Lista onnistuneeseen remonttimieleen

Tässä postauksessa työelämän haittana olleista yksityiselämän kommelluksista.

Olen pari viikkoa elänyt remonttistressin vallassa ja huomannut, miten työteho on ollut matalampi kuin koskaan. Väsymys, päänsärky ja matala mieliala. Epävarmuus ja syyllisyys. Muutamia tunteita ja oloja luetellakseni.

Vaikka kuinka luen työn tehokkaaseen tekemiseen liittyviä oppaita, tauottamisesta alkaen, on olo kuin tervaa joisi. Yhdessä työstä palautumisen prosessikaaviossa todetaan aivojen tarvitsevan palautumisaikaa intensiivisen työrupeaman jälkeen. Mutta entäs, kun se intensiivisyys on johtunut yksityiselämän stresseistä?

Alla vinkkilista, jolla ylläoleviin tunteisiin ja ajatuksiin on mahdollista päästä. Listan toteuttamisaika on kaksi kuukautta.

  1. Kuule kosteusmittauksessa kohonneet pintakosteusmittausarvot ja järkyty.
  2. Pyydä Facebookissa suosituksia remontin tekijöistä, koska sinulla ei ole suhteita, joita hyödyntää.
  3. Kilpailuta remontti kahdessa viikossa, mieluiten siten, että 11 eri työntekijäkandidaattia käy katsomassa tilan ja tekemässä hinta-arvion. Kirjoita vihkoon jokaisesta tuntomerkit: hyvä kättely, kumpparit jalassa, puukko vyöllä, tuttu murre tai muita mielestäsi tärkeitä remontoijan ominaisuuksia.
  4. Panikoi laattojen kokoa, väriä ja asettelua. Käy pyörällä 10 kilometrin päässä olevassa rautakaupassa, ”ihan vain katselemassa”. Turhaudu.
  5. Varaa aikaa ilmaiseen sisustuspalveluun (tai jokin vastaava laattojen valintaan soveltuva) ja hämmästy, miten tekniikan avulla saadaan mallinnettua 3D:nä kylppärisi tulevat laatat.
  6. Päädy ihan muihin laattoihin, kuin joista olit jo innostunut.
  7. Hyödynnä sukulaisten apua; osta laatat etukäteen. Säästät selvää rahaa, kun itse kannat pari sataa kiloa laattaa kotiisi. Kiellä kuitenkin apuna ollutta vanhempaasi puuttumasta asiaan liian paljon. Olethan itsenäinen aikuinen, äidin läsnäolo alkaa ärsyttämään. Lue: pura jännityksesi läheisimpiin kiukuttelemalla. Tunne olosi aikuiseksi.
  8. Jännitä kuukausi remontin alkua. Eritysesti viimeinen ilta. Nuku huonosti ja liian vähän.
  9. Vie etukäteen kassikaupalla vaihtovaatteita yliopiston pukkarinkaappiin. Pakkaa vaatteet pieniin nyssyköihin, joista et löydä mitään mieluisaa, edes säähän sopivaa. Riko myös kivat sukkahousut huolimattomuuttasi.
  10.  Älä asu vajaaseen kahteen viikkoon omassa kodissa.Totea kahden yön jälkeen kaipaavasi omaan kotiin ja omaan sänkyyn. Unohda sähköhammasharja viikoksi ystävän luo. Ikävöi myös sitä.
  11.  Tee eväitä etukäteen taukohuoneen pakkaseen (lue: keitä kvinoaa, mausta se ketsupilla ja soijalla). Osta lisäksi tonnikalaa. Muut ruokatauot ja välipalat mene leivän, kaurapuuron ja rahkan voimin. Toivottavasti äitisi on opettanut lisäämään joka ruokaa siemeniä, pähkinöitä ja marjoja. Myhäile, miten paljon ruokia tuunaamalla ravintoarvot nousevat. Toivo hyvää säätä: lähes päivittäin täytyy olla syy jäätelön ostamiseen. Tylsisty ruokavalioosi ja uhoa mielessäsi puuropastolla.
  12.  Puhu remontin vaiheista ja kuormituksesta jokaisella kahvitauolla ja hetkinä, jolloin joku vain kuuntelee. Pohdi, onkohan ok aina selittää samat asiat uudestaan ja uudestaan. Koe vähän syyllisyyttä, mutta ole silti päättäväinen: sinulla on oikeus ilmaista mielessä painavia asioita. Vai onko?
  13.  Käy ostamassa kaksi pakettia kylppärin laattoja lisää, pyöräillen. Totea pyörälaukkujesi olevan juuri täydellisen kokoiset 25×40 cm laatan kuljettamiseen. Nyt voi jo vähän naureskella: ennen remonttia palautit laattapaketteja, koska olit mielestäsi laskenut laattojen määrän NIIIN yläkanttiin.
  14.  Googlaa remontin eri vaiheita kaikissa hetkissä. Pohdi, mikä voi mennä pieleen. Lue Facebookin remonttiryhmää ja joudu trollien uhriksi kysyessäsi mielestäsi järkeviä kysymyksiä.
  15.  Jännitä lopputarkistusta ja keskustelua remonttivalvojan kanssa. Pidättele itkua, joka ihan varmuuden vuoksi on tuloillaan. Ole päättäväinen, sillä jossain se itkemisen raja menee. Eli, ei remonttivalvojan edessä.
  16.  Siivoa asunto lattiasta kattoon 10 kertaa ja pohdi, oletkohan hengittänyt kilon rakennuspölyä. Poskionteloissa ehkä vähän tuntuu painetta? Googlaa asia.
  17.  Hanki Facebookista ilmainen imuri, nouda se keskustasta, laita Ikea-kassiin ja pyöräile kolme kilometriä. Huomaa, kuinka koordinaatiokykysi kasvaa.
  18.  Tee kokemuksistasi blogipostaus ja hihittele mielessäsi, kuinka hauska olet.
  19.  Totea remontti valmiiksi ja nautiskele!

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *