Suuria pieniä valheita
Game of thrones alkoi jo viisi jaksoa sitten. Seuratakseni sarjaa laillisesti ja ajan tasalla, tilasin HBO Nordicin. Ensimmäisen GOTin katsottuani aloin selata myös muuta valikoimaa ja luonnollisesti mennä hiukan sekaisin kaikesta siitä, mitä tarjolla on. Katsoisinko True Bloodin uudestaan? Entä mitä nämä uudet ovat? Oi, Six feet under huutelisi myös. Katsottuani Handmaid’s tale -sarjan ensimmäisen (ja tähän mennessä ainoan) kauden käännyin toisen uuden ja kehutun sarjan puoleen. Olen nyt katsonut kaksi jaksoa Big little liesia.
Sarja hurmaa tähtikastillaan. Reese Witherspoon ja Nicole Kidman vetävät totuttua laatunäyttelyä puhumattakaan Laura Dernista ja sarjan muista voimakastahtoisista naishahmoista. Vaikka miehet on jätetty ainakin tässä vaiheessa korostetun tietoisesti hieman taka-alalle, heistä yksi oli päällimmäinen syy, miksi Big little lies valikoitui seuraavaksi katsontalistalle. Aleksander Skarsgård. Unelma-aviomies ja isä, naimisissa itseään vanhemman satumaisen kauniin Nicole Kidmanin kanssa. Mutta mitä tapahtuukaan kulisseissa?
Sarja alkaa yhtä aikaa nopeasti ja hitaasti. Siinä edetään pääsääntöisesti kahdessa eri aikajaksossa. Tulevaisuuden hyväntekeväisyystapahtumassa on tapahtunut murha, nykyisyyden tapahtumat kertovat, miten siihen on päädytty. Tulevaisuus on lyhyitä väläyksiä lehdistötilaisuudesta, kuulusteluista, tutkivien poliisien kasvoilta ja liikkeistä. Nykyisyys etenee kerronnallisesti lasten ensimmäisestä koulupäivästä seuraavaan, joissa ei luonnollisesti draamalta vältytä.
Mitä uutta voi tarjota sarja, joka keskittyy rikkaiden kalifornialaisten koti- ja uraäitien elämään, klikkeihin, elämiseen lasten kautta, parisuhdekriiseihin, ystävyyteen ja kaunaan. Heidän elämäänsä järkyttää murha. Kuinka omaperäistä. Big little lies ottaa kuitenkin virkistävän överin lähestymistavan teoriassa pieniin kuvioihin. Kutsut lastensynttäreille järkyttää koko yhteisöä, ja tätä puidaan myöhemmin jopa poliisikuulusteiluissa. Ja siinä hetkessä kukin valitsi puolensa. Lapsi yrittää pussata toista, lakimiehet ovat jo puhelimessa. Kenen 6-vuotias lapsi johtaa koko koulun coolia porukkaa ja kenen lapsi joutuu kärsimään. Kaiken tämän alle jäävät oikeat ongelmat, joita väläytellään silloin tällöin kuin sivujuonteina. Kiinnostuksen kasvamista ei myöskään haittaa uskottavat henkilöhahmot, loistavat näyttelijäntyöt ja tyylikkäästi ja kouluttavasti rakennetut jaksot.
Kolmas sarjassa esitetty aikajakso kiehtoo kuitenkin eniten. Mitä ovat ne pari ohimenevää hetkeä, joissa yksi päähenkilöistä pukeutuu siniseen mekkoon ja seisoo siinä rannalla kengät kädessään? Kenen kengänjäljet näkyvät hiekassa ja miksi? Onko se tulevaa vai menneisyyttä? Kuljemmeko sitä kohti, vai yrittääkö joku päästä sitä pakoon?