Vauva markkinavoimien armoilla

image_1.jpg

Vauvan synnyttyä on alkanut postiluukusta tipahdella jos jonkinlaista mainospostia. Kiinnostaisikin tietää, että mikä taho on ilmoittanut ilouutisemme mainostajien tietoon?

Suoraan sanottuna vituttaa ja sovittelen parhaillani foliohattua omaan sekä vauvan päähän suojatakseni meitä joltain suuremmalta salaliitolta. Vauva ei ollut vielä saanut edes Kela-korttia, kun ensimmäiset mainokset alkoivat tulla. Ihan oikeasti, kuinka tämä on mahdollista? Ja onko todella niin, että tällainen suoramarkkinointi tässä tapauksessa tuottaa niin paljon tulosta, että se kannattaa? Ilmeisesti niin on. Olen muuten itse opiskellut markkinointia pitkän sivuaineen verran korkeakoulussa, joten munhan pitäisi tietää. Mutta inhottaa kuitenkin.

Voin vielä ymmärtää ja hyväksyä, että Kesko lähettää mainoksen. Minulla on Plussa-kortti ja olen ostanut K-ryhmän kaupoista vastasyntyneen kokoa olevia vaippoja ja muita tarvikkeita. Eikä sitä korttia vain plussapisteiden takia vinguteta ja hyväksyn, että Kesko kerää tietoa ostoskäyttäytymisestäni. Ihan fine. Mutta Keskon Napero-kerho vaikuttaa niin paskalta, etten tajua miksi ihmeessä haluaisin liittyä siihen. Otan silti talteen huimaan 7% alennukseen oikeuttavan kupongin.

Meitä on myös lähestynyt Vauva-lehti. Tämä kuuluu sarjaan ”mistä ne tiesivät että meillä on vauva?”. Miksi Sanoma Magazinesillä ylipäätään on yhteystietoni? En ole koskaan tilannut mitään heidän lehteään. No, Vauvaa saisi nyt sitten tilata 50% halvemmalla ja kaupan päälle saisi susiruman Nalle Puh- lakanasetin. Juu kiitos ei. Vauva-lehteä on tullut joskus ostettua (mielipiteeni ko.lehdestä saanee ihan oman postauksen joku kerta. Sanotaanko niin, että olen varmaan masokisti kun se aina välillä päätyy ostoskoriini) ja siellä pyörii pääasiassa samat jutut vuodesta toiseen. Ja aika usein irtonumerot ovat tarjouksessa, joten jatkuvaa tilausta en koe tarpeelliseksi mistään muusta lehdestä kuin Hesarista. Mutta tässä oli kuitenkin joku järki: minulle haluttiin myydä lehteä, joka voisi elämäntilanteessani olla kiinnostava.

Mutta kaiken huippu on Libero-kerho. Mitä ihmettä? Kappas, tuolla lukee osoitelähteen olevan väestötietojärjestelmä. Ällöttävää. Saisi väestötietojärjestelmä olla muita juttuja varten kuin linkatakseen pienen vauvan minuun ja sitä kautta johonkin helvetin kerhoon. Mua ei kiinnosta keräillä mitään pisteitä, joilla a)saadaan turhaa rojua ilmaiseksi tai b)saadaan ostaa turhaa rojua mukamas halvalla. Kiitos ei. Vaippapaketissa huomasin jo ennen tätä mainosta piseidenkeruumahdollisuuden ja kävin Liberon (tai kilpailijan, nyt en muista) sivuilla katsomassa. Katsokaas, minä hölmöläinen luulin, että systeemissä saisi esim. joka kymmenennen vaippapaketin ilmaiseksi. Bullshit, vain sitä krääsää oli tarjolla. Ja viimeistään siinä kohdassa missä piti täyttää lapsen hetu ja syntymämitat heidän tietokantaansa, loppui kiinnostukseni välittömästi. En tarvitse mitään krääsää, koska vauva saa ihan riittävästi (ja liikaakin) leluja lahjaksi niin meiltä kuin kavereiltamme ja sukulaisilta. Ja tuota ”tärkeää tietoa eri kehitysvaiheisiin” taidan saada neuvolasta, kiitos vain.

Hahah myös S-ryhmä lähestyi meitä: voisimme tilata hopeoidun lusikan lahjaksi vauvalle! Ei kiitos!

H&M lähestyi fiksusti: sieltä tuli alekuponki lasten henkkamaukkaan ja se tulee varmasti käytettyä. Eiköhän sinnekin ole mennyt tieto sieltä hiton väestötietojärjestelmästä, ja inhottavaa sinänsä, mutta tuo oli sentään konkreettinen etu, tuo alekuponki. Sen sijaan Liberon EI tarvitse tietää lapseni syntymäpainoa.

tämä oli vain pintaraapaisu siitä, mitä kaikkea on kynnysmatolle paukahtanut. Ällöä, eikö vain?

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.