KUINKA MAKSIMOIDA HYVINVOINTI?

Kaupallinen yhteistyö: Puhti

*Tämä blogipostaus on tehty yhteystyössä Puhdin kanssa.

** En ole terveysalan ammattilainen, vaan kaikki tieto on joko omaan kokemukseen tai lääketieteellisiin lähteisiin pohjautuvaa. Henkilökohtaisten kysymysten herätessä suosittelen konsultoimaan omaa lääkäriä.

ALUSTUS:

Olen jo pitkään pohtinut, että missä jamassa koko elimistö ja keho ovat raskauden ja synnytyksen jälkeen sekä kuinka lisääntynyt fyysinen kuormitus ja imetys ovat vaikuttaneet esimerkiksi vitamiinivarastoihin. Ryhmäliikunnan ohjaajana minulle on äärimmäisen tärkeää tiedostaa oman hyvinvoinnin ja elimistön tila, sillä toden totta keho on se tärkein työkalu. Toki ammatista ja elämäntilanteesta riippumatta ihan jokaisen tulisi olla perillä oman kehonsa kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista.

Yksi loistava mittari oman hyvinvoinnin kartoittamiseen on verikoe. Se antaa solutason faktatietoa elimistön toimivuudesta. Kieltämättä välillä itseä ahdistaa, jos on kulunut pitkä aika siitä, kun viimeeksi on käynyt verikokeissa. Sitä nimittäin keholla on tapana ns. turtua huonoon vointiin, oli kyseessä sitten alipalautuneisuus, aliravitsemus, korkeat kolesterolit, stressi tms. Sitä voi olla monesti oman pään sisällä vaikea enää erottaa, mikä tila on se ”normaali”.

Näiden ajatusten saattelemana hakeuduin Puhdin verkkosivuille tutkimaan erilaisia valmiita testipaketteja. Heiltä löytyy laajasti paketteja erilaisiin tarpeisiin, erikseen sekä miehille että naisille. Valikoimassa on mm. Puhti-terveystarkastus, D-vitamiini- ja ferritiinikartoitus, raudanpuutteen tutkimuspaketti, liikkujan terveystarkastus, raskautta suunnittelevan terveystarkastus, kasvissyöjän ja vegaanin terveystarkastus, 50+ terveystarkastus sekä kilpirauhasen testipaketit. Jokaiselle jotakin.

Kuten jo Instagramissa kirjoittelinkin, itse päädyin Puhti-terveystarkastus testipakettiin, joka sisältää 30 eri mittaria, luoden kattavan käsityksen elimistön tilasta. Mukana on mm. täydellinen verenkuva, kolesteroli, verensokeri, D-vitamiini, ferritiini, tulehdustila sekä kilpirauhasen, maksan ja munuaisten toiminta. Ajatuksena olisi käydä vielä tämän testin jälkeen ensi vuoden puolella uudestaan verikokeissa ja ottaa tällöin tuo Liikkujan terveystarkastus. Siinä olisi varmasti arvokasta tietoa erityisesti omat liikuntatottumukset huomioiden.

Noniin sitten tuloksiin! Nehän tulivat nimittäin jo saman päivän aikana! Iso hatunnosto siis Puhdille tästä. Muutenkin täytyy rehellisesti sanoa, että verikokeissa käyminen oli tehty hyvinkin vaivattomaksi. Käytännössä siis vain

1. Valitset itsellesi sopivan testipaketin ja maksat sen

2. Varaat ajan ja käyt laboratoriossa (toimipisteitä löytyy ympäri Suomen)

3. Näät tulokset OmaPuhdista, jonne kirjaudut pankkitunnisteella

TULOKSET:

Ensimmäisenä tuloksissa näkyy verensokeri. Se oli itselläni ihan viitearvoissa ja hyvä niin. Kuvauksesta on nähtävissä kuinka verensokeri vaikuttaa elimistössä.

Seuraavaksi päästään täydellisen verenkuvan tutkimukseen. Tuloksissa näkyy kattavasti tietoa veren eri soluista ja kuvaukset kuinka ne vaikuttavat elimistössä. Itsellä kaikki olivat viitearvojen sisällä, mutta näitäkin on hyvä tsekata säännöllisin väliajoin, sillä ne voivat viestiä epätervetulleista tulehduksista ja taudeista kehossa.

Erityisesti hemoglobiiniarvot kiinnostivat itseäni, sillä minulla on ollut raudan puutteeseen viittaavia oireita viime aikoina (mm. pyörryttävä olo). Tulosten mukaan hemoglobiiniarvot olivat kuitenkin viitearvoissa.

Seuraavaksi tuloksissa näkyy sydämen toimintaan liittyviä arvoja. Lipidien mittauksessa tutkitaan veren rasva-arvot ja niiden laatu.

Kokonaiskolesteroli oli itsellä himpun verran koholla, mutta selvitin asiaa ja ei ole syytä huoleen, sillä arvosta noin 70 % on pahaa (LDL) kolesterolia ja 20–25 % hyvää (HDL) kolesterolia. Minulla on suhteellisen korkea HDL, mikä vaikuttaa kokonaiskolesteroliin eikä muita riskitekijöitä ole. Kolesterolin määrään vaikuttavat etenkin ravinto ja liikunta, mutta myös perinnöllisillä ominaisuuksilla on merkitystä. Suomalaisten kokonaiskolesteroli on keskimäärin 5,3 millimoolia litrassa (mmol/l).

Tuloksissa nähdään myös C-reaktiivinen proteiini eli kehon matala-asteinen tulehdustila. Tulehdus voi syntyä elintapojen seurauksena tai viruksen tai bakteerin aiheuttamasta tartuntataudeista. Kyseessä voi olla myös muu tulehdus kuten esimerkiksi autoimmuunitauti tai vamman aihettama tulehdusreaktiosta. Siksi on tärkeää olla tietoinen myös tästä arvosta.

Seuraavaksi tuloksissa näkyvät munuaisten toimintaan liittyvät arvot. Tämä on arvokasta tietoa elimistön toimivuuden kannalta, sillä munuaiset poistavat kuona-aineita, ylläpitävät nestetasapainoa sekä säätelevät mm. happoemästasapainoa.

Tuloksissa nähdään myös maksan tila. Tästäkin on tärkeää olla tietoinen, sillä maksan vauriot vaikuttavat suoraan koko kehon toimintoihin. Mm. ruokavaliolla pystyt parantamaan maksa-arvoja jättämällä alkoholia ym. päihteitä sekä kovia rasvoja sisältävää ruokaa vähemmälle. Myös jatkuva (liiallinen) lääkkeiden käyttö on haitallista maksalle.

Sitten päästään itseä suuresti kiinnostaviin hivenaineisiin ja mineraaleihin. Ensimmäisenä näkyvät ferritiiniarvot, jotka itsellä näyttäisivät olevan viitearvoissa, mutta parannettavaa olisi kyllä. Puhdin sivuillakin todetaan, että liikunta lisää raudan tarvetta, joten tavoitteena olisikin nostaa sitä ylemmäs kohti viitearvojen ylärajaa.

Vinkit rauta-arvojen nostamiseen:

Rautapitoisten ruokien lisääminen ruokavalioon sekä raudan imeytymistä lisäävien ruokien suosiminen. Näitä ovat mm.

Linssit

Pavut

Soijavalmisteet

Kikherneet

Kvinoa

Ruisleipä

Kurpitsan-, seesamin-, chian-, pellavan-, pinjan-, auringonkukan-, unikon- ja hampunsiemenet

Tahini

Kangastatti

Nyhtökaura

Tonnikala

Veri- ja maksaruoat (esim. veriletut)

Punainen liha

Riista

Pinaatti, nokkonen ja rucola

Pähkinät (erityisesti cashew-pähkinä) ja manteli

Siemensekoitukset ja siemenleivät

Pasta, peruna ja riisi

Herne ja herneenversot

Kananmuna

Simpukat, äyriäiset ja kalat

Kuivattu basilika ja oregano

Luumut

Lisäksi raudan imeytymistä haittaavia ruokia ja juomia olisi suositeltavaa välttää (erityisesti samalla aterialla) . Näitä ovat mm.

kahvi

tee

maitotaloustuotteet (esim. juusto, maito, jogurtti, rahka)

elintarvikkeet, jotka on rikastettu kalsiumilla (myös kasviperäiset kuten soija- kauramaito)

alkoholi

kalsium ja magnesium ravintolisät

Viimeisten joukossa tuloksissa näkyvät D-vitamiiniarvot. Ne olivat omaksi yllätyksekseni viitearvojen alapuolella, vaikka olen syönyt D-vitamiinilisää päivittäin monta vuotta (vaihtelevasti 10-100 mikrogramman väliltä) . Näköjään se ei ole riittänyt! Saman tien kävin ostamassa itselleni Super D-vitamiinitippoja ja otan tällä hetkellä 60 mikrogrammaa joka päivä.

Tämä muistutuksena siis kaikille, että erityisesti pimeään aikaan tulisi huolehtia riittävästi D-vitamiinin saannista ja käydä tarvittaessa mittauttamassa arvot. On mm. uutisoitu, että D-vitamiini on tärkeä vitamiini suojaamaan erityisesti koronavirukselta, joten sen saanti olisi äärimmäisen tärkeää saada kuntoon.

D-vitamiini vaikuttaa mm. kalsiumin imeytymiseen ja luuston terveyteen, jolloin se vaikuttaa immuunipuolustukseen ja ehkäisee osteoporoosia. Riittävä D-vitamiinin saanti tukee hermoston ja aivojen terveyttä ja tukee koko elimistön hyvinvointia.

D-vitamiinia on luontaisesti esimerkiksi kalassa ja sienissä. Suomessa D3-vitamiinia lisätään nestemäisiin maitovalmisteisiin, kasviperäisiin juomiin (esim. soija- ja kaurajuomat) sekä ravinto rasvoihin, joten myös näiden käyttö parantaa arvoja.

Lopussa tarkastellaan vielä kilpirauhasarvoja, jotka kiinnostivat itseä siitä syystä, että pari vuotta sitten epäilin itselläni kilpirauhasen vajaatoimintaa. Tulokset osoittavat kuitenkin, että kaikki on kunnossa. Kilpirauhasen toiminta vaikuttaa olennaisessa osassa elimistön aineenvaihduntaan, joten sen liika- tai vajaatoimintaan tulee reagoida välittömästi. Kilpirauhasen arvoja voidaan parantaa lääkkeillä ja terveellisillä elämäntavoilla.

Tässäpä siis ”lyhykäisyydessään” koonti meikäläisen Puhti-verikokeesta. Suosittelen erittäin lämpimästi kaikille hakeutumaan testeihin ja selvittämään oma elimistön tila. Jos vielä oli se joululahja hakusessa, mikäpä olisikaan parempi sijoitus kuin hyvinvoinnin kartoitus!

Käy kurkkaamassa testipakettivalikoima ja nappaa itsellesi sopiva. Aloita uusi vuosi kevyin mielin hyvinvoivalla keholla ❤️

Ihanaa joulua kaikille! Lähetän täältä yksisarvispölyä teille 🦄💕

💗: Siiri

Lähteet:

Puhti https://www.puhti.fi/

Terveyskirjasto https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti

hyvinvointi hyva-olo
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *