Parhaat mindfulness-sovellukset ja -harjoitukset

Postailin viimeksi siitä, kuinka tietoinen läsnäolo ikään kuin antaa lisää elinaikaa. Näin olen myös itse kokenut: elämä tuntuu täydemmältä, kun muistaa keskittyä hetkeen, oli se sitten tavallinen arkiaamu, jolloin vaellan töihin taikka jokin spesiaalimpi tapahtuma. Tässä postauksessa kerron, mitä mindfulness- ja meditaatio appeja käytän, ja toivoisin, että jakaisitte myös omia suosikkejanne, koska aika ajoin samat harjoitukset alkavat tympiä tai jostakin syystä jokin uusi meditaatio kolahtaa aivan erityisellä tavalla.

 

img_8889.jpg

 

Elikkä tässä mielestäni parhaat mindfulness-sovellukset ja -harjoitukset

1. Oiva mieli

Suurin osa Oiva mielestä löytyvistä harjoituksista on lyhyitä vain 2-3 minuutin mittaisia keskittymis- ja rentoutumisharjoituksia, joita on helppo tehdä esimerkiksi bussimatkalla tai työpäivän lomassa. Oiva mieli-sovellus perustuu hyväksymis- ja omistautumisterapiaan ja suomalaiseen tieteelliseen tutkimukseen. Oiva mielen voi ladata appina tai käyttää selaimella. Käytän tätä appia enimmäkseen töissä potilaiden kanssa tai pitääkseni pienen breikin työpäivän aikana.

 

2. Tietoinen läsnäolo – löydä rauha kiireen keskellä – kirjan meditaatioharjoitukset by Mark Williams & Danny Penman

Nämä harjoitukset kuuluvat kahdeksan viikon mindfulness-pohjaiseen kognitiiviseen terapiaan, jolle on kertynyt ihan kiitettävästi tieteellistä näyttöä mm. ahdistuksen, masennuksen ja kroonisen kivun hoidossa. Osallistun itse parhaillaan interventiotutkimukseen, jossa noudatetaan tätä kahdeksan viikon ohjelmaa, joten näitä harjoituksia on tullut tehtyä päivittäin 10-40 minuuttia. Vahva suositus! Mielestäni parhaan annin harjoituksista saa lukemalla samalla Tietoinen läsnäolo – löydä rauha kiireen keskellä – kirjaa, joissa meditaatiot ja harjoitukset on selostettu juurta jaksaen. Lähimenneisyyteni paras päätös oli ilmoittautua mindfulness-tutkimukseen ja aloittaa taas säännölliset tietoisen läsnäolon harjoitukset. Oma elämänlaatu on kasvanut kohisten jo intervention ensimmäisestä viikosta lähtien, vaikka ei todellakaan ole ollut pelkästään helppoa ja miellyttävää treenailla mindfulnessia 😀 Teidän toiveesta kerron myöhemmin lisää kurssikokemuksia blogissa ja Instassa!

 

pa148629.jpg

 

3. Mielen tila

Maaret Kallion meditaatioharjoituksia, näistä tykkään myös 🙂

 

4. Leena Pennasen Mindfulness -app

Tätä olen käyttänyt vuosikausia jo kyllästymiseen saakka 😀 Tosi monipuolinen sovellus, jossa voi itse rakentaa haluamiaan meditaatioita tai kuunnella valmiita nauhoja. Suosittelen tätä sovellusta etenkin silloin, jos tuntuu, että valmiissa harjoituksissa puhutaan ja ohjeistetaan liikaa, sillä voit itse määrittää ”meditaatiokellot” soimaan esim. 5 tai 15 minuutin päästä meditaation loppumisen merkiksi tai valita 7 minuutin ohjatun alustuksen, jonka jälkeen jatkaa hiljaisuudessa, kunnes kellot soivat määrittämäsi ajan päästä. Voit myös valita, että sovellus muistuttaa sinua pitkin päivää olemaan läsnä ja keskittymään esim. kehon tuntemuksiin tai syömiseen.

 

pa148916.jpg

 

pa148912.jpg

 

Mitä mindfulness- tai meditaatio appia olet testannut tai voisit suositella? Millaisia kokemuksia sulla on tietoisuusharjoittelusta?

Bisous, Niina

Kuvat: Taru Tammikallio ja minä

Ekomuoti & behind the scenes: Tänä vuonna on ollut kyllä uskomattomin ruska, jonka olen koskaan nähnyt. Suu loksahti auki, kun näin Töölönlahden upeissa syksyn väreissä pari viikkoa sitten. Mesta kuhisi turisteja ja kaikenkarvaisia kuvaajia, joten tunsin oloni harvinaisen vähän kiusaantuneeksi kuvaillessamme vilkkaalla paikalla. Kuvan tekoturkki on saatu Tarulta, punainen neule on ostettu Uffista ja kengät noin kahdeksan vuotta sitten jostakin, en edes muista mistä. Ainoa uudempi hankinta on mustat housut viimeisimmältä Pariisin reissulta.

Instagram | Facebook | unepetitelife@gmail.com

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *