Uusi arki

Vaimoni istui pääsiäisen sohvalla, tuijotti iPadiaan käytännössä kaiken vapaa-ajan ja katsoi huomiota herättävästi jatkuvasti minun ohitseni. Kaikista hänen eleistään paistaa jonkinlainen, jos nyt ei inho, niin ainakin vastenmielisyys minua kohtaan. Tätäkö tämä nyt sitten on?

Olen pian puoli vuotta opetellut uutta arkea. Tai onhan se vahvasti sanottu, oikeammin minun on ollut pakko tottua uuteen arkeen. En koe tässä olleeni mitenkään ohjaksissa, enemmänkin olen yrittänyt sopeutua siihen,mitä edessä on.

Arki on muuttunut, se ainakin on varmaa. Ennen tulin kotiin töistä tai harrastuksista odottaen, että tapaan puolisoni. Sitä samaa tunnetta ei enää ole. Nyt ehkä vähän pelkään kotiin tulemista, mieleni valmistautuu jotenkin sellaiseen negatiiviseen ilmapiiriin, johon koen usein törmääväni. Ei pidä käsittää väärin, tuo ilmapiiri johtuu paljon myös minusta. Voisi jopa sanoa, että tulen kotiin ainakin jollain tasolla vastentahtoisesti.

Emme juttele enää, kuten teimme ennen. Vaihdoimme kuulumisia, rupattelimme päivän asioista ja uutisista ja elimme samaa elämää. Nyt vaimoni istuu iPadillaan tai puhelimellaan ja minä katson televisiota tai luen lehteä. Olemme vierekkäin, mutta vain fyysisesti. ”Tiedätkö, mitä tänään tapahtui…”on fraasi, jota ennen viljeltiin,mutta nyt puuttuu tästä talosta.

Arjestamme puuttuvat tällä hetkellä sellaiset tavalliset ilon ja onnen vilahdukset. Meillä ei naureta, hymykin on harvinaisuus. Elämä on melko harmaata, mutta tasaisella tavalla.

Ikävöin kumppanuutta. Minulla on suuri ikävä sitä kumppania, jonka kanssa jaettiin elämä. Sitä, jonka tiesi olevan vierellä, jos jotain pahaa tapahtuisi. Tunne yhteisestä teki minusta sen miehen, joka olen. Nyt se on poissa ja veikkaan,että tässä parisuhteessa sitä ei enää tulla saamaan.

Arkemme on sellaista tavallaan sivistynyttä. Meillä ei ole näkyviä riitoja, pystymme nukkumaan samassa sängyssä. Mutta meiltä puuttuu se voima, joka pitää pariskunnat yhdessä. Sellainen intohimon ja rakkauden magnetismi on hävinnyt. Elämme näytelmää, jossa kumpikin on sitoutunut esittämään jonkinlaista roolia. Tai toinen vertauskuva voisi olla se, että olohuoneemme lattialla istuu elefantti, mutta kumpikaan ei sano siitä mitään, vaan esittää, ettei näe sitä.

Kuten olen jo aiemmin tässä blogissa kertonut, läheisyys ja koskettaminen ovat minulle perustavan laatuisia elämänvoimia. Minä tarvitseni niitä kipeästi, jotta selviän elämästäni elossa. Siksi ajaudun usein tilanteeseen, jossa anon puolisoltani kosketusta. Saan sitä harvakseltaan. Meillä on myös seksiä, kehnoa ja pääsääntöisesti melko epätyydyttävää. Mutta sillä saan kosketusta ja olen siksi valmis asettumaan puolisoni prostituoiduksi. Usein minusta tuntuu, että laukaisen hänet pikaisesti, jotta pääsen tilanteesta ulos.

Yhteenvetona voin sanoa, että arki kotona tuntuu ahdistavalta, mutta vain sen verran, että sitä pystyy elämään. Jatkuva paha olo ei tietenkään ole mahdollista kovin pitkään ja se tarkoittaa sitä, että joku muutos on tapahduttava. Tunne siitä, että alan valmistua eroon, vahvistuu päivä päivältä.

Suhteet Oma elämä Parisuhde Rakkaus

Musta ruusu

Olin lenkillä. Juoksin tunnin, kunnes huomasin, että energiani loppuu täysin. Olin unohtanut syödä tänään. Laskin askellukseni kävelyksi ja istahdin penkille kasvot kohti kevätaurinkoa. Muutama lenkkeilijä meni ohitseni, jokunen pyöräilijäkin. Kuuntelin, kuinka vesi liplatti ojassa ja linnut pitivät ääntään. Kevät tuoksui.

En huomannut, kun hän tuli lähemmäs ja hidasti kävelyään. Kiinnitin häneen huomiota vasta, kun hän pysähtyi kohdalleni. Hän hymyili minulle ja sanoi: ”Hei!”

Hän oli suhteellisen sirorakenteinen, tummahiuksinen, ehkä viisissäkymmenissä oleva nainen. Hänen hymynsä näkyi hänen silmissäänkin. Pienet ihopoimut kokemuksen kunniamerkkeinä terävöityivät ja koristivat hänen kauniita kasvojaan. Minun piti keskittyä lopettamaan sisäänhengitykseni ennen kuin vastasin.

”Sopiiko istua? Aika kiva sää.”, hän sanoi ja tietenkin sopi.

Hän pahoitteli, että häiritsi arvokasta rentoutumisaikaani. Sanoin, että se muuttui arvokkaaksi vasta nyt.

Kun hän puhui minulle, hän käänsi koko ylävartalonsa minua kohden. Kun hän nauroi, hän nauroi koko kasvoillaan. Hänen olemuksensa naulitsi minut siihen hetkeen. Hän sai minut olemaan läsnä, juuri siinä.

Juttelimme ja vartti muuttui pian puoleksi tunniksi. Lopulta hän sanoi:
”Lenkkeilen täällä näihin aikoihin joka päivä. Toivottavasti törmätään uudelleen.”
Melkein sanoin, että niin minäkin, mutta paitsi, että se ei ollut totta, en halunnut vaikuttaa tunkeilevalta. Hän lähti ja noin kymmenen metrin päässä hän vilkaisi vielä taakseen. Jäin kiinni nolosti hänen tuijottamisestaan.

Lyhyt tapaaminen tuntemattoman ihmisen kanssa, ilman agendaa tai tarkoitusta. Sattuman kauppaa, ei historiatietoja toisesta tai suunnitelmaa jatkosta. Mutta tuntuipa kivalta! Vain inhimillinen kohtaaminen, ihminen ja ihminen.

Tuntui lämpimältä. Kävelin kotiin ja ihmettelin tunnettani. Juuri nyt en halunnutkaan tietää hänestä yhtään enempää. Olin onnellinen kohtaamisesta tai oikeastaan siitä tunteesta, jonka se aiheutti. Vasta kotiovella tajusin, että hänen lenkkeilyajankohtansa ilmoitus taisi olla kutsu. Ja sehän se vasta hyvältä tuntuikin! Minä kelpasin! Pitkästä aikaa minä kelpasin. Päivänsäde ei siis taidakaan olla luonnonoikku, joka vahvistaa säännön.

En tiedä hänen nimeään. En tiedä, mitä hän halusi. En tiedä, miksi hän pysähtyi juttelemaan. Eikä ole tarpeenkaan. Häntä kutsun Mustaksi ruusuksi.

Tiedän, missä lenkkeilen huomenna.

Suhteet Oma elämä Parisuhde Rakkaus