Miten vältän kaamosväsymyksen tänä vuonna?

Masentava marraskuu koputtaa ovella. Osa elämäni marraskuista ovat olleet mukavia marraskuita, mutta pari edellistä ovat jättäneet pienet traumat: marraskuussa 2017 olin uupunut ja masentunut ja marraskuussa 2018 kävin läpi kirjan kirjoittamisen synkintä aikaa. Eli sitä kun olet saanut pari painavaa kritiikkiä kustannustoimittajalta, deadline painaa päälle ja ainiin; olet viimeisellä kolmanneksella raskaana ja pelkäät, että kaikki se stressi vaikuttaa syntyvään esikoiseesi peruuttamattomasti.

Vähän näyttäisi kuitenkin siltä, että tämä syksy on erilainen. Vanhempainvapaata on vielä reilu kuukausi jäljellä. On melkein kohtaloa, että viimeinen vanhempainvapaakuukauteni sattuu marraskuulle. Saanpahan viettää päivän harvinaiset, valoisat hetket ulkona. Ja jos ulos ei huvita mennä, sinne on mentävä silti vauvan takia. (Palkinto: niin paljon paremmat päiväunet.) Annos D-vitamiinia ja raitista ilmaa tulee vasten tahtoakin. Toki ensimmäistä otan purkistakin.

Herkkua on myös työtilanteeni, jossa voin tehdä töitä niinä pimeinä tunteina. Olen löytänyt kustannustehokkaimmat ajat työskentelyyn: aamuisin pari tuntia ennen Elan heräämistä ja illalla pari tuntia Elan nukahdettua. Silloin seurassani on kuppi teetä, pari palaa suklaata, indie coverit ja joskus jopa kynttilä tai kaksi. Usein hyödynnän myös Elan päikkäriajat, mutta silloin voin hyvällä omatunnolla myös käpertyä paksuun vilttiin ja lukea kirjaa terassilla. Koska D-vitamiini. Ja kirjat.

Muuten pyrin pitämään saman unirytmin, vaikka pimeys olisikin eri mieltä. Mulle on aina riittänyt seitsemän tunnin yöunet vuodenajasta riippumatta enkä anna kaamoksen juksata muuta. Kymmeneltä sänkyyn ja viideltä ylös. Jos seuraisin valoa, se olisi viideltä sänkyyn ja kymmeneltä ylös.

Millä muulla tavalla vältän kaamosväsymyksen tänä vuonna? Lehtivihreällä, lenkeillä, pirteän värisillä mekoilla ja hyvällä seuralla. Harkitsen myös kirkasvalolampun ostamista. Jos olet ollut erityisen tyytyväinen kirkasvalolamppuun, ilmaise asia kommenttilaatikossa. Olen ihan liian pihi ostamaan sellaista ilman täyttä varmuutta.

Parasta on kuitenkin antautua ”pimeän kauden asioille”: leffoille, romanttisille illallisille (joita toki vauva-arjeassa on puolivalmisateriat, jotka katsotaan Netflixin edessä), saunomiselle ja ylenpalttiselle mukavuudelle. Syksyllä on myös erityisen ihanaa juhlia ja odotankin niin monen läheisen syntymäpäiviä, pikkujouluja kuin baby showereita.

 

Mitkä on teidän aseet kaamosväsymystä vastaan?

 

Mekko: People Tree (saatu), kengät kirpparilta, takki Lindexin monta vuotta vanha

Kommentit (12)
  1. Ttiinatuulia
    17.10.2019, 17:43

    Kirkasvalo best ❤️

    Sain sellaisen varmaan 5v sitten miehen (aka silloisen poikaystävän) vanhemmilta joululahjaksi opiskeluaikojen keskelle ja käytin sitä mitään suurta Eros huomaamatta tunnollisesti, kunnes viime vuonna se unohtui kokonaan kaappiin. SE OLI NIIN UUVUTTAVA TALVI, että nyt olen ottanut valon jo kiltisti takaisin käyttöön ja ah- aamuherätykset on niin paljon lempeämpiä ja tuleva suosikkivuodenaika varmasti taas pelastettu. 🙏🏻

    Siis suosittelen lämmöllä! ☺️

    1. Okei, MYYTY! Oon pitänyt kirkasvalolamppua kalliina sijoituksena, mutta jos se parantaa arkea noin paljon niin sehän on halpa kuin mikä. 😀

  2. Kirkasvalolampun omistaneena ehdoton kyllä, ja perään iso MUTTA. 🙂

    Lampun edessä on syytä istua 30min—-> jotta lampusta saa hyödyn irti. Itselleni tämä osoittautui useimpina aamuina liian pitkältä ajalta irrottaa istumiseen, ja nyt jo toista (alkavaa) talvea nautin toisesta, huomattavasti tehokkaammasta ratkaisusta.

    Ostin philips hue-polttimoita ja kattovalaisimen, ja saan kotiin nyt täyden päivänvalon (koska kirkkauden ja lämpösävyn voi säätää portaattomasti miksi tahansa) perus 6-18 ajalle, jolloin ihmisen pitäisi pysyä hereillä ja toimintakykyisenä 🙂 valo on kaikissa huoneissa jatkuvasti, ei pelkästään yhden pöydän ääressä rajatulla alueella. Voin kertoa, että talvet ovat olleet huomattavasti tehokkaampia ja mieliala parempi! 🙂

    1. Siis apua. Ihanaa! Pitää pitää mielessä noi Philips Hue -polttimot. Tosi hyvä tietää myös tuo että vaikutus tulee vasta puolin tunnin jälkeen. 🙂 Mahtavaa, että sulla on tuollainen vippakonsti talvesta selviytymiseen. Kuulostaa varsin toimivalta!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *