Due date, no baby yet

Tänään on se virallinen laskettu päivä, keskiarvo siitä hetkestä, jolloin lapsemme syntyy. 

Noh, vielä ei näy eikä kuulu ketään. Vatsa kasvaa kasvamistaan, mutta tämänpäiväisen neuvolan mukaan pikkutyyppi ei ole vielä edes laskeutunut lähtökuoppiinsa. Toki asiat voivat edetä nopeastikin sitten kun lähtee tapahtumaan, mutten aio pidättää hengitystäni synnytystä odottaen vielä viikkoon, pariin. 

Myös kolmen ässän myytin voi unohtaa, sillä kaikkea on kokeiltu. Osa tehokkaammin tässä, osa edellisessä raskaudessa. Kuuden tunnin siivousrupeama konttailuineen toi mukanaan kipeän selän ja kokonaiset kolme kipeää supistusta – niillä ei vielä suunnata kättärille. 

Olo alkaa olla jo melko tukala, ja viime raskauden kivuliain vaiva eli käsien puutuminen on pikkuhiljaa alkanut. Vatsa on oikeasti isompi miltä se kuvissa näyttää, tässä tapauksessa kamera ei lihota vaan päinvastoin häivyttää osan kertyneistä 20 kilosta. Mutta ei hätää, otan ihan rauhallisesti, minulla on vielä ne tuttipullotkin pesemättä…

2015-05-15 14.04.15.jpg

Tämä postaus on omistettu rakkaille työkavereilleni. Että älkää vielä odotelko mua vierailulle kärryjen ja tuhisevan nyytin kanssa. Hän on hämäläistä sukua.

Hyvinvointi Terveys Raskaus ja synnytys

Muistoissa eka neuvolakäynti

Lueskelin aamukahvin seurana vuoden vanhaa Kaksplus-lehteä, ja siellä silmiini osui Ami Lindholmin piirtämä Vauvakirja-sarjakuva aiheenaan eka kerta neuvolassa. Mieleeni tulvahti samantien flashbackina oma ensimmäinen neuvolakertani silloin esikoista odottaessa.

Muistan, kuinka epävarmana, toisaalta huikean iloisena ja toisaalta melko kauhuissani istuin neuvolan aulassa odottamassa omaa vuoroani.

Katselin muita jo ison mahan kanssa aulassa vaappuvia äitejä, ja päätin etten itse koskaan vaapu kuin ankka (ja kuinka väärässä olinkaan).

Aulassa oli myös kaksi lapsensa kanssa liikkeellä olevaa äitiä, jotka keskustelusta päätellen tunsivat ainakin etäisesti toisensa. ”Hei kultamurunen, mites sulla on jogurttia tukassakin? Jooh, oli taas vähän sellainen aamu…” toinen äideistä naurahti. Toinen nyökytteli hyväksyvän ja tietävän näköisesti. Minä kauhistuin. Mitä, oliko ruoantähteet tukassa joku ihan normaali asia?! Mitä ihmettä?! Apua, mihin mä olen itseni pistänyt. Elämästä tulee ihan kauheeta! Jogurttia tukassa, ihan kuin se olisi joku jokapäiväinen ja tavallinen asiaa! Aaaargh, mä haluan juosta karkuun ja lujaa!!

Sittemmin kyllä opin kantapään kautta, että se jogurttitahra tukassa ON joinain aamuina ihan normaalia. Mutta se ei oikeastikaan haittaa.

img_3068.jpg

Pieni kissanleikittäjä, joka on maailman rakkain – jogurttitahroilla tai ilman.

P.S. huomenna on lasketun ajan kunniaksi vika tai tokavika raskausajan neuvolakäynti. Jos bebe ei halua niidenkään jälkeen tulla ulkomaailmaan, on seuraava käynti sitten äitiyspolille. Enää maksimissaan kaksi viikkoa odotusta jäljellä.

Puheenaiheet Raskaus ja synnytys Vanhemmuus Ajattelin tänään