8 + 1 Luonnon hyvinvointivaikutusta

Luonnon hyvinvointivaikutukset

 

Luonnon hyvinvointivaikutuksiin on herätty toden teolla viime vuosina kuten olemma naisten yms. lehdistä saaneet lukea. Joissakin tapauksissa myös perinteisen psykologin vastaanoton sijaan psykoterapeutin kanssa voi lähteä vaikkapa kävelylle lähimetsään tai istuksimaan laavulle. Eko- ja ympäristöpsykologia alkavat olla aika kuumaa hottia. Lyhykäisesti tiivistettynä, ekopsykologiassa tutkitaan ihmisen ja luonnon välistä yhteyttä, ja näiden tutkimusten mukaan luonnolla on havaittu olevan merkittäviä mielenterveyttä ja fyysistä terveyttä edistäviä vaikutuksia.

Hauskinta tässä kaikessa mielestäni on se, että päästäkseen osaksi luonnon hyvinvointivaikutuksista luonnossa oleilusta ei tarvitse tykätä pätkääkään. Eli piknik rauhallisessa puistossa, kuljailu lähimetsikössä ja samoilu luontopolulla kannattaa mieltää kehon ja mielen huolloksi samalla tavoin kuin vaikkapa terveellinen ja monipuolinen ravinto ja liikunta. Eihän niitäkään tarvitse fanittaa, mutta kaikki tietävät, että riittävä uni, ravitseva ruoka ja sporttailu ovat hyväksi, ja siksi niitä mahdutetaan, vaikka vähän väkisin, omaan arkeen.

 

Luonnon hyvinvointivaikutukset

 

Luonnon hyvinvointivaikutukset

 

Tutkimusten mukaan vain 10 minuuttia luonnossa riittää, jotta saavutetaan osa terveysvaikutuksista!

 

Tässäpä joitakin hyviä syitä painua metsään:

Verenpaine laskee

Tutkimusten mukaan jo vain 15-20 minuuttia luonnossa oleilua auttaa laskemaan verenpainetta.

 

Fyysiset vaivat ja oireet helpottavat

Luonnossa oleminen rentouttaa, jolloin esim. päänsärky voi hellittää sekä tietokonetyöläisen hartiajumit avautua.

 

Stressi lievittyy

Multitaskingia vaativa moderni työelämä ei välttämättä tarjoa kovinkaan harmonista ja seesteistä ympäristöä. Luonto sen sijaan on harmoninen ja rauhallinen ympäristö, joka tarjoaa hyvää vastapainoa kaupungin ärsyketulvalle. Luonnossa hengailu laskee stressihormonitasoja jo kymmenessä minuutissa, ja ilmeisesti jo pelkän luontokuvan katselulla on stressistä palauttava vaikutus!

 

Mieliala paranee ja kivun kokemus lievittyy

Luonnossa oleilu, ja jopa pelkkä luontokuvien katselu tai luonnonäänien kuuntelu kohottavat mielialaa, sekä lievittävät kipua. Pitkän päivän päätteeksi saatan laittaa junassa napit korville ja kuunnella Despaciton sijasta pelkää sateen kohinaa. Esim. Youtubesta ja Spotifysta löytää vaikka sun mitä luontoraitaa. Suosikkini on Spotifyn Nature Sounds, josta löytyy rauhoittavia äänimaailmoja linnun sirkutuksesta ukkosmyrskyyn. Tätä postausta kirjoitellessa taustalla soi Meditative gentle rain and distant thunder.

 

Fyysinen aktiivisuus lisääntyy

Tutkimusten mukaan liikuntasuoritus luonnossa tuntuu keveämmältä kuin sisätiloissa. Liikunta ei välttämättä edes tunnu suoritukselta, kun puitteet ovat kohdillaan. Yksi parhaimmista liikuntamuistoistani liittyykin hyvin läheisesti luontoon, mutta taidanpa tehdä aiheesta ihan oman postauksen, johon säästän tämän muistelon ;).

 

Sosiaalinen hyvinvointi lisääntyy ja vuorovaikutus helpottuu

Luonnossa vuorovaikutus toisten kanssa ja ryhmien välinen kanssakäyminen helpottuvat. Lisäksi luonnonhelmassa suhde omaan itseen ja toisiin koetaan myönteisemmäksi. Eli kannattaisiko työpaikan palaveri pitää seuraavaksi vaikkapa lähimmässä puistikossa tai ostaa kokoushuoneeseen edes muutama viherkasvi? En tiedä onko tällaisia kokeiluja ja tutkimusta niistä jo olemassa, mutta saattaisivat olla aika halpoja ja helppoja investointeja työhyvinvoinnin, -tehokkuuden ja -ilmapiirin kohentamiseksi.

 

Luonnon hyvinvointivaikutukset

 

Etsiskelin eko- ja ympäristöpsykologiaan liittyvää luettavaa ja ao. kolme teosta vaikuttivat kiinnostavilta. Itsekään en ole vielä lukenut ko. teoksia, mutta olen ollut kuulemassa vuosia sitten Psykologi-messuilla Kirsi Salosen esitystä ekopsykologiasta, joten uskoisin, että saman tyyppisiä asioita esitellään hänen kirjoissaankin.

Tähän väliin on pakko todeta, että ihanaa, että kohta on kesäloma! Säiden lämpeneminen (=kesäloma) on itselläni suoraan verrannollinen siihen, kuinka paljon kirjoja tulee luettua. Mitä korkeampia lukemia mittari näyttää, sitä painavammiksi muuttuvat kirjastosta kiikuttamani kirjakassit. Tänä kesänä kirjapinosta saattaapi löytyä jokin ekopsykologian teos. Luetko sä paljon kirjoja? Painottuuko kirjojen lukeminen loma-aikoihin vai lueskeletko pitkin vuotta?

    Salonen, Kirsi: Mielen luonto. Eko- ja ympäristöpsykologinen näkökulma.

    Salonen, Kirsi: Mieli ja maisemat. Eko- ja ympäristöpsykologian näkökulma.

    Heiskanen, Irma & Kailo, Kaarina (toim.): Ekopsykologia ja perinnetieto.

 

Luonnon hyvinvointivaikutukset

 

Pahoittelut. Paikoin tämä postaus muistuttaa mielestäni ylipirteää mainosta, ”Ylös, ulos ja luontoon!” mutta valitettavasti Metsähallitus, Luontoon.fi tai mikään muukaan taho ei maksanut minulle korvauksia tämän tekstin kirjoittamiseen uhratusta ajasta. Luonto on vaan tosi jees, ja olen skidistä saakka tykännyt liikkua, hengailla ja möllöttää siellä, ja tahdon teitäkin motivoida samaan.

Mikä on kaunein paikka luonnossa, jonka olet nähnyt? Nautitko tai tunnetko tarvitsevasi metsää ja viheralueita? Koetko, että luonto ”parantaa” tai voimaannuttaa?

Pakko vielä avautua vähän tämän postauksen tosi luontevista ja teemaan sovitetuista ”nautin luonnosta” -kuvista! Älä käsitä väärin, musta nää on oikeesti tosi kivoja kuvia, mutta mua nolostuttaa välillä vietävästi kuvittaa postauksia omalla pärställäni (aiheesta on suunnitteilla postaus, eli tällä erää jätän pitemmät horinat sikseen). Eli siis treffailtiin vaihteeksi Stuff Aboutin Tarun kanssa reippaan kävelylenkin ja valokuvaustreenien merkeissä, ja Taru onkin kaikkien otoksissa the woman behind the camera 😉 Kiitos jälleen! Käy kurkkaamassa lisää mageita otoksia Tarun valokuvaportfoliosta täältä (henkilökuvat), täältä (luontokuvat) ja täältä (tuotekuvat)! On kyllä hauskaa, että blogi- ja kuvausjutuista pääsee avautumaan aina säännöllisesti vertaisen kanssa! Vaikka toki tulee joka kerta paasattua paljon kaikesta muustakin, ja jaettua elämän muita iloja ja murheita.

 

Luontoon mars ;D<3! 

+ Jos olet linssilude, niin luonnonvalo on ihan paras valo kuvailla, metsän vehreys antaa upeat puitteet kuville ja ilmeesi saattavat olla luonnon rentouttavan vaikutuksen ansiosta vapautuneempia eli siinäpä vielä muutama syy lähteä pellolle!

 

Bisous, Niina

P.S. Kyllästyttääkö jo psyka-, mielenterveys- ja hyvinvointijorinat? Nyt, kun psykajutuissa pääsin vauhtiin, niin aiheisiin liittyviä postausideoita parveilee jatkuvasti mielessäni, mutta en silti aio hylätä blogin muita teemoja. Lähiviikkoina tiedossa ainakin yksi vaihto-opiskeluaiheinen postaus sekä raakakakku- ja ihonhoitojuttuja.

 

Lähteet:

Mielenterveystalo, Luonnon vaikutus hyvinvointiin

Psykan opinnot, lukemani tutkimukset ja Psykologi-messuilla aikanaan rustatut muistiinpanot ekopsykologiaan ja luonnon hyvinvointivaikutuksiin liittyen. Tarkempia lähteitä voin kaivella arkistoistani pyydettäessä ;).

 

Kuvat / Photos: Taru

 

Lue myös / Read also:

Vaikutelman luomista somessa ja mökkeilyä / Finnish summer cottage

Mitä kaipaan vaihto-opiskelusta? / What I miss from my exchange year?

Muutto takaisin äidin helmoihin, lyyrikko irti ja etäsuhde / Moving back to parents, wild lyrics, a long distance relationship

Kuurankukkia, lumienkeleitä ja rentouttava hengitystekniikka / Frost flowers, snow angels and relaxing breathing technique

 

 

unepetitelife@gmail.com | Facebook | Instagram @unepetitelife

Kommentit (8)
  1. Luonto todellakin hoitaa, kokonaisvaltaisesti. Menen aina metsään, kun haluan rauhoittua, ja tänä kesänä to do -listalla on myös metsäjoogan kokeileminen. Hiukan on kokemusta luonnon hoitavasta vaikutuksesta tosin rajoittanut se tosiasia, että sairastuin todennäköisesti punkin puremasta ja tulen luultavasti elämään loppuelämäni tämän sairauden kanssa, mutta en anna sen estää itseäni nauttimasta luonnosta ja metsäretkistä. Muistakaa ihmiset punkkisyyni aina luonnossa liikkumisen jälkeen! Ja kiitos Niina lukuvinkeistä, mua alkoi ekopsykologia nyt kiinnostaa.

    1. Niina Maria V.
      19.6.2017, 08:14

      Oi metsäjooga kuulostaa ihanalta! Kesällä on helppo siirtää muutenkin kaikki treenit ja liikunnat ulkoilmaan.

      Voi että, onpa ikävä, että sairastuit punkin puremasta! Toivottavasti se ei rajoita tekemisiäsi liikaa! Ja joo tosi hyvä muistutus punkkisyynistä.. Helposti ei tule ajatelleeksi, ettää se olisi hyvä tehdä ennen kuin sattuu jotakin!

      Ja ole hyvä 🙂 pitää itsekin käydä lainaamassa ko. teokset ja perehtyä lisää aiheeseen!

      Ihania metsäretkiä ja aurinkoista kesää sinne!

  2. Allekirjoitan ton et liikkuminen tuntuu luonnossa kevyemmältä! Miksi sitten usein jään sisälle hikoilemaan mun epämukavan kuntopyörän kaa. >:( Mennään ulos polkee sit ku mun flunssa paranee! 😉

    1. Niina Maria V.
      19.6.2017, 08:16

      Haha hyvä kysymys! Joo todellakin mennään!<3 Nyt mä oon vuorostani flunssassa mutta kyllä me keretään :)!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *