Solja Temmes yhdistää koruissaan chileläistä punontatekniikkaa ja suomalaisia sävyjä.
Solja Temmes on graduaan valmisteleva vaatetussuunnittelun opiskelija Lapin Yliopistosta. Soljaa kiehtoo vaatetussuunnittelun lisäksi myös valokuvaus ja kuvataiteet kuten grafiikka. Valokuvauksen hän on ottanut sivuaineekseen. Solja on käynyt opiskelija vaihdossa Etelä-Amerikassa, Chilessä. Chilessä Solja oppi Espanjan kielen lisäksi punontatekniikan, jolla hän valmistaa korunsa.
Kysyn Soljalta, miten Englannin kielellä pärjää Chilessä? Hän kertoi, että koulun opettajat olivat todella korkealle koulutettuja ja useimmat olivat opiskelleet Euroopassa. Lähes kaikki opettajat puhuivat hyvää englantia, ranskaa tai saksaa. ”Koulussa olevat nuoret puolestaan jännittivät englannin puhumista, aivan samaan tapaan kuin suomalaiset”, sanoo Solja.
Soljan vaihtokoulussa ei ollut tarjolla vaatetussuunnittelulinjaa, joten hän keskittyi vaihdossa ollessaan valokuvaukseen ja kuvataiteisiin. Chilestä Soljalle jäi mieleen eniten kulttuuri, jossa ihmiset eivät olleet niin varautuneita kuin Suomessa. Chilessä ihmiset olivat Soljan mukaan todella avoimia ja ystävällisiä, mutta kuitenkin yllättävän rauhallisia luonteeltaan. Solja kertoo, että chileläiset tuntevat suomalaisen designin. ”Chileläiset arvostaa tosi paljon suomalaista muotoilua ja tietää siitä yllättävän paljon. Se oli aika siistii”, toteaa Solja. ”Sain aina pitää koulussa erilaisia esitelmiä suomalaisesta muotoilusta”, naurahtaa Solja.
Chilessä on todella vahva käsityöperinne, mutta moderni chileläinen tyyli ei ole kehittynyt. ”Se on jännä kuinka Chileläiset ihannoi kaikkea Eurooppalaista ja Amerikkalaista muotoilua. Niillä on vähän jäänyt pois se oma tyyli… Tai siis se nykyinen juttu on hukassa”, kertoo Solja. Ongelma taitaa olla samanlainen kuin meillä täällä Suomessa. Maan oma brändi on hukassa. ”Mekään ei taideta osata markkinoida itseämme”, miettii Solja. Oman maan sisällä ei yleensä tajuta sitä, miten mielenkiintoinen oma kulttuuri on. Omaa kulttuuria eletään päivittäin, ja se käy tylsäksi. Rikkaus on löytää omasta ympäristöstä ja kulttuurista uusia näkökulmia ja inspiroitua niistä.
Soljan malliston vaatteissa käytetään suomalaista poronnahkaa. Mallisto on nimeltään Another Story.
Solja kertoo, että Suomessakin olisi mahdollista käyttää paikallisia materiaaleja ja paikallisuutta voisi korostaa enemmän myös markkinoinnissa. Vaatetussuunnittelussa käytetään esimerkiksi poronnahkaa, joka on kestävä ja paikallinen materiaali. ”Olisi mahtavaa käyttää tuotteissa näitä paikallisia materiaaleja, jotka ovat ihan älyttömän hienoja ja erikoisia. Loppujen lopuksi suunnitteljat käyttää tosi vähän niitä materiaaleja, joita täällä on”, ihmettelee Solja. Tuotteiden markkinoinnissa pitäisi kanssa tuoda enemmän näkyviin pohjoisuutta.
”Hyvä design vaatii aika paljon aikaa. Ideoita pitää kypsytellä mielessä”, miettii Solja.
Soljan mielestä nykyään on tärkeää, että designtuotteiden tuotannossa ei havitella ”paljon ja nopeasti” -periaatetta. On tärkeämpää, että materiaalit ja tuotantotapa ovat tarkkaan harkittuja. Tulevaisuudessa erityisen tärkeää on tuotteen tarina ja arvomaailma. ”Kaiken tän kuluttamisen ja nopean ostamisen sijaista tulevaisuudessa on toivottavasti jotain paljon hitaampaa ja mietitympää”, toivoo Solja. Nämä asiat pitää myös tulevaisuudessa tuoda peremmin esille itse tuotteessa, jotta kuluttajat paremmin tietävät, mitä arvoja samalla ostavat. Solja kertoo, että yksi syy minkä takia hän alun perin lähti lukemaan muotoilualaa, oli se, että hän halusi omalla toiminnallaan puuttua niihin epäkohtiin jota alalla on nykymaailmassa. Erityisesti siihen ongelmaan että tuotetaan niin paljon ja huonoa. ”Pakko saada tehdä jotain hyvää, joka kestää. Ja jotain esteettistä, jolla on parempi arvomaailma”, sanoo Solja.
Muotoilu ei ole enää sitä, että tehdään esteettisesti kaunista ja laitetaan tuote kauniiseen pakettiin. Nykyään muotoilun pitää tarjota myös elämyksiä. ”Ennen muotoilu on ollut vaan sitä visuaalista puolta. Jos on haluttu tehdä parempi kännykkä, niin se on tarkoittanut sitä, että tehdään vähän nätimmän näköinen. Mutta nyt se puhelin on jo niin paljon enemmän”, sanoo Solja.
”Designissa pitää löytää se oma aikakautensa, ja ilmentää sitä”, toteaa Solja.
Idea Soljan suunnittelemiin koruihin syntyi vaihto-opiskelun aikana Etelä-Amerikassa. Chilessä hän oppi koruissa käytettävän punontatekniikan, ja tutustui koruissa käytettäviin materiaaleihin. Chilen vahalankakoruissa viehätti paikallisuus ja koristeellisuus. Soljan omiin koruihin tarttui kuitenkin suomalainen pelkistetty tyyli ja värit. Hänen tekemänsä korut ovat kahden eri kulttuurin sujuva yhteentörmäys; ”Aina siihen tekemiseen tulee se oma leima. Koruissani näkyy se oma ympäristö ja suomalaisuus jollakin tavalla”, sanoo Solja.
Solja aikoo perustaa oman yrityksen heti valmistumisen jälkeen. Hän kuitenkin haluaa rauhassa vielä miettiä yrityksensä konseptia ja muita asioita. Solja on myös ajatellut palaavansa Etelä-Amerikkaan ja toimivansa sieltä käsin Suomeen. Hänellä on toiveissa toimia yhdessä paikallisten ihmisten kanssa. ”Toivon että voisin toimia ”Reilun Kaupan” meiningillä, suunnitella ja tuottaa tuotteita yhteistyössä paikallisten osaajien kanssa. Sellainen toiminta on tosi lähellä sydäntä”, kertoo Solja. Tällä hetkellä Solja kuitenkin miettii samaa kuin moni muukin yrittäjäksi aikova. Miten se ylipäätään kannattaa tehdä?
Soljan koruja on tällä hetkellä myynnissä LYYn design puodissa, Rovaniemellä.
Koruja voit tilata myös suoraan Soljalta hänen omilta sivuiltaan.
Jutun kuvat lainattiin taiteilijalta itseltään. :)