Vihan epidemia

Ensioireet muistuttivat tavallista flunssaa. Kurkkukipua, lihassärkyä, väsymystä, öistä hikoilua, päänsärkyä, kuumetta. Joillakin oli punaisia näppyjä, imusolmukkeiden suurenemista ja ripulia. Sen jälkeen oireet lievenivät tai katosivat vuosiksi. Toisille oireita ei tullut ollenkaan.

Sitten alkoivat uudet oireet. Hengitysvaikeudet, tahaton laihtuminen, hilseilevä ihottuma ja pitkään jatkuva matala kuume. Puolustuskyky heikkeni. Sairaus tuhosi hitaasti kehon puolustusmekanismia, CD4-soluja. Infektio- ja syöpäriski kasvoivat. Kun CD4-soluja oli enää alle 200, seurasivat vakavat sairaudet. Kaposin sarkooma, toksoplasmoosi, imusolmukesyöpä, keuhkokuume, verenmyrkytys, tuberkuloosi – usein kuolema.

Aids-kriisi oli yksi lähihistorian tuhoisimmista virusepidemioista. Sen ratkaisemista hidasti se, että virukseen näyttivät sairastuvan aluksi etenkin homomiehet. Siis ne, joilla ei ollut niin väliä.

Vuonna 1982 aidsiin kuoli Yhdysvalloissa 853 ihmistä. Samana vuonna toimittaja Lester Kinsolving kysyi ensimmäisen julkisen kysymyksen aids-kriisistä Reaganin lehdistösihteeriltä Larry Speaksilta. Keskustelu on tallennettu Scott Calonicon When AIDS Was Funny –lyhytelokuvaan.

”Miten presidentti reagoi Yhdysvaltain tautikeskuksen ilmoitukseen, jonka mukaan aidsista on tullut epidemia ja tartunnan saaneita on jo yli 600?”

”Aids? Ei minulla ole mitään tekemistä sen kanssa.”

”Yli kolmasosa heistä on kuollut. Se tunnetaan homoruttona. (Lehdistön naurua) Se on aika vakava asia. Yksi kolmesta tartunnan saaneesta on kuollut. Mietin, onko presidentti tietoinen tästä.”

”Ei minulla ole sitä. (Lehdistön naurua) Onko sinulla?”

”Eikö? Huojentavaa kuulla.”

(Lehdistön naurua)

”Onko sinulla se? Et vastannut kysymykseeni.”

”Ei.”

”Mistä tiedät?”

”Eli onko tämä presidentin – toisin sanoen Valkoisen talon – mielestä vitsi?”

”Minä en tiedä siitä mitään, Lester.”

Meni vielä 15 vuotta ennen kuin hiviin kehitettiin tehokas lääke.

Voiko koronaa ja aids-kriisiä verrata?

38 vuotta myöhemmin aids-kriisin kokenut lääkäri Deborah Birx puhui Valkoisen talon tiedotustilaisuudessa koronapandemian ja hiv-epidemian yhtäläisyyksistä.

”Meillä on ollut toinenkin hiljainen epidemia: hiv.Haluan muistuttaa, että myös hiv-kriisin ratkaisi yhteisö: ne hiv-liikkeen edustajat ja aktivistit, jotka nousivat esiin, kun kukaan ei kuunnellut, ja saivat kaikkien huomion.”

Vertausta on pidetty osittain ontuvana. Hi-virukseen on kuollut 80-luvun alun jälkeen noin 40 miljoonaa ihmistä. Covid-19 ei nykyisessä muodossaan vaikuta olevan läheskään yhtä tappava.

”Viruksissa on joitain yhtäläisyyksiä, mutta en vertaisi niitä toisiinsa”, sanoo National AIDS Memorial San Franciscon toiminnanjohtaja John Cunningham The Guardianissa.

Vaikka koronavirukseen on reagoitu nopeammin kuin aikanaan hiviin, yksi yhtäläisyys virusten välillä on. Republikaanihallinnon harjoittama vähättely ja muiden syyttely, sanoo aids-aktivisti Cleve Jones samassa jutussa.

”Kyvyttömyys vahvaan varhaiseen reagointiin johti silloinkin traagiseen lopputulokseen.”

Aidsia kutsuttiin aikanaan homorutoksi. Trump on kutsunut koronavirusta kiinalaiseksi virukseksi.

Hänen pastorinsa Ralph Drollinger kirjoitti blogiinsa, että korona on jumalan kosto homoudesta.Samaan johtopäätökseen on tultu Israelissa, Pohjois-Kaliforniassa ja Floridassa.

Cunningham on Birxin kanssa samaa mieltä siitä, että kriisejä yhdistää yhteisöllisyys.

”Mikä antoi toivoa ja rohkaisi ihmisiä tuon tragedian aikana, syrjinnän, ennakkoluulojen ja hallituksen heikon reagoinnin keskellä, oli se, että näimme ihmisyyden parhaat puolet. Näimme naapurien auttavan toisiaan. Sinä aikana syntyivät parhaat esimerkit siitä, mitä yhteisöllisyys merkitsee.”

Aids-kuolemia ei raportoitu iltauutisissa

Aids-historioitsija Sarah Schulmanin mukaan korona- ja aids-kriisiä erottaa viha.

”Aids-kriisi oli hyvin erilainen sen vuoksi, että viha hiv-positiivisia ihmisiä kohtaan hallitsi asenteita ja julkista linjaa. Aids-kriisi olisi pitänyt kohdata kollektiivisella energialla. Tilannetta olisi pitänyt päivittää joka ilta mediassa. Kuvernöörien olisi pitänyt puhua kansallisen tason välinpitämättömyyttä vastaan. Sairauden ja kärsimyksen rajoittamisen eteen olisi pitänyt tehdä yhteistyötä. Sitä ei koskaan tapahtunut. Hiv-positiivisia rankaistiin ja heidät eristettiin”, hän sanoo CNN:n haastattelussa.

Schulman muistuttaa, etteivät Reagan ja Bush joutuneet koskaan vastuuseen siitä, että aids-kriisin aikana kuoli 600 000 amerikkalaista.

”Muistokirjoituksissa hädin tuskin viitattiin heidän rooliinsa massakuoleman aiheuttajina”, Schulman jatkaa.

Viruksia yhdistää kuitenkin epätasa-arvo. Aids leimattiin paheellisten homojen omaksi syyksi. Jo nyt tiedetään, että koronavirus koettelee ankarimmin köyhiä ja vähemmistöjä.

New Yorkissa koronatapaukset ovat painottuneet kaupunginosiin, joissa heitä asuu eniten. Mustien ja latinoiden todennäköisyys kuolla koronaan on kaksinkertainen valkoisiin ja aasialaistaustaisiin verrattuna, kirjoittaa Anna-Sofia Berner  Helsingin Sanomissa.

Myös muissa Yhdysvaltain kaupungeissa on huomattu, että korona tappaa suhteettoman paljon afrikkalaisamerikkalaisia.

Syitä on useita: vähemmistöjen edustajat asuvat muita useammin tiiviisti ja monen sukupolven kotitalouksissa. Heidän terveytensä on keskiluokkaisiin valkoisiin amerikkalaisiin verrattuna heikompi. Tämä johtuu puutteellisesta ravinnosta ja terveydenhuollosta.

Monet ovat töissä aloilla, joilla etätyö ei onnistu. Sosiaalinen eristäytyminen on siis miltei mahdotonta.

Kodittomat ovat riskiryhmää 

Kodittomat ovat erityisen haavoittuvia koronaepidemialle. Moni on joutunut kadulle, kun yösuojia on suljettu epidemian takia.

Asunnoton Seppo kertoo Helsingin Sanomissa, ettei hän saa pestyä käsiään niin usein kuin haluaisi. Hän nukkuu yönsä katoksen alla ulkona.

”Kylmyyteen kyllä tottuu. Suurin toive olisi nyt, että saisi pestä itsensä ja vaatteet. Suihkuun en ole päässyt viikkoon, eikä ole enää yhtään puhdasta vaatetta jäljellä.”

San Franciscossa korona on levinnyt kodittomien keskuudessa hälyttävällä tavalla. Useat julkiset käsienpesupisteet ovat tyhjiä tai rikkinäisiä.

Lontoossa kodittomia on majoitettu hotelleihin. Seuraavatko muut kaupungit perässä?

Se, mikä unohdetaan

Kävin noin viikon päästä ilmestyvää kirjaani varten läpi lgbti-historiaa. Se on syrjinnän ja väkivallan historiaa. Poliisiväkivaltaa, murhia ja marginalisointia. Se on myös yhteisöllisyyden historiaa. Sitä, miten sietämättömistä olosuhteista voi selvitä – joten kuten – , jos niiden läpi saa elää yhdessä muiden kanssa. Heidän tuellaan.

(Jos aihe kiinnostaa, suosittelen HBO Nordicin When We Riseminisarjaa. Sitä on mahdoton katsoa kuivin silmin. Yksi sarjan päähenkilöistä on Cleve Jones, jota The Guardian haastatteli koronasta ylle linkkaamassani artikkelissa.)

Tässä syy, miksi palaan San Franciscoon yhä uudelleen, sietämättömästä eriarvoisuudesta huolimatta. Palaan muistamaan tämän historian ja Harvey Milkin, joka tapettiin homoaktivismin vuoksi vuonna 1978.

Korona on tuonut yhteisöllisyyden esiin jopa suomalaisissa. Naapuriapua annetaan. Riskiryhmien puolesta käydään kaupassa. Kavereille soitetaan videopuheluita. Virtuaalisille ilmoitustauluille kootaan kulttuuria.

Mutta mitä tapahtuu koronan jälkeen?

Ihmisten liikkumista ja toimintaa on rajoitettu ympäri maailman poikkeuksellisella tavalla. Joissain maissa heistä on myös kerätty hyvin tarkkaa tietoa valvonnan tehostamiseksi. Historioitsija Yuval Noah Harari on huolissaan terveystietojen tallentamisesta. Ketkä pääsevät niihin käsiksi ja mitä niillä jatkossa tehdään?

Unkarin pääministeri Viktor Orban vei koronan varjolla läpi lain, joka takaa hänelle käytännössä rajattomat valtaoikeudet. Populismi tulee nousemaan kriisin jälkeen muuallakin, sanoo politiikantutkija Emilia Palonen Helsingin Sanomissa.

Mitä tapahtuu ihmisoikeuksille? Entä yhteisöllisyydelle? Palaavatko ihmiset omiin poteroihinsa? Lisääntyvätkö rasismi, homofobia ja muukalaisviha?

Se liittynee ennen kaikkea kykyymme ymmärtää historiaa ja omia tekojamme sen valossa. Kykyymme käsittää kriisi kollektiivisena tragediana, josta voi selvitä vain yhdessä.

Sillä pelko ja historiattomuus on vaarallinen yhdistelmä.

Puheenaiheet Ajattelin tänään Tasa-arvo Uutiset ja yhteiskunta

Peter Nygårdin hyvät ystävät

Olin nuorena opiskelijana hetken aikaa seurapiiritoimittaja. Kiersin bileissä, kutsuvierastilaisuuksissa ja ensi-illoissa kyselemässä julkkiksilta, mitä he aikoivat tehdä lomallaan ja mistä he ilahtuivat viimeksi.

Toimituksessa rehotti seksismi. Toimituskokouksissa naisia saatettiin kutsua esimerkiksi lehmiksi tai huoriksi. Olin itsekin tuohon aikaan aikamoinen juntti, vaikka olinkin teoriassa fiksu yliopisto-opiskelija. En ole ylpeä tuosta ajanjaksosta elämässäni.

Töissä oli välillä myös pelottavaa: joillakin toimituksen jäsenillä vaikutti olevan yhteyksiä rikollisiin. Myöhemmin kuulin, että yksi heistä ahdisteli toisen toimituksen naisia humalassa.

Tuona aikana tutustuin etäisesti Rita Tainolaan. Hän oli ihan mukava, sellaisella elämää suuremmalla tavalla. Olihan hän todellinen tähtitoimittaja, jolla oli lukuisia julkkisystäviä. Kerran Tainola kysyi minulta elokuvan ensi-illassa pikkujulkkiksen nimeä. Kerroin sen, ja Tainola kiitti. Ei meistä läheisiä tullut, mutta siitä lähtien Tainola oli minulle aina reilu. Jos jono tunnetun julkkisen luo oli pitkä, Tainola raivasi minulle reittiä ihmismassassa.

Tainolan mukavuudesta huolimatta ajattelen tuota työhistoriani vaihetta kauhulla. Se edustaa kaikkea sitä, mitä nykyisin inhoan (ja inhosin silloinkin). Seksistisiä vitsejä, huorittelua, naisten arviointia ulkonäön kautta ja tähtistatuksen ihannointia. Ajatusta siitä, että naiset ovat naisia ja miehet miehiä siten kuin Henry Laasanen asian määrittelisi.

Olen miettinyt Rita Tainolaa viime päivinä paljon. Syy siihen on hänen ystävänsä Peter Nygård.

Lukuisia syytteitä eri maissa

Miljonääri Peter Nygårdia syytetään useista raiskauksista ja muusta seksuaalisesta väkivallasta. New Yorkissa kymmenen naista on nostanut ryhmäkanteen Nygårdia vastaan. Kuusi heistä kertoo tulleensa raiskatuksi 14–15-vuotiaina.

Nygård itse katsoo olevansa naapurinsa masinoiman salaliiton kohde ja väittää, että The New York Timesin juttu osoittaa väitteen todeksi. Jutussa kaksi naista kertoo saaneensa rahaa syytteen nostamisesta.

”Tämä ei ole kymmenen naisen keksimä rahastuskonsti. Näin on varmasti käynyt – – Jos joku tuli itkien Nygårdin huoneesta, hänet ostettiin hiljaiseksi ja sitten tilattiin taksi”, sanoo puolestaan Nygårdin entinen työntekijä Helsingin Sanomissa.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Nygårdia syytetään seksuaalisesta väkivallasta. Neljän vuosikymmenen aikana yhdeksän naista on nostanut häntä vastaan syytteen Kanadassa ja Kaliforniassa, The New York Timesin jutussa muistutetaan.

1990-luvulla Nygård haastoi viulisti Linda Lampeniuksen oikeuteen herjauksesta ja panettelusta. Lampenius oli kutsunut Nygårdin käytöstä juhlissa mauttomaksi ja sanonut, ettei kenenkään naisen pitäisi mennä Nygårdin lähelle.

Lampeniukselle irvailtiin mediassa. Anna Perho kirjoitti City-lehdessä, että Lampeniusta on vaikea ottaa vakavasti, koska hän on puhunut niin avoimesti ongelmistaan. Perhon mukaan ”Linda-julkisuutta” olivat saaneet lukuisat julkisuuden henkilöt ”halusivat he sitä tai eivät”, muun muassa Peter Nygård.

Lopulta oikeustaistelu sovittiin niin, että Lampenius pyysi Ilta-Sanomissa Nygårdilta anteeksi koko sivun ilmoituksella. Lampenius oli ehtinyt käyttää oikeudenkäyntikuluihin 470 000 euroa.

”Hän oli kova naistenmies”

”Se oli todella elämäni hirveimpiä kokemuksia”, kuvasi kirjailija Katariina Souri Helsingin Sanomissa yötään Nygårdin kartanossa vuonna 1988.

Sourin mukaan Nygård painosti häntä seksuaalisesti ja käytti törkeää kieltä.

Samaan aikaan kartanossa yöpyivät Rita Tainola ja tyylikonsultti Leena Sarvi. Sourin mukaan Tainola järjesti hänelle liput pois saarelta. Sarvi ei jutun mukaan tiedä, mitä Nygårdin ja Sourin välillä tapahtui.

”Itselläni on vain hyviä muistoja. Sen tiedän, että hän oli kova naistenmies. Se oli aivan loistopaikka, ja meitä kohdeltiin siellä todella hyvin. Ei mitään valittamista, ei mitään pahaa sanottavaa”, hän sanoo.

”Meitä kohtaan Peter Nygård on aina ollut vieraanvarainen ja ystävällinen”, Rita Tainola kommentoi tapausta Hufvudstadsbladetissa.

Ystävyys ei haihdu ikinä

Vuonna 2005, samoihin aikoihin kuin minä tein lyhyen uran seurapiiritoimittajana, Tainola kommentoi Peter Nygårdia City-lehdessä toimittaja Jaana Rinteelle.

”Nygård on mun hyvä ystävä ja tulee aina olemaan mun hyvä ystävä.”

Äijä tykkää kauniista nuorista naisista…  

“Eikä ole ainoa. Mä en ymmärrä. Clint Eastwoodilla on seitsemän lasta, ja vaikka kuinka monta vaimoa, Mick Jaggerilla, Julio Iglesiaksella. Niille se on hyväksyttävää, mutta suomalaiselle miljonäärille ei. – – Nygårdista vielä. Kun se on jonkun ystävä, ystävyys ei haihdu ikinä.”

Tainola ei ole kommentoinut raiskaussyytteitä kuin lyhyesti HBL:lle. Aira Samulin sen sijaan kertoo Helsingin Sanomissa valvoneensa tapauksen takia öitä.

”Hän on ollut minun paras kaverini, ja tunnen hänet ehkä paremmin kuin kukaan muu. Ehkä minulta odotetaan, että minäkin olisin jotain nähnyt, mutta en ole.”

– – Samulinin mukaan ei ole mikään salaisuus, että Nygårdilla on naisia, koska hän on ollut 50 vuotta poikamies.

”Hän on iloinen, ja hän osaa hauskaa pitää. Ja kyllä hän järjestää vierailleen mitä vain he haluavat viihdykkeeksi. Kun puhutaan bahamalaisista naisista, niin minun käsitykseni on, että he ovat ammattilaisia, jotka tekevät sitä työkseen. Siellä se on hyväksyttävää.”

Heteronormatiivinen tähtikulttuuri ruokkii seksismiä

Nyt aikani seurapiiritoimittajana tuntuu epätodelliselta, jonkun toisen elämältä. Mitä minä siellä oikein tein? Keitä ne ihmiset olivat? Miksi kaikki oli jotenkin niin niljakasta?

Tunnelma oli heteronormatiivinen, seksistinen ja pinnallinen. Miehet olivat miehiä ja naiset naisia. Julkkikset olivat suuria ja ihailtuja tai pieniä ja säälittäviä. Pohjalla olivat salarakkaat, jotka olivat tietysti naispuolisia. Vaikea sanoa, ovatko seurapiiribileet muuttuneet tuosta ajasta, tuskinpa hirveästi.

Yksikään toimittaja tai yhdetkään limaiset ilmaisen viinan bileet eivät oikeuta seksuaalista väkivaltaa. Tuossa skenessä liikkuu vain usein ihmisiä, joilla on hyvin konservatiiviset arvot. Konservatiivisuus ilmenee siinä, miten naisten asema määritellään.

UN Women käyttää käsitettä rape culture, raiskauskulttuuri:

”Se on sosiaalinen ympäristö, joka sallii seksuaalisen väkivallan normalisoinnin ja oikeutuksen. Se saa voimansa sukupuolten välisestä epätasa-arvosta sekä sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvistä asenteista”, järjestön sivuilla kuvataan.

Kulttuuria vahvistetaan luomalla kuvaa miehistä maskuliinisina ja vahvoina, sukupuoliviettinsä varassa kulkevina olentoina, jotka eivät voi hallita seksuaalisuuttaan ja puhumalla naisista, jotka omalla käytöksellään ja vaatteillaan edesauttavat seksuaalisen väkivallan tapahtumista.

En tietenkään väitä, että yksikään julkkis hyväksyisi seksuaalista väkivaltaa. Ja ilman oikeudenkäyntiä on mahdotonta tietää, mitä tarkalleen ottaen on tapahtunut. Kuka teki ja mitä – ja kuka siitä tiesi?

Mutta jotain tiedän  – maailma on ajanut heteronormatiivisen julkkiskulttuurin ohi.

Puheenaiheet Ajattelin tänään Tasa-arvo Uutiset ja yhteiskunta