Tuorepuuro (ve, g) ja marjakokkailua Kokkikoulu Espassa

Olen ihan marjafani: Mansikka-aikaan saatan hotkaista viiden kilon marjatuokkosesta puolet yhdellä istumalla ja syön joka aamu tuorepuuroni marjoilla. Tässä postauksessa jaan teille lomamoodiin päivitetyn tuorepuuroreseptin ja kerron Kokkikoulu Espan tiloissa järjestetystä Power Fruits -kampanjan lehdistötilaisuudesta, jossa jaettiin mielenkiintoista tietoa marjojen kulutuksesta, terveellisyydestä ja viljelystä.

Innostu marjoista! -tilaisuus alkoi tervetuliaissmoothiella ja tietoiskulla marjoista. Siitä siirryimme kokkaamaan Matti Lempisen kehittämillä resepteillä kolmen ruokalajin lounaan. Ruokailun aikana ravitsemusterapeutti Hanna Partanen piti erittäin mielenkiintoisen briiffin marjojen tutkituista terveysvaikutuksista. Partasen mukaan on saatu alustavaa tutkimusnäyttöä siitä, että marjojen syöminen saattaa alentaa tulehduksia, aika cool!

 

kokkikoulu Espa

 

Kokkailua varten jakaannuimme tiimeihin, joista jokaisella oli tehtävänään kokata joko alku-, pää- tai jälkiruoka. Tiimissäni oli Aitoa arkiruokaa –blogia pitävä kokki Alexander ja Chic, Conservative, Chanel –bloggaaja Laura, ja saimme tehtäväksi valmistaa marjaisen jälkkärin. Oli kyllä hauskaa! Lauralla ja mulla oli huonosti nukuttu yö taustalla, joten oli erittäin tervetullutta, että saimme kokata oikean kokin valvovan silmän alla. Lisäksi tietysti Kokkikoulu Espan omat kokit vastailivat ystävällisesti kysymyksiimme. Tosi kiva konsepti kyllä tällainen yhteiskokkailu ja sen päälle yhdessä syöminen, ja kaiken kaikkiaan hieno tilaisuus!

 

kokkikoulu Espa

 

Vegejä saattaa kiinnostaa, että kokkaamamme Lempisen reseptit eivät olleet vegaanisia, mutta veget ja kasvissyöjät yms. erikoisruokavaliot oli kivasti huomioitu siten, että saimme Espan omien kokkien valmistamat ruuat pöytiin. Eli en siis lopulta edes maistanut jälkiruokaluomustamme, mutta ilmeisen hyvää tuli. Yllä olevassa kuvassa on vegaaninen alkupala.

Sitten päivitettyyn tuorepuuroreseptiin (muut tuorepuuro/kulho –reseptini löydät täältä, täältä ja täältä!). Tämän marjaherkun kotikutoisempi nimi on lomakulho, sillä kesäloman ja mansikka-ajan kunniaksi muutama aineosa on mennyt vaihtoon.

 

kokkikoulu Espa

 

kokkikoulu Espa

 

Tuorepuuro maapähkinävoilla ja mansikoilla (ve, g)

 

1 dl kaurahiutaleita (voit korvata osan kaurahiutaleista esim.  ohra- ja/tai tattarihiutaleilla)

1 rkl maapähkinävoita

n. 1 dl kauramaitoa (muukin kasvimaito käy, käytä soijamaitoa, jos haluat annokseesi proteiinia)

 

Pähkinöitä, manteleita ja siemeniä yön yli liotettuina, esim.:

3 kuorimatonta mantelia

3 cashewpähkinää

2 saksanpähkinää

1 tl seesaminsiemeniä

1 rkl pellavansiemeniä

 

puolikas banaani pieneksi pilkottuna

puolikas omena pieneksi pilkottuna

persikkaa

yht. 1,5-2 dl mansikoita

 

Valmistus:

Voit laittaa pähkinät ja siemenet likoamaan tilkkaan kauramaitoa jo edellisenä iltana, jotta niiden ravintoaineet imeytyvät paremmin.

Sekoita ainekset yllä luetellussa järjestyksessä. Jos käytät pakastemarjoja, anna marjojen sulaa ja tuorepuuron tekeytyä puolisen tuntia ennen syömistä tai pakkaa puuro mukaan töihin, jolloin marjat ehtivät sulaa matkalla. Voit halutessasi pilkkoa mansikat.

Voit myös valmistaa tuorepuuron jo edellisenä iltana jääkaappiin, Tällöin lisää hedelmät ja marjat vasta seuraavana aamuna. 

Pakastemarjat kannattaa sulattaa mahdollisimman nopeasti, jotta niiden ravintoarvo säilyy. Huoneenlämpö on paras marjojen sulattamiseen, koska mikrossa tai pannulla marjat kuumenevat helposti liikaa, jolloin mm. C-vitamiinipitoisuus vähenee. Lue lisää marjoista täältä.

Bon appetit!

Bisous, Niina

 

kokkikoulu Espa

 

***

 

Breakkie bowl with peanut butter and berries (ve, g)

 

1/2 cup (1 dl) of oats (you can replace a part of the oats e.g. by barley and / or buckwheat)

1 table spoon of peanut butter

 

Walnuts, almonds and seeds, e.g.:

3 almonds

3 cashew nuts

2 walnuts

2 teaspoons of seeds

 

approx. 1/2 cup (1 dl) oat milk or another vegetarian milk, e.g. use soy milk if you want add some protein

1/2 banana finely chopped

½ apple finely chopped

peach

1 cup (1.5-2 dl) of strawberries

 

Preparation:

You can put nuts and seeds soak in oat milk the night before, so that their nutrients are better absorbed.

Mix the ingredients in the order listed above. If you use frozen berries, let them melt for half an hour before eating.

You can also prepare brekkie bowl the night before and put it in the fridge. In case, add fruits and berries the next morning.

Frozen berries need to melt as quickly as possible, so that their nutritional value is maintained. Room temperature is the best to defrost the berries. Read more about berries here.

Bon appetit!

 

Bisous, Niina

 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Terveys Vastuullisuus

Anna anteeksi

jooga

 

jooga

 

Joogatunti alkaa. Keskityn hengitykseen. Ihmeellinen syvä liikutus valtaa mieleni. Suljettujen silmäluomien takana polttelee. Mitä, mua itkettää?

Joogaohjaaja painottaa, että tämä harjoitus ei ole suoritus, päästäkää irti murheista, taakoista, olkaa vaan, antakaa itsenne olla, ilman mitään vaateita. Ohjaaja varottaa, että mieleen saattaa eksyä ajatus, että enhän minä ole niin tärkeä, että itselle kannattaisi pyhittää tämä hetki.

Joogaohjaajan sanojen päätteeksi päässäni kaikuu vain yksi sana: ANTEEKSI.

Anteeksi, anteeksi itselleni. Anteeksi etten ole pysähtynyt, rauhoittunut, kuunnellut kehoa, mieltäni pitkään aikaan.

Viime keväänä ja nyt kesällä olen meditoinut tai tehnyt rentoutusharjoituksia ainoastaan päämääränä nukahtaa. En ole nipistänyt kuin satunnaisesti muutaman hengenvedon mittaisen hetken, jos sitäkään, aidolle levähtämiselle. Aikaa, jona olen antanut itseni vain olla, ilman mitään tavoitetta, päämäärää, suorittamista, ei ole ollut. Minuutti päivässäkin tuntui liialta. Vältin monestakin syystä olemasta liian läsnä itselleni. Aloin hotkia ruokaa, multitaskaamaan, nappikuulokkeissa piti aina soida musiikki. Ettei vain tulisi liian tyhjiä ja hiljaisia hetkiä. Kesälomalla ehdin sitten. Ihan vaan olla.

Keho ja mieli ovat herkkiä. Kroppa ja pääkoppa eivät jaksa loputtomiin huojua äärirajoilla.  

Onneksi moni myös itsestä riippumaton asia on loksahtanut takaisin kohdilleen. Uutta ymmärrystä, hyväksymistä, anteeksiantoa itselle ja muille on tullut kehiin. Kaikki ei enää näytäkään kaatuvan päälle.

Nyt on aikaa hengittää, jos vain muistaisi. Huomaan, että en ole korvaamaton, ja se on hyvä.

Joogatunnin aikana liikutuksen aalto hyökyy päälle vielä moneen kertaan. Monta asiaa on täytynyt työntää syrjään, jotta jaksaa. Mutta nyt on tärkeää muistaa, että suru ei tapa, antaa sen tulla vaikka pieninä annoksina (mutta ei iltaisin) ja joskus se muuttuu haikeudeksi, lämmöntäyteisiksi muistoiksi.

Anteeksi. Ja kiitos, sillä menetysten ja luopumisen myötä kirkastui taas vähän lisää, mitkä asiat ja ketkä ihmiset ovat erityisen tärkeitä elämässäni.

 

Rakkautta & iloa, pidetään huolta toisistamme<3!

Bisous, Niina

 

P.S. Tämä tavallista liikuttavampi joogatunti pidettiin ISHTA Yoga Pop Up Studion avajaisissa Lauttasaaren Kulttuurikeskus Säpinässä, jossa pyörähdettiin Tarun kanssa 🙂

Hyvinvointi Liikunta Mieli Syvällistä