100% recycled
Ostan kahdeksan sukan paketin ja heräteostoksena uudet punaiset farkut. En tiedä miksi taas hypistelen H&M värikkäitä alennuskuteita ja uutuuksia, vaikka tulin ostamaan vain pakollisia valkoisia nilkkasukkia. Päädyttyäni vähintäänkin kyseenalaiseen farkkuvalintaan suuntaan kassalle, ja jo maksaessani iskee morkkis. Taas tuli ostettua turhaa. Tiedän kyllä, miten epäekologista shoppailu on tämän alan liikkeissä, sen epäeettisyydestä puhumattakaan. Muotiteollisuus tuottaa 10% maailman hiilidioksidipäästöistä. Polyesterin valmistuksessa käytettyjä mikrokuituja päätyy kalojen ruoaksi puoli miljoonaa tonnia vuodessa. Pikamuotibrändien kuten H&M:n vaatteet saavat aikaan tuhoa koko elinkaarensa ajan: aina massatuotannosta myymättömien kappaleiden hävittämiseen polttamalla. Kaikki tämä tuntuu kuitenkin varsin etäiseltä, ja oloni helpottaa hieman tarkastellessani ostoksiani kotimatkalla. 20 sentin paperikassissani lukee 100% recycled, joka vie ajatukseni pois sen sisällön hiilijalanjäljestä; tuntuu kuin olisin tehnyt ekoteon.
Suuntasin vanhaan kunnon Googleen tutkimaan asiaa. Suuryritys H&M tekee selväksi markkinoinnissaan, että yrityksen arvoja ovat kestävä kehitys ja ekologisuus. Vaatteiden tuotannossa aiotaan siirtyä kokonaan kierrätettyjen tai ekologisten materiaalien käyttöön vuoteen 2030 mennessä. Tällä hetkellä H&M:llä on käytössään käytettyjen tekstiilien keräys sekä maksulliset muovikassit. Nämä ovat molemmat, vaikkakin askelia parempaan suuntaan, mitättömiä toimia yrityksen ympäristöystävällisyyden parantamisessa. Kuluttajan huomio pyritään markkinoinnin keinoin kääntämään pois ostopäätöksen negatiivisista seurauksista ja yksinkertaisesti saada tämä ostamaan lisää. Tätä Aalto-yliopiston professori Minna Halme Ylen artikkelissa nimittää viherpesuksi (greenwashing).
Suomalaisesta koulujärjestelmästä pullahdettuani tunnen olevani etuoikeutetussa asemassa. Haluaisin sanoa olevani ympäristötietoinen; osaan punnita kulutukseni vaikutuksia ja lajitella roskani. Olen kokenut maailmantuskaa tulevaisuuden uhkakuvista lapsesta lähtien. Siitä huolimatta sorrun välillä shoppailuun. Luulin, että viherpesun kaltainen manipulointi tehoaa parhaiten niihin, jotka eivät yksinkertaisesti tiedä yritysten harjoittamasta markkinoinnista. Miksi minä sitten ostan pikamuotia?
“Kertakäyttövaatteet” on konsepti, jota syötetään kulutusyhteiskunnan joka tuutista. Trendit vaihtuvat yhtä nopeasti kuin vuodenajat, joskus nopeamminkin. Halvat merkit markkinoivat itseään sloganilla “Muotia kaikille”-; kuka tahansa voi pukeutua ajan hermolla taloudellisesta tilanteestaan riippumatta. Pikamuoti tuntuu kirpputorien kiertelyn lisäksi ainoalta vaihtoehdolta, joka sopii opiskelijan kukkarolle.
Kotona minulle on opetettu, että kallis on hyvää ja kestävää. Äitini ostikin usein hienojen merkkien vaatteita, joiden hintalappuja kauhistelin. Yllätyksekseni myös high fashion-brändit syyllistyvät samoihin synteihin kuin halvempien vaihtoehtojen tarjoajat. Yhtä lailla satoja euroja maksavat tuotteet voidaan valmistaa kestämättömistä materiaaleista tai hävittää polttamalla. Myöskään luonnonkuitu-teksti vaatteen pesulapussa ei automaattisesti tarkoita ekologisuutta, suihkutetaanhan 24% maailman hyönteismyrkyistä muotifirmojen puuvillaviljelyksiin.
Muoti luo yhteenkuuluvuuden tunnetta ja iloa. Tarvitsen kipeästi siis vinkkejä, miten voisin konkreettisesti ottaa ympäristön huomioon ja silti pukeutua miten haluan. Vaikka kirpputorien hyllyjen välissä seikkailu onkin hauskaa ja kierrätän vaatteitani säännöllisesti, toimeni tuntuvat riittämättömiltä. Löysin hyviä vinkkejä ekologisemman vaatekaapin kokoamiseen vastuullisen vaateteollisuuden asijantuntija Anniina Nurmen Vihreät vaatteet -oppaasta. Tässä muutama suosikkipointtini:
- Pidä oma tyyli. Trendit tulevat ja menevät, mutta omasta tyylistä voi tulla osa persoonaasi.
- Älä tee ostopäätöstä vain hinnan perusteella. Suosi kestäviä materiaaleja ja toiminnassaan läpinäkyviä yrityksiä.
- Vaate on sijoitus, eikä hetken mielijohteesta tehty ostopäätös. Mieti ennen kuin ostat!
- Pitkäikäisen vaatteen hiilijalanjälki on pienempi.
- Täydellinen vaatekaappi ei synny päivässä, eli ole kärsivällinen!