Ruokavalioajatuksia

Aloitin TFW salin lanseeraaman Cocovi haasteen maaliskuun puolivälissä, ja crossfit tyylisen treenaamisen lisäksi se pitää sisällään kaksi Jaakko Halmetojan ravintoluentoa, uniluennon ja ruokahaasteita. Pakko sanoa että Halmetojan luentojen jälkeen sitä saa taas uutta ajateltavaa, kun tähän asti terveelliseksi mielletty ruoka kuullostaa lähes roskaruualta näin karkeasti ajateltuna 😀 Ylipäätään TFW salin ideana on tuoda positiivista ajattelua, itsensä haastamista ja motivaatiota kaikilla elämän osa-alueilla, ja siksi esimerkiksi jokainen treeni aloitetaan aina motivaatiotarinalla. Ja kyllä se vaan toimii! Joka kerta sieltä lähtee kotiin hymy huulilla, treenaaminen on kivaa ja mieli on täynnä uutta motivaatiota.

Kokonaisuudessaan haaste kestää kahdeksan viikkoa, ja tähän asti jokaiselle viikolle on annettu oma ruokahaasteensa. Viimeisin haaste kestääkin sitten jäljellä olevat viisi viikkoa, ja on tähän asti mulle kaikista haastavin. Kyseessä on siis viljaton ruokavalio. Ei siis pelkästään gluteeniton, vaan täysin viljaton. Muut haasteet on olleet puoli litraa vettä aamulla ennen aamiaista, smoothie päivässä, viikko ruokaa parsakaalista, viikko ruokaa avokadosta ja viikko vain kotona valmistettua ruokaa ja samalla viikko ilman lisättyä sokeria. Kaikki kuvailee tekemiään ruokia, ja ne jaetaan muulle haasteporukalle omassa Facebook ryhmässä. Sieltä saa hyviä ideoita omien loppuessa, ja tietysti muiden tsemppaus saa puhtia omaankin haasteeseen!

uuniperunaliha.jpg

Viljaton on tähän asti sujunut hyvin, eikä ongelmia tuota oikeastaan kun aamupala. Pasta on ollut helppo korvata kasviksilla, mutta entäs se aamiaisleipä tai puuro? Tai jugurtti myslillä? Kaikki lempparit siis.. Yhyy 🙁 No, kysehän on ihan puhtaasti tottumuksesta, ja varmaan myös osittain helppoudesta (ja hyvästä mausta), ja koen sen pelkästään hyvänä asiana että ruokavaliota välillä tarkastelee ja kokeilee eri kulmista. En siis koe että mulla olis mitään ongelmia viljan kanssa, mutta kohtahan sen näkee jos vaikka ajoittainen väsymys oliskin siitä johtuvaa.

uuniperunakana.jpg

kasvikset.jpg

Aamun myslit on siis vaihdettu marjoihin ja hedelmiin, ja mökiltä vihdoin saatiin mukaan myös blenderi jolla pääsen tekemään smoothieita. Viikonloppuaamiaisella on tehty rahkaa, munakasta, uppomunaa, pekonia ym herkkuja. Hätätilanteissa leipähimo on korvattu riisikakulla. Ei se ihan samaa asiaa aja, mutta onhan se ihan hauskan makuinen. Vähän kun kinkku ja juusto popkornin päällä 😀 Enkä tiedä miten riisikakku muka maistuu popkornilta? Ja löytyyhän niitä viljattoman leivän ohjeita netistä vaikka millä mitalla, mutta tietoisesti olen toistaiseksi jättänyt ne vielä leipomatta.

mökkipyttäri.jpg

Vastaan tulee välillä yllätyksiäkin, kuten lapsimessuilla onneksi tajusin ennen metrilaku ostoksia kysyä myyjältä josko ne sisältää vehnää (ja sisältäähän ne, jopa ne pelkät hedelmälakut). Joskus sitä meinaa unohtaa koko homman, kun on normaalisti tottunut siihen että voi syödä mitä vaan. Messuilla maistelin erilaisia vauvanruokia, ja sattumalta jälkikäteen tarkasteltuna huomasin kaikkien onneksi olleen viljattomia. Yhtenä päivänä nälkäisenä jumpan jälkeen kaupasta nappasin mukaan proteiinipatukan, ja vasta autossa huomasin sen sisältävän vehnää. Höh.

kookoskana.jpg

Muutama salaatti on tullut syötyä kahvilassa (kotiruokahaasteen jälkeen), mutta muuten ruokaa on tullu tehtyä pääasiassa kotona. Tämän hetken suosikkeja on ehdottomasti uunissa paistetut kasvikset (esim. parsakaali, punasipuli, paprika, kesäkurpitsa ja joskus peruna ja porkkana. Vihannekset marinoidaan öljyssä johon olen lisännyt puolikkaan chilin, valkosipulin kynnen, mustapippuria ja suolaa. Uunissa 200 astetta ja n. 20min) melkein minkä kanssa vaan. Lisäksi olen tehnyt mm. blogissa aikaisemminkin mainittua kasvissosekeittoa, possukastiketta (ilman vehnäjauhoa), paistettua lehtikaalia, kookos-currykanaa yms.

Viime viikonloppuna tehtiin ensimmäistä kertaa uuniperunaa, jonka kanssa ensimmäisenä päivänä kanaleike ja bataattiburgeristakin tuttu feta-minttukastike. Seuraavana päivänä syötiin loput kaksi perunaa paistetun jauhelihan ja samaisen kastikkeen kanssa. Nam!

Bataattiburgereita on tehty muutamaan otteeseen, salaatteja on tehty jos jonkinlaisia ja mökillä päästiin vuoden ensimmäistä kertaa kokkaamaan ulkona uunikasviksista muunneltu pyttipannu. Eilen selailin pitkästä aikaa Timiltä lahjaksi saaamaani Bar 9 keittokirjaa, ja sieltäkin löytyi monta herkullista viljatonta reseptiä kokeiltavaksi. Viikonloppuna tein pellillisen viljatonta mudcakea, joka ei ainakaan jää suklaata kaipaamaan 😀 Kaapissa odottelee myös karppaajan piirakkaohje mantelijauhoista, joka on myös todella hyvää! Palaan siihen vaikka reseptin kanssa kunhan saan aikaiseksi tehdä sellaisen.

Joka tapauksessa ihan kokeilemisen arvoinen haaste. Viljaan olisi niin helppo sortua, ja kukapa sitä tietää vaikka sitä yksin pimeässä söisikin? Idea vaan kun on haastaa itsensä, ja siinä heikollakin hetkellä vaan ohittaa pullahyllyt ja siirtää katse hampurilaisista salaattiin. Paljon hyvää olen kuullut myös maidottomasta ruokavaliosta, ja olen valmis kokeilemaan sitäkin kunhan tämä viljaton nyt ensin loppuu. Ei pidä kuitenkaan haukata liian isoa palaa kerralla, on nimittäin aikaisemmin tullut huomattua miten liian ehdoton ja ankara ruokavalio ei mulla ainakaan ole lähtenyt toimimaan.

Kommentit (1)
  1. Hei
    Onko blogi kokonaan loppunut vai tauolla??

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *