Olisiko avoin suhde ratkaisu?

Olen pohtinut, olisiko meille avoin suhde vaihtoehto nykyiselle tilanteelle? En olisi uskonut, että sitä koskaan tosissani pohtisin, mutta nyt alkaa mieli hivellä sitäkin optiota.

Avoimessa suhteessa olisi kyllä hyviä puolia. En luota vaimooni tällä hetkellä yhtään. Hänen moraalinsa ja impulssikontrollinsa ovat sellaisia, jotka eivät luottamusta juuri herätä, varsinkin, kun hän on minulle jatkuvasti epärehellinen. Olen aivan varma, että jos saan rakennettua luottamusta vaimooni ja yhteiseen tulevaisuuteemme, hän satuttaa minua uudelleen. Jostain syystä minulla ei ole siitä epäilystä. Jos meillä olisi sopimus siitä, että meillä on lupa olla muissakin suhteissa, tietäisin asian. Jos vielä saisimme sovittua järjestelyn reunaehdot kunnolla, toista ei tarvitsisi loukata salailemalla. Salailutarpeen poistuminen myös helpottaisi varmasti kumpaakin osapuolta.

Kolikon toisella puolella on sitten se, että uskon suhteen avaamisen olevan viimeinen naula tämän parisuhteen arkkuun. Perhe ei olisi enää kummallekaan ensisijainen ja tärkein elämän perusta, vaan se jakautuisi perheen ja jonkun sen ulkopuolisen henkilön kesken.Veikkaan, että jo pelkkä päätös hajoittaisi suhteemme lopullisesti. Minulla on kuitenkin ohjaavana tekijänä perheen pitäminen yhdessä ja se olisi uhattuna tässä. Pystyisinkö tai pystyisikö vaimoni yhä olemaan täysipainoisesti tässä suhteessa, jos sivussa olisi toinen, merkityksellinen ja tärkeä ihminen, jonka kanssa samanlaista suhdetta yritettäisiin ylläpitää? En oikein usko siihen.

Uskon, että suhteen avaaminen olisi meille vain keino helpottaa omaa oloamme, ei parantaa tätä parisuhdetta. Minun työpöydälläni on kuitenkin vielä tämä parisuhde ja sen eteen teen työtä.

Kuulen toisinaan tarinoita avoimista suhteista. Ne ovat kyllä ihan kiinnostavia, mutta samalla tilastot kuuluvat osoittavan, etteivät ne yleensä pitkällä aikajänteellä toimi kovin hyvin. Minä haluan pohjimmiltani rakkaussuhteen, jossa jaetaan asiat puolison kanssa ja ollaan yhtä. Avoimen suhteen vaihtoehdossa en tuota aspektia oikein näe.

Kun mietin, mitä haluan parisuhteeltani, päädyn kerta toisensa jälkeen kumppanuuteen, kiistämättömään ja jakamattomaan rakastamiseen ja ykseyteen. Haluan, että jonakin päivänä laitamme villasukat jalkaan ja istumme kahvimukiemme ääressä vaihtamassa päivän kuulumisia. Sitä, että katsomme, kun lapsemme kasvavat ja nautimme siitä, mitä olemme elämässämme saavuttaneet. Se kuva, mikä minulla on avoimesta suhteesta, ei oikein täsmää tuohon kuvitelmaan. Jos 25 vuotta sitten minulle olisi tarjoutunut mahdollisuus avoimeen suhteeseen, olisin todennäköisesti hyvin mielelläni sellaisen itselleni suonut. Mutta silloin minulla oli erilaiset motiivit ja tavoitteet. Avoin suhde voi toimia hyvin vaikka seksielämän piristämiseen, mutta nyt minun listani kärjessä on ehkä vähän pehmeämmät asiat.

Arvaan, että avoin suhde meillä olisi vain siirtymävaihe omiin elämiin. Olisiko se huono asia? Ei välttämättä.

Suhteet Oma elämä Parisuhde Rakkaus

Perhoset ovat muuttaneet

Olen viimeisen reilun seitsemän vuoden aikana ollut yli tuhat päivää työmatkoilla. Se tarkoittaa sitä, että olen palannut kotiin työmatkalta monta sataa kertaa. Ja joka kerta junassa tai omassa autossani minulla on ollut ennen paluuta kotiin vatsassani perhosia. Olen odottanut, että näen vaimoni, tuon jumalattareni ja elämäni valon. Suuni on vääntynyt huomaamattani hymyyn ja työmatkan väsymys ja ahdistus on aina helpottanut.

Tulin juuri äsken kahden päivän työmatkalta. Niitä perhosia ei enää ollut. En tunne enää sitä samanlaista odotusta ja jälleennäkemisen iloa. Huomioni saa minut surulliseksi. Työ on ollut minulle keino tuottaa perheelleni vaurautta ja hyvinvointia, siksi olenkin sitä jaksanut, vaikka välillä on ottanut koville. Nyt en oikein enää löydä sitä samaa motivaatiota kuin aiemmin ja minusta se on sääli.

En oikein usko, että vaimonikaan enää odottaa minua työmatkalta kotiin. Luulen, että hän on mieluummin tyytyväinen, kun saa olla itsekseen.

Minulle tämä tuntemukseni kertoo vähintääkin siitä, että jotakin perustavan laatuista on muuttunut. Se intohimoinen kaipaus toista kohtaan on poistunut ja sillä minä olen tainnut aina elämäni elää.

Tapasin työmatkallani Päivänsäteen. Kyllä. Näin tein. Onko se sinulle pettymys? Minulle tavallaan on, koska nautin siitä tavattomasti. Pettymys se on siksi, että tajusin, että taidan olla luovuttamassa. Pahinta tässä on se, että iloitsin aidosti Päivänsäteen tapaamisesta juuri tapaamisen vuoksi. Se ei ollut vastareaktio vaimoni vittumaisuuteen, vaan nimenomaan kyse oli Päivänsäteestä. Minulle se kertoo siitä, että ”suhteeni” Päivänsäteeseen on minulle jollakin tavalla merkityksellinen muutenkin kuin ulkoisten asioiden takia.

Mutta kylläpä minä nautin siitä! Hänen iloiset kasvonsa, aito riemu siitä, että hän tapaa minut ja jotenkin omituisen kevyt olo, jonka hänen läsnäolostaan sain. Perhoset eivät ole hävinneet. Ne ovat muuttaneet.

Suhteet Oma elämä Parisuhde Rakkaus