Kotimaan helmiä: Päiväni Lempäälässä

Hyvä ystäväni muutti Lempäälään. Minulle, paljasjalkaiselle tamperelaisellekin avautui aivan uusi maailma. 

Lempäälässä on vaikka mitä!

Tässä siis Lempäälän TOP 2. Kyllä, TOP 2. 

1. Antiikkikahvila ja teehuone Siiri

Oikeasti. Olen juuri löytänyt kotiin. Oikeastaan mummuni kotiin. Mikä paikka, mikä tuoksu… mitkä tarjoilut. En halua lähteä täältä!

Tämä oli tunne, jonka sain kun astuin kahvilaan sisälle. Kaunis pianomusiikki säesti vanhaa taloa. Tarjoilut olivat juuri sellaisia, mitä tuossa talossa toivoinkin nauttivani. Ylitsevuotavan ihana paikka. En kykene tarpeeksi kuvailemaan sitä. Suosittelen koko sydämestäni. Ei haittaa, vaikka ajaisit tämän takia vaikka Tampereelta pelkästään kahville tänne.

Kahvila sijaitsee järven rannassa. Aion tehdä visiitin kahville jokaisena vuoden aikana. Vain nauttiakseni tuosta ihanasta näkymästä eri vuodenaikoina. Uskon, että rakastun kevääseen. Se on muutenkin suosikkiaikaani.

2. Vaihmalan hovi

Vaihmalan hovi on ihastuttava, tunnelmallinen paikka Lempäälässä. Se on vanha maatalo, jossa on ravintola ja kaunis putiikki. Kesällä varmasti erityisen idyllinen ja kaunis. 

Testasimme ravintolan alku- ja pääruuan (ja skumpan). Herkkua! A la carte -listalta voi tilata viikonloppuisin klo 14.00 alkaen. Ennen tätä tarjolla on lounas noutopöydästä. 

Vaihmalan hovin ruokailun yhteydessä kannattanee myös tutustua putiikkiin. Putiikissa on myynnissä hyällä maulla valikoituja merkkivaatteita, sisustustuotteita ja vaikka mitä. Merkeistä mainitakseni Riviera Maison ja Lexington. Varoitan! Impulssiostoksia sattuu yhdelle jos toiselle. 

Onpahan hovilla myös mahdollisuus maalaisromanttiseen yöpymiseen ja kauneushoitolakin.

IMG_3751.JPG

IMG_3752.JPG

Sorde! Oli niin kiire syömään, että tärähti. Ajattelin, että haluaisin kuitenkin näyttää teille hampurilaiseni 😀

Siinä jo ainekset päiväretkelle. Mitä muita ihania, pienten paikkakuntin helmiä olette löytäneet? 

/M

Kulttuuri Sisustus Matkat Suosittelen

Teatro Dell’Opera Di Roma – Oopperaa Roomassa

Teatro Dell’Opera Di Roma on Rooman ehkä hienoin teatteri. 

IMG_0348.JPG

Siksi olinkin todellinen veijari, kun varasin A:lle yllätyksenä häämatkallemme oopperaliput juurikin tuonne. 

Tarjolla ei ollut sopivana ajankohtana muuta kuin Lulu, joten, that was it.

Mietin paikkoja pitkään – missä on hyvä istua, että näkee varmasti? Lopulta päädyin ostamaan meille liput kolmannesta kerroksesta tuollaisesta kopperosta. Loppujen lopuksi istuimme eri kerroksessa, ihan eturivissä. Ei sillä paikalla nähtävästi niin väliä ollut… 😀 

Ooppera oli hieno elämys ja väliajalla sai siemailla vaikka kuohuviiniä baarista. Väliaikoja oli muutamia, sillä ooppera kesti yhteensä neljä tuntia. Toisella väliajalla kävimme läheisessä kahvilassa, jossa oopperan pääsolisti oli myös nauttimassa espressoa ja savuketta.

Neljä tuntia oli taukoineen kovin pitkä aika. Niin pitkä, että kellon lähestyessä 12 yöllä allekirjoittaneella oli täysi työ pitää silmät auki. Muutama pilkkiminen oli havaittavissa. Myös itse teos ei välttämättä ollut meidän makuumme, mutta sitkeästi istuimme penkissä loppuun saakka.

Lopussa yleisön bravo-huudot ja raikuvat aplodit olivat hienoa kuultavaa. Urheilutapahtumissa liikuttuvalle ne olivat silkkaa sipulia silmille.

Oopperaa Roomassa – miksi ei! Liput ostin täältä: https://www.operaroma.it/en/

Iloa ja ihania Rooman elämyksiä!

/M

Kulttuuri Matkat Suosittelen