savolaiset vastakkain. Avustetussa itserakkaudessa turkulainen parturi loi kontrastia tamperelaisille, mutta savolaisiakin päästiin sivaltamaan. Ahkeraan paikkakuntaa vaihtanut Johannes Linnankoski tunsi heimot, ja laittaa kieroudesta syyttelyn kaatumaan lopulta hämäläisten omaan niskaan.

Pakolaiset 2.jpg

 

Kulttuuri Suosittelen

Paisuttelun taitolajia

Kuvat Kari Sunnari

kaaosta.jpg

Tampereen Työväen Teatteri avasi kevätkautensa kantaesityksellä Avustettu itserakkaus. Lupaavasti ja lahjakkaasti alkoi vuosi. Ajauduin nauruhysteriaan, joskin ymmärsin välillä myös vakavoitua.

Ohjaaja Antti Mikkolan ja näyttelijä Hanna Sepän käsikirjoitus tarjoili freesiä sanailua  ja substanssia ajassa, muun muassa itsekeskeisyydestä, keskenkasvuisuudesta, kontrollifriikkiydestä. Kummallisten kuvioiden päälle oli järisyttävää tietää, että näytelmä perustuu tositarinaan. Hanna Seppä oli kuullut miehestä, jonka täysin terveet vanhemmat havittelivat armomurhaa ulkomailla, koska ajatus vanhuuden vaivoista kauhistutti.

Näyttelijätiimi on ylivertainen. Niin kuningasta kuin presidenttiä näytellyt Tommi Raitolehto tuskailee nyt yli nelikymppisenä stand up -koomikko Jarina, vain itselleen eläneenä poikapolona, kunnes tapaa turkulaisen (ja seikkaan liittyvän kliseenkin nyt sallin) parturi-kampaajan Seljan. Sitten voihkimista piisaa juuri parisuhteessa. Emmi Kaislakari solahtaa vaikeuksitta miehensä Antti Mikkolan kirjoittamaan osaan.

Kohta voivotellaan jo Jarin vanhempien päätöstä lähteä Belgiaan toteuttamaan retkeä avustettuun itsemurhaan. Auvo Vihron ja Teija Auvisen luomassa olohuoneessa saan hepuleita moneen kertaan. Paisuttelu on tämän näytelmän taitolaji. Se voi alkaa vaikka tv:n rikossarjasta, kodin härpäkkeistä, kuva-albumin katselusta, puhumattakaan lastenkasvatuksesta tai mahdollisista sairauksista. Kaaos lavalla on valmis, katsoja voi sitä kotona vielä järjestellä.

Minä järjestelin heti twiittaamalla kepeästi vakavasta viihteestä, vähän eri vinkkelistä kuin uusi teatterinjohtaja Otso Kautto hiljan puidessaan vakavan viihteen käsitettä avajaisbrunssillaan. Kun pääsin kotiin, vakavuuden vahvistus jysähti tekstiviestinä avecina olleelta parikymppseltä pojaltani: ”Yks mikä esityksen aikana juolahti, että kyllä mä ainakin susta lupaan pitää huolta.” Viihteellä on tosiaan ulokkeita.

PS Ensimmäistä kertaa näin muuten kristallikruunun näin merkityksellisessä vai pitäisikö sanoa merkkejä antavassa roolissa. Valosuunnittelu on Juha Haapasalon, äänisuunnittelu Kyösti Kallion.

 

parturissa.jpg

 

Kulttuuri Suosittelen