Kiukkuinen kiitollisuuspäiväkirja eli miten säädellä pahaa oloa?

Viime torstaina mulla oli erittäin lievästi sanottuna erittäin huono päivä. Aikuismainen tunteidensäätely ja kiitollisuus olivat viimeisiä asioita, joita teki mieli miettiä.

 

tunteidensäätely kiitollisuus

 

Olin siis kiukkuinen ja ärtyisä kuin mikä: Olen nukkunut viime aikoina tosi huonosti, ja se tietysti heijastui välittömästi mielialaan, olin vähän kipeä, mua ärsytti, että mun kuningasidea jakaa vaihtovuoden postauksia ei ehkä teistä ollutkaan niin kingi (oon kyllä sellainen pässinpää toisinaan, kun jotakin päätän, eli saatan kaikesta huolimatta julkaista postauksia vaihto-opiskeliajaltani, vaikka vastaanotto ei ollutkaan niin lämmin kuin olisin toivonut), kävin joo salilla, mutta kaikkien em. seikkojen takia treeni jäi aika köykäiseksi, vettä satoi, päätä särki, ei ollut aamupalatarvikkeita, ja sitten muutama muu isompi murhe, joilla en teitä nyt taakoita.

Kirjoittaminen vie ajatukseni lähes 100 % varmasti toisaalle, oli kyseessä lähes miten ikävä elämäntilanne tai kurja päivä tahansa. Päätin itseni ja läheisteni onneksi tarttua kynään, ja sittemmin näppikseen ajatuksena kirjoittaa jotakin kiitollisuudesta, yrittää väkisin nähdä päivässäni jotain hyvää.

Syntyi kiukkuinen kiitollisuuspäiväkirja, joka toivottavasti auttaa myös jotakin teistä kohottamaan mielialaa tai edes hieman loiventamaan huonon päivän ketutusta.

 

Listaa 10 kivaa asiaa, joita tänään on tapahtunut tai hyviä asioita, joita huomaat. Oma torstainen listani: Kävin treenaamassa, sain istua valmiiksi katettuun pöytään, luonto sai vettä ja on kohta entistä vehreämpi, mulla on ihana & loistava tukiverkosto, mulla on ihmisiä, joille laittaa viestiä just tällaisena päivänä, istun tässä vatsa täynnä, päällä puhtaat ja kuivat vaatteet, on niin monta kivaa prokkista aluillaan, juhannussuunnitelmat lyötiin lukkoon, tiskit ovat kadonneet tiskialtaasta.. Vähän väkinäistä, mutta toimii.

Soita kaverille ja pyydä häntä kertomaan jotain kivaa. Tätä ollaan tehty ainakin mun parhaan ystävän kanssa joskus. Dialektisessa käyttäytymisterapiassakin hyväksi todettu keino kääntää mustat/aggressiiviset/tuhoisat ajatukset toisaalle, on kysyä kaverilta mitä hänelle kuuluu, ja jutella toisen asioista eikä vuodattaa omia masentavia juttujaan.

Harjoittele muita keinoja kääntää huomio pois kielteisistä ajatuksista. Negatiivisilla mietteillä on aikansa ja paikkansa, ja niitä voi purkaa ja työstää itsekseen, ystävän ja vaikkapa psykoterapeutin kanssa, mutta tarkoitus ei ole, että ajatuksesi kiertävät synkkää noidankehää tunnista toiseen.

Mieti kuinka etuoikeutettu olet. Joskus ns. ”alaspäin vertailu” eli se, että miettii mielessään, että jollakin muulla on aivan varmasti asiat vielä huonommin kuin itsellä, saattaa helpottaa. Lue vaikka tämä postaukseni.

 

tunteidensäätely kiitollisuus

 

Mene kävelylle. Älä jumahda neljän seinän sisälle, vaikka houkuttaisi. Ajattelen, että kävely on mitä loistavin tapa viestittää keholle ja mielelle, että elämä jatkuu, eteenpäin mennään jokaisella askeleella.

Mene metsään, biitsille, kalliolle, kukkulalle. Luonnossa oleilu kohottaa mielialaa, ja vaikka mitä muuta hyvää kuten kirjoittelin viime viikolla.

Liiku. Liikunta, vaikka just se kävely tai mikä ikinä onkaan lajisi, kohottaa mielialaa, pistää veren kiertämään ja vähän raskaampi liikunta aiheuttaa endorfiiniryöpyn.

”Säännöllinen liikunta pitää yllä tasapainoista mielialaa. Se saattaa vähentää tai lievittää masennus- ja ahdistuneisuusoirehdintaa ja siten säilyttää toimintakykyä. Toistaiseksi ei ole riittävää tutkimusnäyttöä siitä, voiko liikunta ehkäistä kliinistä masennusta ja ahdistuneisuutta. Liikunnan jatkamisella tai sen lisäämisellä saattaa kuitenkin olla merkitystä masennus- ja ahdistuneisuusoirehdinnan ehkäisemisessä – varsinkin henkilöillä, jotka ovat liikkuneet aiemmin vähän. Liikunnan avulla saavutettu fysiologisen ja psykologisen stressinsiedon paraneminen voi vähentää ahdistuneisuusoireiden pitkittymistä ja pahenemista.” Lähde: UKK-instituutti

Kirjoita ylös unelmiasi. Just niitä kaikista hattaraisimpia. Fiilistele niitä ja unelmoinnista seuraavaa hyvää oloa.

 

tunteidensäätely kiitollisuus

 

Syö hyvin ja juo paljon vettä. Älä mässää sokeria tai syö itseäsi ähkyyn. Hiilaripöhö ja mättöruoka saavat luultavasti olosi vieläkin kurjemmaksi. Jos ei, niin anna mennä tämän kerran! (Kuvan reseptin pistän jakoon joskus myöhemmin blogissa!)

Toteuta jokin pieni vähän poikkeava hemmottelujuttu: pitkä kuuma suihku, jalkakylpy, käsihieronta, loikoile sängyllä muuten vaan, polta tuoksukynttilää, jota et muuten raaskisi polttaa, venyttele.

Pidä kiinni unesta ja rutiineista. Ne tekevät hyvää ja pitävät yllä toimintakykyä. Koita nousta aamuisin aina suurin piirtein samaan aikaan, ja laita vaikka hälytys puhelimeen, että muistat mennä ajoissa nukkumaan ja alkaa rauhoittua iltaa kohden.

Pyri auttamaan muita. Fiilistelen jo täällä, että ehkä joku teistä saa jotain irti mun p*askasta päivästä tämän postausten vinkkien muodossa!

 

tunteidensäätely kiitollisuus

 

+ Loppukevennys. VAROITUS: ÄLÄ OTA TÄTÄ VAKAVASTI! Viimeinen vinkkini on: Juo lasi viiniä (siis olettaen, että olet täysi-ikäinen, ja blogini lukijaseurannan mukaan sinun pitäisi olla). Mutta vaan yksi lasi, ja äläkä ota tavaksi juoda ikäviin fiiliksiin! Alkoholi toki rentouttaa hetkellisesti, mutta on myös aivan liian helppo, vaarallinen ja epäterveellinen keino säädellä tunteita. Eli älä ota tavaksi juoda viiniä rentoutumiseen, ei joka päivä, ei joka viikko, ei edes joka kuukausi. Itseasiassa parempi, että unohdat saman tien tämän ”vinkkini”! Itse olen toteuttanut tämän ”viinikikan” vain kerran ja täysin suunnittelematta: Olin sopinut meneväni terassille, ja yleensä siihen aikaan päivästä ja siinä seurassa, juon jotakin aivan muuta kuin viiniä kuten smoothien, mutta päätin ottaa poikkeuksellisesti lasin roséeta. Kummasti taittui koko päivän jäätänyt stressi. Toki hyvällä seurallakin oli vähintään yhtä suuri merkitys kuin kyseisellä lasillisella viiniä. Koen, että tähän loppuunkin mun on kirjoitettava miljoona varoitusta, ettei kukaan vaan vahingossakaan ymmärrä tätä nyt väärin, ja saan jonkun syytteen alkoholin ihannoinnista ja sen haittojen vähättelystä… 😀 Eli tämä oli tällainen loppukevennys, katso ylempänä olevat oikeat vinkit huonon fiiliksen kohottamiseen, alkoholi ei ole suositeltava eikä hyvä tunteidensäätelykeino.

 

Oisko sulla lisätä näihin vinkkeihin jotakin, mikä piristää päivää tai helpottaa huonoa fiilistä?

Bisous, Niina

 

Kuvat: Markus & minä

 

unepetitelife@gmail.com

Facebook / Instagram / Blogit.fi / Bloglovin’

 

Lue myös / Read also:

Kun omat keinot eivät riitä. Mieli järkkyy, mistä apua?

8 + 1 Luonnon hyvinvointivaikutusta

Kysymys, joka voi muuttaa koko elämäsi

Olet 100 % varmasti etuoikeutettu, koska luet mun blogia.

Miten selättää paska fiilis? 11 vinkkiä pahan päivän varalle

Kaura-banaanikeksit (vegaani) – Oat banana biscuits (vegan)

 

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *