Tämän aamun parhaimmistoa / The best things this morning

25.9.2016

Ihanaa sunnuntaihuomenta kaikille!

 

Tämän aamun parhaimmistoa:

 

Ostin eilen kauniin kierrätysmateriaalista valmistetun ”Café de Paris” keittiörätin. 

 

Sain juuri höyryävän kupin home made cappuccinoa nokan eteen.

 

Löysin eilen Prismasta Fazerin 100 % kauravarrasta, jota on jo pitkään hehkutettu kaveripiirissäni. Leipä on siis ”paperipussileipä” eli paistettu paikan päällä. Liityn mieluusti hehkuttajien kuoroon: vatsaystävällistä, kuitupitoista ja mikä tärkeintä – superherkullista vielä seuraavanakin päivänä! Tässä kauraleivässä on just täydellinen rapea jopa kovahko kuori ja pehmeä sisus. Oon ihan leipäfriikki: Tuore leipä biittaa mielestäni kevyesti suklaan, sipsit ja karkit. Kyseinen kauravarras sisältää kauranjyviä ja täysjyväkaurajauhoa 56 %, vettä, hiivaa, psylliumkuitua ja merisuolaa.

 

Ilahduin luettuani Hesarista, että ”Peli poikki – Rikotaan hiljaisuus” -mielenosoituksessa oli ollut 15 000 ihmistä ja vastamielenosoituksissa vain muutama kymmen!

 

Fiilistelen jo nyt pääseväni myöhemmin tänään virkistäytymään ”avantouinnille” ja saunaan. Toissa viikolla vesi oli 16,5 asteista, saa nähdä kuinka viileään kylpyyn päästään tänään. Viikoittaista pulikointia on tarkoitus jatkaa ensi kevääseen saakka eli toivon mukaan päästään talven mittaan ihan oikeaan jäisen hyiseen avantoon.

 

Mulla on niin ihania ystäviä ja läheisiä, että halkean ilosta, kun vaan ajattelen teitä!

 

 

parasta.jpg

 

 

Päätin kokeilla tällaistä perinteisempää lifestyle bloggarin päivitystä siitä, mikä on parasta just nyt. Miksikö? Mm. siksi, että luin vastikään tällaisen hyvän mielen postauksen Vihervaaran Annan blogista ja siksi, että psykologianturini havaitsivat tässä mahdollisuuden positiivisen psykologian ja mindfulnessin erittäin epäviralliseen ja lyhyeen oppimäärään. 

 

Ei kuitenkaan tarvitse olla psykologian maisteri tai mindfullnessguru huomatakseen, että kiitollisuuden harjoittamisesta tulee välittömästi hyvä mieli. Aamuisen kiitollisuushetken myötä saattaa huomata päivän mittaankin kiinnittävänsä tarkkaavuutensa herkemmin asioihin, jotka ovat hyvin elämässä. 

 

 

”Katso taaksesi ja kiitä.

Katso eteenpäin ja luota.

Katso ympärillesi ja rakasta.”

– Tuntematon

 

 

Bisous, Niina

Ota yhteyttä: ni*************@***il.com

Seuraa blogia: FacebookInstagramBlogit.fiBloglovin’Blogipolku

 

 

Summary in English:

 

I’m trying to practice a little bit of thankfulness every day. After a short practice every morning, you’ll immediately find the positive effects of gratefulness and, in addition, you’ll be primed to think more positively and notice more easily the good things around you during the whole day. Here’s my list of the best things this morning:

 

 

A new beautiful ”Café de Paris” kitchen wipe.

 

Homemade cappuccino.

 

Freshly baked 100 % oat bread.

 

I read from the newspaper that yesterday in Helsinki, there were 15 000 people manifesting against racism!

 

Today I’ll go swimming on a cold lake (last week it was only 16,5 Celsius degrees) and then to the sauna! We’re planning to continue this tradition during whole winter and hopefully water will get really cold, like 0 or even -1 degrees!

 

All my dear friends and family<3

 

 

Aforism of the day:

 

”Look back and thank.

Look forward and trust.

Look around and love.”

– Unknown

 

 

Have a lovely Sunday morning guys!

 

Bisous, Niina

ni*************@***il.com

FacebookInstagramBlogit.fiBloglovin’Blogipolku

Hyvinvointi Mieli Ajattelin tänään

Healthy French toast à la Niina (vegaani, gluteeniton – vegan, gluten-free)

9.10.2016

In English below

Hyvää sunnuntaihuomenta kaikille!

 

Asuin koko viime syksyn Montréalissa, Kanadassa, jossa eräs rakkaimmista ajanviettotavoistani oli brunssilla käyminen. Kävimme ystävieni kanssa parhaimmillaan pari-kolme kertaa viikossa brunssilla tai aamiaisella cooliutta ja hipsteriyttä tihkuvan Mile-Endin tai ranskankielisen Le Plateaun alueen kahviloissa.

 

Eräs mieleenpainuva aamiainen koostui kuitenkin kotitekoisista French toasteista eikä kuppiloiden valmiista brunssimenusta. En kumma kyllä ollut koskaan aiemmin nauttinut kyseistä köyhiä ritareita muistuttavaa herkkua, mutta olin välittömästi myyty.

 

Löysin Chocohilin ruokablogista reseptin, jonka pohjalta kehittelin French toastista terveellisemmän version, jota kelpaa nautiskella vaikka jokaikinen aamu, olkaapa hyvät!

 

IMG_3037.JPG

French toast à la Niina

 

 

French toast kahdelle à la Niina

 

1 banaani

4 viipaletta 100 % kauraleipää

2 rkl (suolattua) maapähkinävoita

0,5 dl kaura-, soija- tai mantelimaitoa

2 tl vaniljauutetta

(1 tl) kookosöljyä paistamiseen

yht. 2 rkl rouhittua mantelia, cashew- ja saksanpähkinää

kanelia

(vaahterasiirappia)

 

1. Muusaa puolikas banaani haarukalla. 

2. Voitele kaksi leipäviipaletta banaanisoseella ja toiset kaksi maapähkinävoilla. Laita maapähkinällä voideltu viipale kanneksi.

3. Kaada kasvimaito ja vaniljauute leveään, reunalliseen astiaan ja nosta leipäpalat uiskentelemaan maidossa.

4. Lisää paistinpannulle pannulle 1 tl kookosöljyä ja laita pannu kuumenemaan 3:lle tai 4:lle (miedolla lämmöllä leivät eivät pala helposti kiinni, vaikka käyttäisit vain vähän rasvaa).

5. Paista leipäpalat pannulla kauniin värisiksi. Voit lisätä pannulle myös jäljelle jääneen maidon.

6. Nosta paistetut leivät lautasille. Viipaloi koristeeksi toinen banaaninpuolikas. Ripottele leipien päälle pähkinä- ja mantelirouhetta ja kanelia. Halutessasi voit kruunata kokonaisuuden vaahterasiirapilla. Bon appetit!

 

Bisous, Niina

Ota yhteyttä: ni*************@***il.com

Seuraa blogia: FacebookInstagramBlogit.fiBloglovin’Blogipolku

 

In English:

Peaceful Sunday morning for everyone!

 

Last autumn, when I lived in Montréal, Canada, one of my very favorite things there was to have a brunch. The more often the better. In Montréal, I used to have brunch with my friends twice a week and I’m trying to keep up this tradition in Finland too. 

 

It was in Montréal, where I tasted French toast for the very first time. They were homemade and since the first bite, I was in love with them. My version of French toast is perfect for Sunday brunch or even for every day breakfast because it’s a lot of healthier than the traditional one.

 

French toast for two à la Niina

 

1 banana

4 slices of 100 % oat bread

2 table spoon peanut butter (salted)

0,5 dl oat, almond or soy milk

2 tea spoons vanilla extract

(1 tea spoon) coconut oil for frying

2 table spoons crunched almonds/cashew nuts/walnuts

cinnamon

(mapple syrup)

 

1. Mash half of the banana with a fork.

2. Spread two slices of bread with mashed banana and two slices of bread with peanut butter. Put slices with peanut butter on top.

3. Add vanilla extract to the milk and dip the bread slices in milk.

4. Put one tea spoon of coconut oil on the pan. You can also add the rest of the milk.

5.  Fry the bread slices until they are golden brown.

6.  Slice the rest of the banana. Add crunched almonds/nuts and cinnamon on top of the bread. You can also add a little bit of maple syrup. Bon appetit!

 

 

Bisous, Niina

Ota yhteyttä: ni*************@***il.com

Seuraa blogia: FacebookInstagramBlogit.fiBloglovin’Blogipolku

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta Terveys