”Tajusin, mikä on tärkeintä”

Pelkäsin joulun aikaa. Ymmärsin, että koska lapsille joulu on vuoden odotetuin juhla, niin meidän on pystyttävä tarjoamaan heille kunnollinen perhejoulu. Tunteeni vaimoani kohtaan olivat todella sekavat, kaipuun, vihan, katkeruuden ja hämmenyksen kummallinen sekoitus, johon en millään meinannut saada rakennetta. Ja nyt piti käyttäytyä kunnolla ja näytellä irvokasta näytelmää, jossa kaikki on hyvin.

Joulu meni kuitenkin yllättävän hyvin. Vaimoni käytös minua kohtaan muuttui jotenkin. Hän alkoi tulla lähemmäs fyysisesti ja puhui minulle ajoittain jopa ihmismäisesti. Pian joulun jälkeen hän sanoi: ”rakastan sinua”. Se oli hieman yllättävää, enkä osannut vastata siihen. Minä, joka olen aina helposti sanonut toiselle rakastavani, en pystynyt vastaamaan siihen mitään. Hyvältähän se tuntui. Ehkä enimmäkseen siksi, että se oli jotenkin inhimillinen teko minua kohtaan ja sitä olin kaivannut paljon.

Vaimoni vähensi minulle näkyvää nettisuhteensa hoitamista ja katsoimme yhdessä jopa Netflixistä jotain. Jossain vaiheessa tuntui, että tästä voisi sitten kuitenkin tulla vielä jotain. Kuitenkin ongelma ei ole hävinnyt mihinkään. Emme käsittele tapahtunutta mitenkään, eikä keskusteluyhteys välillämme ole sellainen, joka johtaisi johonkin. Kysyin vaimoltani, miksi hänen käytöksensä minua kohtaan muuttui niin radikaalisti. Hän vastasi, että ”tajusin, mikä on tärkeintä”. Paskapuhetta, sanoisin! Tyhjä, kliseinen lausahdus, jolla hän pääsee velvollisuudestaan keskustella oikeasti tärkeästä kanssani. Hänen olisi pitänyt kyllä jo aikoja sitten tajuta, mikä on tärkeintä tai edes se, ettei tämä meidän parisuhteemme tai perheemme ole hänelle tärkeintä. Minulle selittäisi paljon, jos hän vaikka kertoisi minulle, mikä sai hänet tuota tärkeyttä ajattelemaan, mutta siihen hän ei pysty.

Toinen kysymys on se, että missä vaiheessa ja minkä takia minun tai meidän yhteisemme tärkeys muuttui niin, että vaimoni päätyi sivusuhteeseen. Joku syy siihen täytyy olla, vaikka vaimoni väittää, että näin vain kävi. Jos puhutaan niin olennaisesta asiasta, kun nyt puhutaan, ei tärkeyden merkitys voi olla niin vähäinen, että se muuttuu ihan vain, kun muuttuu.

Vaimoni lähentyminen on minulle aika vaikea käsitellä. Pohdin koko ajan, mikä on hänen motiivinsa ja epäilen sen olevan jotain muuta, mitä hän tuo esille. En luota siihen, mitä hän sanoo tai edes siihen, miten hän käyttäytyy.

Minä tajusin jo kauan sitten, mikä on minulle tärkeintä. Luulin, että vaimonikin olisi sen tajunnut. Tai ehkä hän tajusi, mutta hävitti sen punaisen langan johonkin. En osaa sanoa ja pelkään, että asia jää ikuisiksi ajoiksi minun kannettavaksi taakakseni. Se on aika raskas taakka.

Suhteet Oma elämä Parisuhde Rakkaus

Mitä anteeksianto tarkoittaa?

Olen lukenut paljon siitä, miten petetyksi tulemisesta voi toipua. Yksi alati esiin nouseva tekijä on se, että on pystyttävä antamaan anteeksi ja päästämään irti tapahtuneesta. Sitä pidetään jopa selviytymisen ehtona ja ilman sitä katkeruuden vankiselli odottaa maailman loppuun saakka.

No, hyvä. Ymmärrän, mutta en ole mistään löytänyt selvitystä siitä, mitä se anteeksi antaminen oikeastaan tarkoittaa. Onko se sitä, että unohdan tapahtuneen? Siis että en muistaisi enää koko asiaa? Vaimoni kysyisi joskus, että ”Vieläkö sinä muistat sen, kun petin sinua”, ja minä vastaisin ”Ai, mitä?” Vai sitä, että opettelen ajattelemaan, että ei se haittaa mitään? ”Petit ja satutit suunnattomasti, mutta en välitä siitä, vaan rakastan sinua kuten ennenkin”.

Minulle tuo ei uppoa päähäni sitten millään! Kumpikaan vaihtoehto ei tunnu mitenkään mahdolliselta. Jos nyt jotenkin ohitan sen tosiasian, että rakkaani petti luottamukseni, minähän annan viestin siitä, että näin voi minulle tehdä. Että minä kyllä kärsin, mutta muita seurauksia ei tällaisesta tule. Minusta tuntuu, että maalaisin rintaani maalitaulun, johon antaisin luvan ampua. En pysty siihen millään!

Olen katkera vaimolleni. En voi sille mitään, vaikka tiedän katkeruuden vain satuttavan minua. Mutta hän rikkoi minulta sen, mikä oli minulle rakkainta ja tärkeintä koko maailmassa. Hän vei minulta jotain, jota en koskaan saa enää takaisin. Eikä vain minulta, vaan myös lapsilta. Lapsilta, joista meidän piti yhdessä pitää huolta elämän loppuun saakka. En pääse eroon kysymyksestä: ”Miksi sinun piti rikkoa tämä kaikki?” Minulla ei ole minkäänlaista käsitystä, miten katkeruudesta voi päästä eroon. Ja tiedän, että pitäisi, mutta miten?

Olen kateellinen anteeksiantoon pystyville ihmisille. Nelson Mandelasta sanotaan, että hän pystyi antamaan anteeksi ihmisille, jotka vangitsivat hänet vuosikymmeniksi. Mutta minä en ihan ole Nelson Mandela! Enkä vain pääse yli tästä asiasta. Jotta pystyisi anteeksiantoon, oman itsetunnon pitäisi olla melkoisen hyvä. Minulla se on nyt aivan pohjamudissa.

Vaimoni voisi tässä minua auttaa sanomalla ”anteeksi”. Mutta se vaatisi häneltä ylpeytensä ylittämistä ja siihen hän ei pysty. Minun on vaikea käsittää, miksi hyväksyn tämän. Miksi minun täytyy niellä häpeäni ja ylpeyteni joka ainoa päivä, kun vaimoni ei suostu edes puhumaan minulle totta? Nyt tämän korjausprosessin dynamiikka on lähinnä sitä, että minä anelen puolisoani olemaan mukana tässä ja hän on enimmäkseen ylimielinen ja torjuva. Se ei suoranaisesti edistä tätä anteeksiantamisen mahdollistamista kovin suurin harppauksin.

Olen myös lukenut siitä, että minun on vain hyväksyttävä se, mitä on tapahtunut. Ei onnistu! En pysty hyväksymään tai oikeuttamaan sitä mitenkään. Ikinä! En pysty selittämään sitä itselleni oikein päin, vaikka kuinka yrittäisin. En keksi mitään, minkä avulla tämän kokemuksen saisin häviämään.

Olen monena aamuna ennen realismin palaamista aivoihini ehtinyt toivoa, että tämä kaikki olisikin vain unta. Mutta ei se ole. Tämä on todellisuutta, jossa minä joudun tahtomattani elämään. Eläisin siinä, vaikka eroaisimme. Haluaisin pystyä antamaan vaimolleni anteeksi, vaikka päätyisimmekin eroon. Uskon, että siitä olisi hyötyä kaikessa tulevassa.

Suhteet Oma elämä Parisuhde Rakkaus