Teollisen painokankaan suunnittelu ja prittien piirtäminen on arkipäivää Jatulin työhuoneella

Helsingin keskustan sydämestä löytyy Nina Jatulin työhuone. Lähdin Ninan työhuoneelle tutustumaan printtisuunnittelun maailmaan, ja siihen mitä haasteita teollisen painokankaan suunnittelussa on. Kaksituntisen keskustelumme aikana eksyimme jopa kauas elokuvamaailmaan. Hankalinta tämän jutun teossa olikin aiheen rajaaminen. Ninan kanssa jutteleminen oli niin antoisaa ja mielenkiintoista, että haluaisin jakaa teille kaikki mietteemme suomalaisesta muotoilusta. Siinä tapauksessa tästä kirjoituksesta tulisi kuitenkin romaani, joten pysytellään tässä jutussa, Jatuli – merkin printtien maailmassa.

nina_jatuli_tyohuoneella.jpg

Milloin firma on pistetty pystyyn?

– Jatuli on alun perin pistetty pystyyn vuonna 2007, jolloin suunnittelin enimmäkseen uniikkipukuja ja pienempiä sarjoja. Uniikkipukuja tein enimmäkseen yksityisille henkilöille tilaustyönä. Eniten tein iltapukuja ja hääpukuja. Tasaisesti mallistot alkoivat ilmestymään vasta vuonna 2010.

Olet ollut töissä myös Nansolla. Millaisia töitä teit?

– Mä tein Nansolla Lempivaate – mallistoa, joka on nuorille suunnattu hieman kokeilullisempi mallisto. Lempivaate – mallistoa on ollut tekemässä muun muassa Paola Suhonen ja Camilla Mikama. Vähän aikaa sitten Lempivaate mallisto joutui hyllylle, mutta on kuitenkin palannut myyntiin pienellä volyymillä.

Minkälaisia haasteita oli teollisentuotannon suunnittelussa?

– Suunnittelijan työ on hyvin matemaattista ja melkein insinöörimäistä. Hyvin nopeasti työssä käy ilmi tietynlaiset lainalaisuudet. Nansohan on printtitalo jonka vuoksi suunnittelussa pitää ottaa huomioon minkä kokoinen se printti on, ja mihin sen pitää juosta. Jos tehdään vain yhteen suuntaan juokseva printti, niin siitä voi tulla suuria hukkia. Vaatteiden koolla on myös merkitystä. Nanso tekee vaatteet kokoihin 34–44, ja sen saman printin pitää toimia eri koissa. Myös erityyppiset vartalotyypit pitää ottaa huomioon, jotta vaate istuu mahdollisimman kauniisti, mahdollisimman monella vartalotypillä. Teollisen vaatteen perusedellytys on, että se sopii mahdollisimman monelle.

Miten painovärit suunnitellaan tuotteeseen?

– Useamman värin käyttö tekee tuotteesta tietysti kalliimman. Oman malliston suunnittelussa olen konkreettisesti huomannut miten paljon lisävärit vaikuttavat tuotteen loppuhintaan. Minulla on yleensä omassa mallistossani ollut yksivärinen printti, mutta pohjan väriä muuttamalla saan variaatiota mallistoon. Sama printti voi näyttää ihan erilaiselta jos se on painettu mustalla valkoiselle pohjalle tai valkoisella mustalle pohjalle. Digipaino on uudempi tekniikka, jossa ei ole painorajoituksia lainkaan. Tätä tekniikkaa olen käyttämässä seuraavaan mallistooni.

printtien_vari_variaatio_jatuli.jpg

 

Onko tuotteiden painaminen kallista?

– Aloituskustannukset painossa, kuten seulan tekeminen ei ole halpaa. Aloituskustannuksien takia tehtaalta ei voi tilata useaa erilaista printtiä, jos ei volyymiä ole. Pitää keksiä muita keinoja, joilla saadaan variaatiota mallistoihin käyttäen silti samaa kuosia. Minulla on mallistossa aina ollut vain yksi kuosi, jotta saan sen järkevästi tuotettua. Painossa pitää painaa tuotetta tietty metrimäärä. Halvemmaksi tulee, mitä enemmän painat samaa kuosia. Viisikymmentä metriä kangasta painossa on pieni määrä, mutta rahallisesti suunnittelijalle suuri. Jotkut kangasvalmistajat eivät edes suostu toimittamaan näin pientä määrää.

Kuinka suunnittelet mallistojesi printit?

– Mä piirrän käsin, ja sen jälkeen skannaan tietokoneelle. Viivat käsittelen Illustratorilla tai Photoshopilla.

Minkälaisia ongelmia oman merkin painon kanssa on ollut?

– Syksyn malliston yhden kankaan kanssa kävi niin, että siinä on painovirhe. Välillä kuitenkin virhekin voi olla hyvän näköinen. Valitettavasti kangas ei kuitenkaan ole ”tasaisesti virheellinen”, vaan painolaatu sen sijaan vaihtelee. Mikäli kangas olisi ollut ”tasaisesti virheellinen”, niin siinä ei olisi ollut mitään ongelmaa. Tässä tapauksessa kankaasta olisi voitu valmistaa malliston tuotteet, jos kaikki tuotteet olisivat olleet samanlaisia. Jälleen myyntiin ei kuitenkaan voi antaa tuotteita, joissa on vaihtelevan laatuinen painojälki.

– Painossa käytetty kangas oli syynä erikoiseen painojälkeen. Suomalainen vanha paitatehdas Jousipaita meni konkurssiin, ja me ostettiin sieltä konkurssipesästä näitä kankaita. Kankaat ovat aiemmin olleet paitakankaita, ja niissä on ollut joku pinnoite. Juuri kankaiden pinnoite aiheutti painovirheen omassa tuotannossamme aikaansaaden kauniin virheen, josta todennäköisesti tehdään uniikkimekkoja tilaustyönä.

syksun_printti_lahikuvassa_jatuli.jpg

Kesän mallistosi kuosi on synkkä? onko se tavanomaista sinulle?

– Kesämallisto Hybrids jatkuu samalla kuosilla syksyyn asti. Mulla on ollut synkkiä ajatuksia aika usein. Tässä mallistossa esiintyy mun suosikkieläimiä, mutta uudelleen yhdisteltynä. Ilves on saanut pöllön siivet päähänsä, ja korpilla on kahdet antiloopin sarvet. Korpista tuli vahingossa hieman satanistisen pässin näköinen, mutta se on oikeasti korppi, jolla on antiloopin sarvet päässä. Vastapainoksi Pupun lookkia pehmensin kukkaseppeleellä. Hän (pupu) on ihan veikee kaveri, vaikkakin vähälihainen.

– Kouluaikoina olin kuin hullutiedemies. Olin kiinnostunut risteyttämistieteistä, jossa käsitellään perinnöllisyystekijöitä ja muita hässäköitä. Tämä mallisto on nyt paluu siihen aikaan, kun en koskaan labraan asti päässyt töihin. Olen toteuttanut unelmani visuaalisesti ilman suurempia rajoitteita.

syksyn_kankaat_jatuli.jpg

Minkälainen oli Aalto Yliopiston lopputyösi?

– Mun lopputyömallistossa oli vanhoja höyryjunia ja malliston printti oli nimeltään Tsuu Tsuu. Ensin printin koko oli tosi iso 100×100, ja siinä oli tosi paljon haasteita. Se saattoi leikkautua niin, että sen kuosin kaunein osa ei osunut vaatteen etuosaan lainkaan. Yhdessä versiossa oli näkyvissä pelkästään täyttöelementtiä, jonka jälkeen päätin, että ensi kerralla tehdään vähän jotain pienempää. Oppikokemuksena se oli kyllä hyvä. EI NÄIN. Seuraavassa versiossa kuosi oli skaalattu pienemmäksi, ja siitä teinkin ensimmäisen teollisen mallistoni. Se oli hauska printti.

jatulin_leikekirja.jpg

tsuu_tsuu.jpg

Millaisista printeistä itse pidät?

– Mä itse tykkään sellaisista aiheista, joista ei heti näy mitä ne esittävät. Tsuu Tsuu -printissä osa näki afrikkalaisen naamion, ja osa näki Transformersin pään. Mulla oli myös yksi sellainen kuosi, jossa oli neljä kissaa, ja ne kissat kertautuivat siinä kuosissa eri väreissä. Osa ihmisistä ei vaan nähnyt niitä! Vaikka ne olivat ihan selkeässä keskiössä siinä kuosissa. Kuoseissa on mielenkiintoista, että niihin voi upottaa hassuja visuaalisia juttuja!

Jatuliin voit tutustua hänen omilla kotisivuillaan tai facebookissa!

nimmari_0.jpg

Muoti Työ Trendit