OMB on suomalaisen muodin vaateliike Tampereella
Tampereen keskustassa, aivan Koskikeskuksen tuntumassa sijaitsee Finnish Designers Boutique, Onemanband eli lempinimeltään OMB. Liike on perheyritys jota pyörittävät Hanna Riita-Pajunen ja Arto Pajunen sekä heidän tyttärensä Pauliina.
1. Milloin OMB avattiin?
OMB on avattu heinäkuussa 2012, jolloin liike toimi Satakunnankadulla Pop-up-kauppana. Pop-up -kauppa oli toiminnassa syyskuuhun asti. Liikkeessä oli tuolloin 12 suunnittelijan tuotteita. Syyskuun jälkeen asiakkaat ja suunnittelijat halusivat jatkoa toiminnalle ja idea vakituisesta liiketilasta syntyi. Hyvän liiketilan metsästäminen käynnistyi, ja sellainen löytyikin Hatanpään Valtatieltä, Tampereen designkorttelista. Ennen varsinaista muuttoa tilaan tehtiin kuitenkin iso remontti ja valikoimaa laajennettiin. ”Liikkeessä vastuualueet jaetaan niin, että Pauliina ja Hanna hoitavat muotipuolen, ja minä hoidan Titimadam Happy Factoryn tuotantoa, joka sijaitsee liikkeen alakerrassa.” kertoo Arto.
2. Mistä saitte idean liikkeeseen?
Sykäys liikkeen perustamiseen on lähtenyt matkustelusta. Olemme matkailleet melkein kaikissa Euroopan kaupungissa autollamme. Maailmalla matkustaessamme huomasimme ikävän ilmiön; jokaisen kaupungin ostoskadulta löytyivät täsmälleen samat ketjuliikkeet. Mietimme että kaupungeilta puuttui oma identiteetti, joka kuvastaisi maan kansaa tai kansallisuutta. Siitä syntyi ajatus että ainakin omassa kotikaupungissa pitää pyrkiä siihen, että tuodaan meidän oma kansallinen osaaminen esille. Meillähän on täällä jo isot kansainväliset ketjut joka paikassa, mutta ei kukaan turisti tule Tampereelle niiden liikkeiden takia. ”Me ei täällä Suomessa olla mitään moukkia ja maalaisia, vaan täällä tehdään yhtä hienoja juttuja kuin Pariisissakin. Tanssija Jorma Uotinen on sanonut että ”Paska on paskaa Pariisissakin.” näpäyttää Arto. ”Se että joku koru on kotoisin Pariisista, ei ole mikään laadun tae.” lisää Arto.
3. Miten suunnittelijat saavat tuotteitaan liikkeessä myytiin?
”Meille tulee sähköpostikyselyitä kuukausittain.” sanoo Pauliina. Ensimmäinen kysymys liikkeeseen pyrkivälle uudelle merkille on, missä tuote on suunniteltu? Tuotteen pitää olla Suomessa suunniteltu, mutta tuotteen tekijän kansallisuudella ei ole merkitystä. Toinen kysymys on valmistusmaa. Tuotteen pitää olla valmistettu Suomessa tai Euroopan alueella. Jos näistä kahdesta kysymyksestä selviää, on jo voiton puolella. Se että tuotteen tuotanto pitää olla vähintään Euroopassa, on logistinen kysymys. Ajattelemme logistiikkaa ekologiselta kannalta ja mielestämme valmistusmaana Kiina on turhan kaukana. Meidän konseptiimme kuluu se, että toimimme mahdollisimman lähellä ja meillä on selkeät rajaukset siitä miten meille pääsee myyntiin. ”Haluamme tukea nuoria suomalaisia suunnittelijoita, joiden työurat ovat alussa.” kertovat Arto ja Hanna.
4. Monta tuotemerkkiä liikkeessä on tällä hetkellä myynnissä? Mitkä ovat tunnetuimmat merkit?
Liikkeessämme on myynnissä 45–50 merkkiä. Tunnetuimmat tuotemerkit ovat Minna Parikka, Palmroth Original, Ivana Helsinki, Titimadam ja Poola Kataryna.
5. Onko teillä tuotemerkkejä Tampereelta?
”Meillä on joitakin merkkejä Tampereelta, ja sitten on niitä jotka ovat kotoisin Tampereelta. Ainakin Anne-Mari Pahkala, Palmroth Original, Kenkäpaja Pihka, Haldin, Camilla Mikama, Frenn ovat Tampereelta kotoisin. Kyllä meille sitä tamperelaisuutta täällä on, aika tavallakin, kun alkaa tarkemmin miettiä.” pohtii Hanna.
6. Etsittekö uusia merkkejä messuilta tai showroomeilta?
”Kyllä me käydään, mutta meidän ei varsinaisesti tarvitse koska yhteydenottoja tulee niin paljon muutenkin. Suomessa käydään Forma messuilla ja Tampereella Kädentaidon messuilla. Tampereen Kädentaidon messuilta me ollaan joitakin suunnittelijoita bongattu ja myös suunnittelijat ovat löytäneet meidän liikkeemme sieltä.” sanoo Pauliina. ”Nuorten tuotemerkkien ongelma jälleenmyynnissä on usein se, että tuotemerkiltä ei löydy kapasiteettiä tuotteiden lähettämiseen. Tämä johtuu yleensä siitä, että tuotemerkin yritystoiminta on vielä alussa eikä sillä ole varaa tuottaa tasaisia mallistoja ja massaa jälleenmyyjille. Tämän takia mekään emme saa liikkeeseemme kaikkia tuotteita joita toivoisimme.” kertoo Pauliina.
7. Miten asiakkaat löytävät liikkeenne?
Parhaiten asiakas löytää liikkeen, jos tuotemerkin omilla sivuilla on linkki meidän liikkeeseemme. Näin asiakas tietää mistä tuotteen voi ostaa ja mikä liike on lähimpänä hänen kotikaupunkiaan. Suora linkitys on kätevä varsinkin silloin, jos merkillä itsellään ei ole verkkokauppaa. Näin asiakas saa heti tiedon, mistä tuotteen voi hankkia. Useimmat asiakkaat eivät edes halua käyttää verkkokauppaa tilaamiseen, vaan haluavat tulla ostoksille kivijalkaliikkeeseen. Yleensä kivijalkaliikkeeseen tullaan sovittamaan tuotteita joiden ostaminen ilman sovitusta olisi hankalaa. ”Myös tuotemerkkien asiakkailleen lähettämissä uutiskirjeissä olisi hyvä olla jälleenmyyjät mainittuna. Asiakkaat tulevat meille usein kyselemään uusien mallistojen perään tai etsimään tietynlaista tuotetta.” sanoo Hanna.”Asiakkaat tulevat liikkeeseen sisälle myös suurien näyteikkunoiden ja kauniin esillepanon ansiosta. Useimmiten asiakkaat bongaavat näyteikkunan uusia tuotteita ohi ajavasta bussista”. naurahtaa Hanna.
8. Mikä on liikkeenne suosittujen tuotteiden yhteinen nimittäjä? mistä asiakkaat pitävät?
Kaikki tuotemerkit ovat erilaisia, mutta kaikille niille yhteistä on että mallistolla on selkeä ja omanlainen idea. Ne jotka yrittävät tehdä keskitien mukavaa vaatetta harvemmin pärjäävät, koska ne tuotteet eivät kiinnosta asiakasta. Ei kannata yrittää suunnitella kaikille. Esimerkiksi Poola Katarynan faneja kiinnostaa tietty tyyli, esimerkiksi printit ja pastellinsävyt. Ivana Helsinki puolestaan kiehtoo asiakkaita retromaisuudellaan. Yksi merkittävä asia on se, että tuotemerkki säilyttää mallistonsa muodon. Malliston muodolla tarkoitetaan malliston leikkauksia ja tuotteita. Tietynlaiset muodot käyvät tietynlaiselle vartalolle, ja asiakas oppii löytämään hänelle sopivat tuotteet. Asiakas oppii luottamaan, että tältä tuotemerkiltä hän löytää aina oikeanlaisen vaatekappaleen hänen vartalolleen. ”Mikäli malliston vaatteiden muotoon ja tyyliin tulee liian radikaaleja muutoksia, voi asiakas pettyä. Uudenlaisia muotoja mallistossa kannattaa kokeilla luomalla kokonaan uusi linjasto, uudelle mallistolle, kuten esimerkiksi Samuji brändi on tehnyt.” kertoo Hanna.
9. Ovatko klassikot asiakkaiden mieleen?
”Toistuvat klassikko kappaleet ovat myös tärkeitä mallistossa. Klassikko tuotteita voi muunnella sesongin mukaan esimerkiksi värillä, printillä tai kankaalla. Klassikkoja ei oikeastaan voi luoda, ne syntyvät asiakkaan kysynnästä. Monilla suunnittelijoilla tietynlaiset tuotteet toistuvat mallistosta toiseen koska asiakkaat niitä edelleen toivovat. Ajan kanssa nämä kysytyt tuotteet muotoutuvat klassikoiksi. Klassikko kappaleet mallistossa toteuttavat myös parhaiten ajatusta kestävästä kehityksestä.” kertoo Arto.
10. Mitä mieltä olette kauppojen suurista alennusprosenteista?
”Meistä on ihan älytöntä, että kaupat eivät mainosta mitään muuta kuin alennusprosentteja. Voimme nähdä paljon mainoksia, jossa luvataan ale -60 % prosenttia, mutta mistä tuotteesta? Asiakkaalle ei kerrota mainoksissa edes sitä, mitä hän voi kyseisestä liikkeestä ostaa. Yritykset eivät enää mainosta myymiään tuotteita, vaan ainoastaan suuria alennuksia. Kuhan tulet ostamaan vain sillä on merkitystä näille liikkeille”. toteavat Hanna ja Arto.
”Ajattelin että me OMB:ssä toteutamme joskus vastaiskuksi tempauksen jossa lupaamme jollekin tuotteelle -99% prosentin alennuksen, siitä on paha laittaa paremmaksi. Tietenkin myisimme silloin tuotteen tappiolla, mutta tekisimme sen kannanoton vuoksi.” kertoo Arto.
11. Onko liikkeessänne tuotteita miehille?
”On kyllä, mutta miesten puolella on hieman vähemmän tuotteita kuin naisten. Miesten tuotteita valmistavia yrityksiä ei Suomessa ole niin paljoa. Miesten tuotteita olemme etsineet liikkeeseen lisää pikkuhiljaa.” sanoo Arto.
12. Millaisia vinkkejä antaisit aloittaville designyrittäjille, jälleenmyyjän näkökulmasta?
”Eniten täsmällisyyttä tarvittaisiin lähetysten hallintaan. Liikkeeseen saapuvissa lähetyksissä tulisi aina olla lähetyslista, jossa on selkeästi merkittynä mitä tuotteita liikkeeseen on lähetetty. Tuotteet on hyvä lajitella myös tuoteperheen, värin tai koon mukaan. Mitä isompi saapuva lähetys on, sitä tärkeämpi lähetyslista on. Lähetyslista on tärkeä myös laskutuksen takia, jotta molemmat osapuolet pysyvät selvillä siitä mitä liikkeessä on mennyt kaupaksi. Selkeän lähetyslistan laatimiseen paras ohjelma on Excel.” kertoo Arto.
Arto esitteli minulle Titimadam tuotemerkin lähetyslistaa, jossa tuotteet on selkeästi esitetty kuvien kautta. Titimadam merkillä on mallistossaan neljätoista eri värivaihtoehtoa ja erilaisia aiheita on runsaasti. Pelkästään koiria aiheisia koruja mallistossa on 27 erilaista. Malliston laajuuden vuoksi selkeä lähetyslista on tarpeen.
Mikäli mielit Tampereelle shoppailemaan suomalaista muotia, niin Onemanband sijaitsee osoitteessa:
Hataanpään valtatie 6 LH 6, 33100 Tampere.
Liike on avoinna: MA-PE 10.00 – 18.00 ja LA 11.00 – 16.00
Liikkeellä on myös verkkokauppa, www.onemanband.fi