Kerro nyt: Vihaatko muka mainoksia?
”ÄÄR ei näissä naisten lehdissä ole muuta kuin mainoksia vaan koko ajan”
”ÄÄR taas mainoskatko voi jumaleissöni!”
”Tollekin on varmaan maksettu tosta bloggauksesta!”
No mitä sitten?
Viime aikoina Twitterissä on vedetty herneitä nenään ja hirveästi vouhotettu mainoksista. Jotkut some-vaikuttajat tviittaavat, kuinka mainokset eivät voisi pätkääkään kiinnostaa, printissä, TV:ssä saatika blogeissa.
Olen media-alalla, mutta en tee mainoksia. Pidän niistä kylläkin!
Naistenlehtien printtimainokset ovat aina joskus visuaalisesti miellyttäviä. Värit, sommittelu, kaikkea voi ihmetellä. Osaa niistä on kiva katsella, jos ne on toteutettu huolellisesti. Ne inspiroivat minua. Tykkään miettiä asettelua ja kuvan luomia viestejä. Toisaalta, kiinnitän huomiota photoshoppaukseen ja liialliseen hiomiseen. Olen käynyt kuviskouluja ja harrastan jonkin verran taiteita. Mainokset ovat luovan työn tulosta, ja ne kiinnostavat minua. Samanaikaisesti rakastan lehtien pitkiä juttuja. Odotan niitä siis mainosten vastapainoksi. En siis yleisesti ottaen vain selaa kuvia lehdistä… :D
Tämäkin on mainos.
Ei löytynyt mitään superhienoja esimerkkejä näin nopealla tsekkauksella, mutta ensimmäisestä ja toisesta kyllä tykkään.
Ok, Youtube-mainonta ärsyttää. Ja TV saattaa joskus ärsyttää, jos sieltä tulee huonoja mainoksia. Enkä tietenkään katso TV:tä mainosten vuoksi. Mutta If vakuutusyhtiön mainokset? Ihan mahtavia! Oletko nähnyt viimeisimmän, ”eih”-mainoksen? Jotenkin tosi älykkäästi suunniteltuja mainoksia. Samalla DNA:n ”miljoonamiljoonamiljoonaruutuu” on niin rasittava, että ihan surettaa. MIKSI joku on laittanut tuohon mainokseen rahaa?? Mainosten joukossa on kuitenkin helmiä, jotka ilahduttavat ainakin minua.
No entä sitten maksetut blogipostaukset…. Hei, kai nyt jokainen ymmärtää, että jos blogimarkkinointi on tällä hetkellä todella tehokasta ja kuuminta huutoa, sitä tehdään. Ja turha sanoa (terkut Twitteriin), ettei ihmiset ole kiinnostuneita tuotearvioista ja näin ollen yhteistyön merkeissä toteutetuista postauksista. Kyllä muuten on, ja tämän voit todeta menemällä esimerkiksi jonkun kauneusbloggarin blogiin, ja selaamalla kommentteja:
”Mikä meikkivoide sopisi mulle kun mulla on herkkä iho ja…?”
”Ihanaa! Pakko kokeilla tätä!”
”Mistä tätä saa ostaa?”
Myös hyvä kaverini juuri vappuaattona kertoi, että kävi ostamassa kasvoveden, uuden putsarin ja kasvovoiteen, kun inspiroitui Saara Sarvaksen blogipostauksesta. Bloggaajathan eivät kirjoita mitä käsketään, he ovat ihmisiä ja heillä on vapaus testata tuotetta ja kertoa siitä omin sanoin.
Siispä on ihmisiä, joita kiinnostaa. Myös minua. Olen löytänyt suosikkimeikkivoiteeni nettiportaalin avulla, jossa ihmiset arvioivat tuotteita.
Sitä paitsi, jokaisella ihmisellä pitäisi olla sen verran medialukutaitoa, ettei olisi kaiken ympärillä julkaistavan hallittavissa. Ideaalitilanteessa tietenkin. Erään mediatutkimuksen mukaan, johon hetki sitten tutustuin, voisin jopa päätellä, että nuoret ovat äärimmäisen kriittisiä netin käyttäjiä. Selvityksen mukaan vanhemmat ihmiset tutkailivat mainoksia pitkään, kun taas nuorin sukupolvi sanoi, että ei ollut edes huomannut niitä. Mielenkiintoista, kuinka hyvä suodatuskyky heille on kehittynyt!
Mitä voin varmaksi sanoa on, että tämän postauksen ei ollut tarkoitus puolustaa ponnahdusikkunoita netissä. Ne saa suksia kuuseen. Mutta mainokset esimerkiksi lehdessä. Ne saat käännettyä sekunnin sadasosassa pois silmistäsi, ilman että tarvitsee hermostua. Tietenkin, jos 80 % lehdestä on mainoksia, lehden tilaaja tai irtonumeron ostaja ei saa rahoilleen kamalasti vastinetta – tämä ei onneksi kuitenkaan ole tilanne naistenlehtiemme kanssa :)
Mitä mieltä olet? Vihaatko mainoksia vai koetko, että sinusta on ihan mukava saada niiden kautta tietoa uusista tuotteista? Olisin erityisen kiinnostunut kuulemaan mielipiteesi, erityisesti jos luet naistenlehtiä ja viihdyt blogimaailmassa.
M