Kasvamisesta

IMG_3801.JPG

Kasvaminen.

Mitä se oikein on?

Viimeisen parin vuoden aikana olen kasvanut paljon. Olen käynyt läpi erilaisia päätöksiä, ja päässyt elämässä niin sanotusti askeleita eteenpäin. oppinut itsestäni ja ehkäpä elämästäkin. Pieniä oivalluksia vaan – ei mitään dramaattista kuitenkaan.

Kaikesta tästä kumpuaa kasvu. Kasvaminen on päätöksentekoa, helppoa tai  vaikeaa. Päätöksenteosta johtuvien erilaisten seurausten tai muutosten läpikäyminen, helppojen tai vaikeiden. Kasvaminen on uuden yrittämistä, uuteen rohkaistumista, aloittamista. Määrätietoista oppimista. 

Isäni sanoi fiksusti, että päätös pitää aina tehdä, ja vasta jälkeenpäin tietää, oliko se hyvä vai huono. Ja molemmista oppii. 

Joku sanoo kaikkeen aina kyllä. Toiset pysyvät mielellään mukavuusalueellaan. Aina voi jossitella, olisiko pitänyt valita toisin. Ja luultavasti moni ihminen niin tekeekin – varsinkaan, jos ei ole luonteeltaan kovin seikkailuhenkinen. 

Itse lähdin 2016 vuoden alussa kahdella elämän osa-alueella ylittämään mukavuusaluetta. Sekä työn että harrastusten saralla. Aloitin uuden työn, ja aloitin uuden kielen. Uudessa työssä on oppimista, ja kielessä sitäkin enemmän – vanha koira ei opi uutta -sanonta pitänee paikkansa. Joten kaikki alle 25-vuotiaat, ottakaa vinkistä vaari ja opiskelkaa kieliä nyt. Kävin myös laulutunneilla vuoden ja aloitin akvarellimaalauksen. Uusi työ taas kuljetti minua eteenpäin tavalla, mitä en osannut odottaa. Antoi minulle paljon uusia polkuja, mahdollisuuden näyttää, mistä olen tehty. 

Jos en olisi kumpaakaan tehnyt, olisin näiden asioiden suhteen tietämätön. Olen jo tässä ajassa oppinut paljon. Ainakin itsestäni. Ja omista taidoistani. Olen itsevarmempi siitä, mitä osaan. Tämä muutos ei vie taaksepäin. 

Kasvua tapahtuu myös itsestään, ilman, että ottaa tietoisia harppauksia. Olen huomannut, kuinka ajattelutapani on luonnollisesti muuttunut esimerkiksi vaihtoajoistani. Luin vaihtoaikaista blogiani hyvin huvittuneena. Huvitin myös kavereita lukemalla sitä ääneen (enkös, hehheh). Yksi asia minulla on silloin ollut hallussa – humoristinen tapa kirjoittaa! Mutta viisi vuotta on kyllä viisi vuotta – sen huomaa.

Ihminen muuttuu, läpi elämän. Tähän mennessä olen todella tyytyväinen omaan polkuuni. Ja se varmasti paranee vuosi vuodelta. 

/M

 

Suhteet Oma elämä Mieli Ajattelin tänään

Luonnon ja rauhan jäljillä

IMG_4432.jpg

Olimme pienellä metsäretkellä Keski-Suomessa pääsiäislomalla miehen, miehen veljen ja avopuolison kanssa. Oikeastaan avopuoliso hiihteli ympäri järveä ilman latua, ja me tulimme autolla eräälle järven rannalla sijaitsevalle kivelle kahville 😀 

Olihan siinä toki käveltävää autolta metsän poikki järven rannalle. Jättäydyin taaemmas ja pysähtelin. Kuuntelin lintuja ja luonnon ääniä. Katsoin lumeen ja pohdin eläinten jälkiä. Löysin ainakin jäniksen, ja alla olevan kuvan jälkien päättelimme olevan ahman tassuista. Kuka tietäisi? 

IMG_4433.jpg

Aurinko paistoi täydeltä taivaalta. Teki mieli oikeastaan rynnätä lumista polkua pitkin ja hypätä lumeen. Jokin pieni ääni kuitenkin esti minua tekemästä niin – ehkä se puoli minusta, joka ajatteli pidemmälle ja näki lumisen niskan ja märät villasukat kumisaappaissa…

IMG_4434.jpg

Alamäessä järvelle laskeutuessa kuitenkin astuin harhaan, kellahdin ja pyörin stunttimaisesti pari kertaa ympäri liukkaassa lumessa. Todistajia ei ollut, joten nauroin vähän itsekseni ja otin aikani.

IMG_4438.jpg

IMG_4471.jpg

Jäälle saavuttuamme otimme termarin esiin ja joimme kahvia. Otimme pienen kairauskilpailun (kuka on nopein, en ainakaan minä), mietimme kuinka rankkaa se oli ja pilkimme. Sain meistä ainoana ahvenen melkein heti ja puolivahingossa (sometin samalla Instagramissa).  

Me naiset kävelimme (tai no, toinen hiihti ja toinen käveli) järven poikki takaisin kämpille. Ai että. Ehdimme siinä samassa käydä läpi unelmia sisustukseen ja kaikenlaiseen liittyen. Sama jatkuikin pääsiäisen ajan – yhdessä teimme vaikka mitä – vuolimme sisustusoksia haavasta, teimme kransseja, kävimme kirppiskierroksella… mitä vielä. Ihanaa <3 Mieheni kommentoi, että olimme kuin 10-vuotiaat innoissaan olevat ystävykset 😀 Niinhän me ollaan 🙂

IMG_4435.jpg

IMG_4436.jpg

 

 

 

Olipa kyllä ihanaa, kun luonto oli niin lähellä. Ovesta ulos ja takapihalla alkaa jo metsä. 

/M

Hyvinvointi Hyvä olo Mieli