Matkassa matkarattailla

Kuten jo edellisessä postauksessa vähän avasin, on aika kertoa tarkemmin Babyzen matkarattaista. Haluan kirjoittaa aiheesta avuksi muille samaa asiaa pohtivien avuksi, nimittäin ainakin itse olen ahkera Googlettaja kun olen jotain hankkimassa. Välillä Tim on jo ymmärryksen rajoilla, kun lähes poikkeuksetta jotain kivaa löytäessäni/hankkiessani jätän tavarat kauppaan ja painun kotiin Googlettamaan. Usein siitä koituu säästöä, kun yksinkertaisesti asia unohtuu tai sitten ei vaan tule tilattua jostain muusta syystä.

yoyokäsi.jpg

Tällä kertaa kun rattaat oli kuitenkin melkeinpä pakko hankkia, löytyi ne ilokseni edullisemmin netistä ja laitoin tilauksen (ihan viimetingassa) menemään. Itseasiassa siinä kävi vielä niin että toimituspäiväksi oli merkitty lähtöä edellinen päivä ja klo 16 jälkeen. Kyseisenä päivänä halusin kuitenkin ennakoida vähän, ja sen lisäksi että sormi hellänä päivitin Postnordicin tilauksen seurantasivua (jossa tilaus näkyi edellisen kerran vain saapuneena Suomeen useita päiviä aikaisemmin), soitin heidän asiakaspalveluunsa jo aamupäivällä ja varmistin että paketti varmasti ehtii ajoissa perille. Heidän mukaansa se oli jo toimitettu lähikaupan noutopisteeseen edellisenä päivänä, mutta jostain syystä mulle ei ollut tullut saapumisilmoitusta. Lähdin samalta istumalta kaupalle, koska halusin saada asian selvitettyä ennen kuljetusliikkeen asiakaspalvelun sulkeutumista.

Pakettiapa ei kaupalta löytynyt, kuinkas muutenkaan. Myyjä kutsu toisen apuun ja kaikki paketit ja järjestelmä skannattiin vielä kertaalleen läpi. Hermostuneena jo pyörittelin puhelinta kädessä, kun myyjä sanoi itse soittavansa kuljetusliikkeelle. Toinen myyjä lähti vielä tarkistamaan takahuoneen, ja kappas vaan, siellähän se olikin! Selitys oli ehkä vielä parempi, nimittäin paketti on mennyt edellisenä päivänä ohi merkinnöistä koska paikalla on ollut toistakymmentä tuntematonta ihmistä tekemässä inventaariota. Eipä siinä muuta, mutta jos paketti olis kokonaan kadonnut, olisin joutunut ostamaan kaupasta vielä toiset rattaat mukaan. Vielä seisoskeltiin kaupassa vartin verran hissukseen kuumenevan Lipposen kanssa odottamassa että paketti tulee näkyviin hetkellisesti vikaantuneeseen järjestelmään.

yoyorannalla.jpg

Vaikka tässä ei nyt käyny kuinkaan, voisin melkeen sanoa ettei nettishoppailu lopulta ole mua varten. Vieläkin on mielessä eräskin pyykinpesukoneen hankinta vuosien takaa. Lähdin Giganttiin ostamaan hyvässä tarjouksessa ollutta pesukonetta, johon luvattiin vielä päälle vuoden pesuaineet. Paikan päällä selvisi ettei konetta voi ostaa kun netin kautta. Ajelin takaisin kotiin, ja ryhdyin illasta tekemään tilausta. Kaikki meni hyvin siihen viimeiseen kohtaan asti, missä maksu piti hyväksyä. Sivusto meni jumiin ja ilmoitti vikakoodin, joka pyydettiin ilmoittamaan asiakaspalveluun. No asiakaspalveluhan ei ollut siihen aikaan auki, joten kirjasin sen ylös ja aloitin tilauksen uudelleen. Sama virhe, ja eikun vielä kerran yrittämään. Lopussa ei tullutkaan samaa virheviestiä, vaan ilmoitus ettei tilillä ole katetta! Äkkiä verkkopankkiin tarkistamaan, ja kyllä, tililtä oli veloitettu jo kahden pesukoneen hinta. Eipä siis auttanut kun odotella asiakaspalvelun aukeamista. Soitin heti ensimmäisenä aamulla aspaan ja selitin tilanteen. Yksikään tilauksista ei näkynyt heillä, ja rahaliikennekkin hoituu jonkin ulkomaalaisen palvelun kautta, joten maksutiedot toimitettuani voisin saada rahat takaisin tilille aikaisintaan muutaman viikon kuluttua.

Sillon aikanaan ei paljoa naurattanu ajatus muutamasta viikosta vajaan yhden tarjouspesukoneen verran rahaa tilillä :D Rahat palautui aikanaan, mutta pesukonettapa ei vaan kuulunut. Soittelin Giganttiin ja siellä seliteltiin että kyseiset koneet on päässeet loppumaan lähivarastolta ja lisää on tilattu jostain päin Eurooppaa. Lopulta kone saapui, mutta ilman pesuaineita. Ja taas soittelin Giganttiin useamman kerran, kuullakseni lopulta että kyseisiä pesuaineita ei ole enää olemassakaan. Sain muistaakseni 50€ lahjakortin siitä hyvityksenä, joten loppu hyvin kaikki hyvin, mutta olishan se varmaan paremminkin voinu mennä :D

yoyokhalifa.jpg

Takaisin asiaan.. Babyzenin Yoyo rattaat on ainoat virallisesti IATAn taholta matkustamoon hyväksytyt, joten sen puolesta oikeastaan lentoyhtiölläkään ei ole sanomista siihen missä niitä haluaa kuljettaa. Kyseessä on kuitenkin sen verran uusi tuote, että jouduttiin kyllä kummassakin päässä matkatavaratiskillä todistamaan rattaat kasaamalla, että ne todella menevät niin pieneen tilaan. Lentokentällä ne oli vähintäänkin kätevät, ja jostain luin että ne mahtuu avaamaan jopa lentokoneen käytävällä, mutta sitä ei testattu. Hinnan puolesta nämä ovat ehdottomasti kalleimmasta päästä, mutta uskon että myös jälleenmyyntihinta on perus sateenvarjorattaita paremmat. Rattaat ei paljon sääliä kohdannut reissun aikana, ja ihan reteesti lasketeltiin menemään rappuset, kanttarit ja ajeltiin jopa hiekkarannalla. Silti kovasta menosta huolimatta ei olla huomattu minkään näköistä väljyyttä tai vaurioita missään. Täyslastissa Lipposen lisäksi rattaissa oli vaippakassillinen tavaraa, kameralaukku ja käsilaukku roikkumassa. Yhteinäisen aisan vuoksi rattaat on todella helposti ohjailtavissa myös yhdellä kädellä ja vaikka takarenkaat on tosi kapeat ja lähellä toisiaan, ei rattaat alkuepäilyn jälkeen osoittauttuneet yhtään kiikkeriksi.

yoyouni2.jpg

Kuumassa maassa ja kovassa auringonpaisteessa rattaiden lisävarusteena mielestäni must have oli ainakin aurinkovarjo. Tämän lisäksi meillä oli vielä iso harso matkassa, millä sai blokattua lopunkin suoran auringonpaisteen varsinkin iltapäivästä kun aurinko paistaa jo kovin matalalta. Muihin vertailussa olleisiin malleihin verrattuna Babyzen on vähinten ”ilmastoitu”, eli verkkoja tai reikiä ei ole missään kohtaa istuimessa tai kuomussa. Kuomun saa kuitenkin irroitettua tarranauhalla istuimen yläreunasta, jolloin rattaisiin saa täyden ”läpivedon”. Kuomun yläreunassa on kätevä läpinäkyvä muovinen kurkkausaukko, mistä voi tarkistaa matkustajan mielentilan sen kummempia häiritsemättä.

Myös autolla matkaillessa rattaat mahtuu esimerkiksi turvakaukalon tai turvaistuimen eteen lattialle, jolloin takakontista ei mene turhaa tilaa rattaiden kuljettamiseen. Turvakaukaloa ei ole suunniteltu laitettavaksi rattaiden kyytiin, mutta kyllä meillä niinkin kuljettiin lentokentällä kun kaukalo pysyi ongelmitta kyydissä. Pidemmälle ajalle virittäisin kuitenkin jonkinlaisen narun tai vyön pitämään kaukalon kyydissä.

recaroyoyo.jpg

yoyo-red.jpg

Yritettiin tarkastella ja käyttää rattaita kriittisesti, mutta ei vaan millään keksitty mitään negatiivista sanottavaa. Kaupassa ensinäkemällä oli sellainen vaikutelma ettei alakorin kyytiin mahdu mitään, ja että rattaat kapeutensa vuoksi olisivat hieman kiikkerät. Kummatkin ennakkoluulot tuli kumottua täysin matkan aikana. Oltiin jopa sen verran innoissaan rattaiden käytettävyydestä, että suunniteltiin jo varsinaisten vaunujen myymistä kunnes tultiin järkiimme ja muistettiin suomen soratiet ja sohjot ;)

hyvinvointi liikunta matkat lapset
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.