She Who Walks

 

gradiva-p1030638.jpg

 

Wilhelm Jensen kirjoitti romaanin ”Gradiva” vuonna 1902 inspiroituneena kävelevän naisen figuurista antiikin reliefissä. Jensenin tarinassa nuori arkeologi löytää reliefin ja nimeää sen Gradivaksi Mars Gradivuksen mukaan. Mars Gradivus on roomalainen sodanjumala, joka kävelee sotaan ja näkee Pompeiin rauniot. Epäselväksi jää, onko Mars Gradiva tajuissaan vai unessa käveltyään raunioille.  

”Gradiva” nousee 1900 –luvun myyttiseksi hahmoksi Sigmund Freudin analysoitua Jensenin romaani. Jensenin romaanissa päähenkilö käsittelee rakkauttaan lapsuudesta tuttuun tyttöön yhdistäen tämän tiedostamatta ideaaliseen naisen figuuriin reliefissä. Päähenkilö näkee unessaan Gradivan kuolevan Pompeiin tuhouduttua, ja tämä saa hänet matkustamaan Pompeiin.    

 

1985_difference_12_b.jpg

 

Luettuani Siri Hustvedtin esseitä maalaustaiteesta aloin arvioida näkemisen rajallisuutta. Kiinnitämme, tai olemme kiinnittämättä, huomiota yksityiskohtiin menneisyytemme varassa. Ei ole mahdollista palauttaa jokaista nähtyä asiaa muistista, sillä muisti varastoi visuaalista informaatiota valikoivasti. Itse muistan selvästi visuaalisesti – rakennan muistot uudelleen visuaalisten kuvien pohjalta.

Valokuvia (ja muuta taidetta) katsoessa huomio kiinnittyy yksilöllisesti eri kohtiin teoksessa. Teoksessa näkyy ikään kuin jäänne taitelijastaan. Sontag kirjoittaa

“All photographs are memento mori. To take a photograph is to participate in another person’s (or thing’s) mortality, vulnerability, mutability. Precisely by slicing out this moment and freezing it, all photographs testify to time’s relentless melt.”

Symbolinen viittaus Memento Moriin muistuttaa kuolevaisuudesta. Erityisesti valokuvataide on yhdistetty hetken pysäyttämiseen ja jäädyttämiseen. 

 

1985_difference_13_b_0.jpg

 

Tarina Gradivasta muistuttaa yksityiskohtien yhteydestä muistoihin. Tarinassa Reliefi toimii visuaalisena muistona Jensenin romaanin päähenkilölle. 

Valokuvaustaidetta tarkastellessa tulee harvoin ajateltua mitä valokuvat merkitsevät tekijälleen. Usein arvioimme valokuvataidetta yhdistäen niihin omat muistomme ja mielikuvamme. Yksityiskohtaiset, minimalistiset teokset ärsyttävät yksinkertaisuudessaan. Taiteilijalleen ne ovat kuitenkin osa suurempaa kokonaisuutta, osa pitkän harkinnan ja kokeilun tulosta.   

 

1985_difference_14_b.jpg

 

Nämä kuvat ovat Victor Burginin tulkintaa perustuen Freudin kirjoutuksiin Jensenin Gradiva romaanista. Burgin kertoo tarinaa valokuvin, mutta myös Jensenin romaaniin pohjautuvin kirjoutuksin. Yhdessä nämä elementit muodostavat hypnoottisen kokonaisuuden. 

 

1985_difference_15_b.jpg

 

1985_difference_16_b_0.jpg

 

Kuvat:

Victor Burgin – ”Gradiva” (1982)

”Gradiva,” She Who Walks , Reliefi 

 

Luen, Siri Hustvedt – Mysteries of the Rectangle: Essays on PaintingKuuntelen, scandinavian music group – ei paniikkia 

Kulttuuri Suosittelen Opiskelu Ajattelin tänään

Archive

 

lartigue.jpg

 

”It’s marvellous, marvellous! Nothing will ever be as much fun. I’m going to photograph everything, everything!” 

                                                                                                            – Jacques-Henri Lartigue

Mikä on valokuva-arkistosi tulevaisuus?

Ennen siirtymistä digitaaliseen aikaan valokuvat olivat konkreettisia objekteja. Valokuva muodostui kemiallisten prosessien seurauksena valoherkälle pinnalle, filmille, jättäen jotain käsinkosketeltavaa taakseen.

 

_1_press_image_l_jacques_henri_lartigue_l_bibi_voyage_de_noces_l_h_tel_des_alpes_chamonix_1920_522740d64283c_0.jpg

 

Walter Benjamin kirjoittaa jo vuonna 1936 alkuperäisen kuvan jäljentämisestä mekaanisin keinoin.

 

”In principle, the work of art has always been reproducible. Objects made by humans could always be copied by humans. Replicas were made by pupils in practicing for their craft, by masters in disseminating their works, and, finally, by third parties in pursuit of profit. But the technological reproduction of artworks is something new.”

 

Valokuva on mahdollista jäljentää lukemattomia kertoja identtisenä alkuperäiseen. 2000 –luvulla valokuva ei ole menettänyt merkitystään, ehkä vain muuttunut valokuvauksen ollessa helppoa ja kaikkien käytettävissä. Olen miettinyt, kuinka monta kuvaa ihminen näkee päivittäin – tai ehkä pikemminkin kuinka monelle kuvalle ihminen altistuu päivittäin. Verrattuna 1900 – luvun alkuun kuvien määrä on moninkertaistunut ja samalla kuvien merkitys muuttunut. Ennen jokainen kuva sai osakseen huomiota, tänään olen jo ehtinyt puoleenpäivään mennessä käymään läpi sadoittain kuvia inspiraatiopulassa katsomatta niistä tarkemmin kuin ehkä kourallista.   

 

5612850.jpg

 

Valokuville on omat arkistonsa. Museo, kirjasto, ullakko, tietokone, facebook, instagram

Kuvat on helppo järjestää kategorioihin teeman, värin ja tekniikan mukaan. Mahdollisuudet ovat rajattomat. Suorastaan rakastan arkistoja, eniten kuitenkin käsinkosketeltavia.

Viime aikojen kiehtovin arkisto, on ranskalaisen valokuvaaja Jacques-Henri Lartiquen Bibi 1920 –luvulta. Tutustuin Lartiquen töihin paremmin Lontoossa viime vuonna, kun kyseinen kokoelma oli näytteillä The Photographer’s Galleryssä. Lartique kuvasi rakastettuaan, entistä vaimoaan ja ainoan lapsensa äitiä aina suhteen ylväästä ja loisteliaasta alusta sen kurjaan loppuun. Madeleine Messager, eli Bibi, säilyy ikuistettuna satoihin mustavalkoisiin kuviin, jotka toimittavat virkaansa osana kiertävää kokoelmaa. 

Kutsun tätä arkistoksi, koska minusta se on eräänlainen henkilökohtainen ja intiimi arkisto Bibistä, rakkaudesta, kuluneistä vuosista, arjesta, luksuksesta ja muutoksista.  

 

4a4d2b224dbe8c9f65597b181124c7c91.jpgw500_0.jpeg

 

Arkistoja luonehditaan ainutkertaisiksi, koskemattomiksi. Arkistot liitetään usein muistoihin ja historiaan, ja niinpä valokuvauksen suhteesta arkistoon on keskusteltu kiivaasti erityisesti 1980 -luvun jälkeen. Valokuvaus käsitetään ikäänkuin laitteena, joka auttaa muistamaan ja palauttaa muistot. Kyseenalaista on kuitenkin se, mitä valokuvaus teki muistoillemme. Miten yksityinen ja kollektiivinen muisti toimi ennen valokuvauksen keksintöä? Voinko pitää valokuviani luotettavina muistoina? Ovatko muistot visuaalisia?     

 

Mitä tapahtuu henkilökohtaisille valokuva-arkistoille kuoleman jälkeen?  

 

actes_sud_lartiguepg165.jpgw550_0.jpeg

 

Teknologisten uudistusten myötä valokuvan merkitys objektina on heikentynyt. Käsinkosketeltavat arkistot korvaantuvat digitaalisilla. Alkuperäisen jäljittämisestä tulee mahdotonta, kontrolli omista kuvista heikentyy. Internettiin ladattua kuvaa ei pysty hävittämään samalla tavalla kun hävittäisit negatiivin ja kaikki kopiot.

Kirpputoreilta on vielä mahdollista löytää kasoittain hylättyjä, pyörimään jääneitä kuvia, joiden henkilöitä en tunnista. Se ei kuitenkaan tee niistä merkityksettömiä, luon itse omat muistoni ja merkityksen jokaisen kuvan kohdalla. Joskus käsinkosketeltavaa kuvaa jää tarkastelemaan pidempään, kuin niitä, jotka vilisevät silmieni ohi päivittäin digitaalisina.  

Onko digitaalisilla arkistoilla mahdollisuutensa ja paikkansa tulevaisuudessa? 

 

1097-7236-_8_press_image_l_jacques_henri_lartigue_l_bibi_marseille_1928.jpg

    

Kaikki kuvat Jacques-Henri Lartique 

 

Luen, david bate – the memory of photographykuuntelen, quantic – time is the enemy

Kulttuuri Suosittelen Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta