Vaikuttaja. Ai mää vai?

Kyllä. Lueskelin aiheesta pitkin nettiä, termejä oli vaikka minkälaisia. Julkkisvaikuttajat, perinteiset vaikuttajat, mikrovaikuttajat ja nanovaikuttajat. Ilmeisesti kuka tahansa, joka ilmaisee yhtään mitään pienelle tai isolle yleisölle on vaikuttaja. Väyliä vaikuttamiselle on yhtä paljon kuin keinoja ilmaista itseään. Instagram, Fb, Snap, blogi, youtube, tiktok jne – kaikki tavat jotka tavoittaa yleisön.

En tiennyt olevani vaikuttaja-termin omaava henkilö. Tarkemmalla otannalla vähintään nanovaikuttaja (alle tuhat seuraajaa), mutta saatan olla myös mikrovaikuttaja (yli tuhat seuraajaa). Minähän olen vain minä. Äiti keski-suomesta, joka tykkää kirjoitella keskeltä introverttielämäänsä. Olen elänyt omaa suht tavallista elämääni omalla tavallani, omilla rutiineillani, käyttänyt somea ja harrastanut blogien kirjoittamista ainakin vuosikymmennen verran ja kertonut lähinnä vain elämästäni, kokemuksistani elämässä, huomioistani ja ajatuksiani näistä – ihan tavallisena tallaajana. Eikä minulla ole ollut mitään käsitystä siitä, olenko minä todellakin vaikuttanut johonkin? Mitä jos olenkin? Minä olen kuvitellut arjessani mikrovaikuttavani vain saamalla tuttipullon vauvalle lämpimäksi.

Se miten tämä liittyy keski-suomalaisen äidin bloggaamiseen ja instaamiseen ja häshtäggäämiseen, niin se on kuulkaas nyt niin, että markkinatalous on huomannut, että justiinsa tämmöinen nanobloggaaja on oiva vaikuttaja. Luettelin edellisessä kappaleessa kaiken sen, mikä on nyt trendikästä yhteistyötahojen hankinnassa. Tämä kaikki valkeni minulle netissä, kun googlasin ”somevaikuttaja” ”mikrovaikuttaja” ”nanovaikuttaja”. Hain tietoa mikä on vaikuttajan määritelmä ylipäätään ja törmäsinkin kaikenlaisiin yhteistyörekrytointi-linkkeihin ja minulle paljastui, että tässähän taidetaankin olla aika kuumaa tavaraa.

Ihmettelin jokin aika sitten täällä blogissa, että instatililleni alkoi tipahdella yhteistyötarjouksia ulkomaisilta yrityksiltä, joista en ole ikinä kuullutkaan. Sanoin kiitos ei, jo ihan ilmastorasituksen vuoksi. Mikä järki olisi rahdata joko ilmateitse tai meriteitse minulle 20 euron mekko tuhansien tuhansien kilometrien päästä, pukea se päälle täällä, ottaa kuva, laittaa instaan ja toivoa muidenkin tilaavan vaatteita maailman ääristä? Olisin kyseisen yrityksen tuotteiden hashtaginfluencer. No en ala ihan noin vaan. Minulla ei ole tutkittua tietoa tai tilastoja tämän asian tueksi, mutta mutulla ja 1+1 laskutoimituksella päättelen, että kyse on juurikin tästä nanovaikuttajien arvokkuuden tiedostamisesta ja yrityksestä saada nanovaikuttaja omaan remmiin. Ihan mielenkiinnolla kyllä seurailen, että mikä murros tässä nyt oikein on käynnissä ja onko tämä tämmöinen enemmän uhka kuin mahdollisuus. Totta kai kohtuu pee-aa-eläjänä olen kiinnostunut tienaamisesta, mutta minun arvomaailmani on aika rikas ja erityisen rakas minulle.

Palaan nyt arkeeni. Ja eiliseen rutinaani, kun kaikki kestää niin kauan. Iltapäivän puolella sain eilen viestin, että silmä- ja aurinkolasini on noudettavissa. Noudin ne välittömästi. Kyllä nyt on kirkas maailma ja näkee vauvan kynsiä leikata (ikänäkö). Otin spontaanin kuvan, jossa meillä on molemmilla tukka aika huonosti.

Vaatteista ei ole kuulunut edelleenkään mitään. Seitsemäs toimitus arkipäivä menossa / luvattu 2-4 arkipäivää, mutta ei se mitään, kyllä ne sieltä tulee. Toivottavasti, samassa tilauksessa on myös mekko, jonka olen ajatellut laittavani päälleni ensiviikolla kun mennään maistraatissa vihille. Ja tuo luvattu toimitusaikahan on arvio. Täytyy vain odotella ja toivoa parasta. :)

Puheenaiheet Vastuullisuus Trendit
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.