Ärsyttävät kuskit x11
Pari kuukauden ajan ajokortin omistaneena ja liikennettä ihmetelleenä olen kiinnittänyt siellä huomiota muutamiin asioihin. Enimmäkseen niihin, jotka muissa liikenteen käyttäjissä saavat minut puristamaan rattia hiukan tiukemmin. En väitä, että itse olisin lainkaan täydellinen kuski – kaukana siitä – mutta väitän, että kaikilla meillä on vielä vara parantaa. Tässä muutama esimerkki ärsyttävistä tyypeistä, joita liikenteessä olen kohdannut:
”Jaaha, siinä edessä menee autokoulun auto. Ihan nopeusrajoitusten mukaan ajaa, mutta ohitampa nyt silti kuitenkin.”
Tapahtui itselleni lähes jokaisella ajotunnilla, jopa kortin saamisen jälkeen harjoitusvaiheessa ajaessani. Johtuuko se tosiaan siitä kuskista, vaiko niistä valkoisista kolmioista auton perässä?
”Edessä oleva auto sammui lähtiessään liikkeelle risteyksestä. Näyttää taas olevan autokoulun auto. Ei tässä nyt niin kauhea kiire mihinkään, mutta tööttäämpä nyt kuitenkin. Ei se varmaan lisää sen nuoren pelkoa ajamista kohtaan, ei varmasti.”
Itselleni tuttu tyyppi autokouluajoilta, kuten ensimmäinenkin. Kaikkihan meistä osasivat ajaa autoa heti jo syntyessään, eiksje?
”Edessä oleva auto ei ihan heti huomannutkaan, että valot vaihtuivat vihreäksi. Kaikenlaisia idiootteja sitä on liikenteessä, pitääpä töötätä.”
Minulle ei olla onneksi vielä töötätty, mutta monille muille on. Silti ärsyttää. Se nappi siinä ratissa on ensisijaisesti tarkoitettu vaaratilanteiden ehkäisemiseen. Se, että myöhästyt salkkareilta 10 sekuntia, ei ole vaaratilanne. Tai ei ainakaan pitäisi olla.
”Nopeusrajoitus on 100. Edessä oleva Toyota ajaa 102. Ohitampa silti.”
Pääsitkö perille jopa minuutin etuajassa? Kannatti ohittaa!
”Nopeusrajoitus on 100. Edessä oleva ajaa 102. En halua ohittaa, mutta ajan silti aivan kyseisen auton takapuskurissa kiinni.”
Etummaisen hätäjarruttaessa ei taida enää hymyilyttää. Niin mikä turvaväli?
”Kyllä se auto taisi parkkeeratessa ruudun viivojen sisällä olla. Ei se nyt mitenkään suorassa ollut, mutta viivojen sisällä kuitenkin.”
Itse perfektionista ärsyynnyn tästä. Hankaloittaa omaa parkeeraamista, vaikka auto sattuisikin juuri olemaan ruudun sisällä. Varsinkin kun ei itsellä sitä kokemusta parkkeeraamisesta kauheasti löydy.
”Auto on parkkiruudun sisällä ja suorassa. Sattuu vaan olemaan niin lähellä, ettei viereinen kuski enää pääse autoonsa sisälle.”
Kiitos kovasti, halusinkin kontata autooni sisälle apukuskin puolelta.
”Minulla on ajokortti, mutta en ole vielä oppinut miten auton vilkut toimivat.”
Ymmärrettävästi kaikkien vilkut eivät aina syystä tai toisesta toimi. Mutta jos ne toimivat, olisi ihan liikenneturvallisuudenkin nimissä kiva, jos niitä käytettäisiin.
”Liikennevalot mäessä, mäkilähtö edessä. Ajankin ihan kiinni tuohon edellä olevaan autoon, ihan vain testatakseni, kuinka hyvin mäkilähdöt kyseinen kuski taitaa.”
Stressin paikka. Rattia puristaen toivon, että tulisi nostettua kytkintä oikein. Tämä 20 vuotias autovanhus kun sammuu, jos sitä nostaa liikaa ja valuu taaksepäin, jos liian vähän. Ja kaikki tulisi vielä tehdä ihan inhimillisen nopeastikin, ettei vaan takana ajava päättäisi painaa tööttiä. Niin kuin silloin autokoulussa.
”Tuolla olis jalankulkija odottamassa pääsyä suojatielle. En pysähdy, kyllä ne jalankulkijat väistää.”
Ja autokoulussa opettaja polkaisi aina jarrut pohjaan, jos edes näytti siltä, että jalankulkija oli astumassa suojatielle. Koska lain mukaan autoilijalla on velvollisuus väistää jalankulkijaa, joka on astumassa suojatielle taajamassa. Silti harvat tätä noudattavat. Ja monet jalankulkijat sattuvat ajattelemaan asian juuri päinvastoin; kyllä ne autoilijat väistää.
”Viereisen kaistan auto pysähtyi juuri suojatien eteen, mutta minä en viitsi.”
Törkeä liikenteen vaarantaminen, silti tämä tapahtuu surullisen usein. Siihen on syynsä, miksi se pysähtyminen on määrätty laissa. Ja miksi pysähtymättä jättämisestä lähtee kortti pois. Ai onko? No ilman mitään syytäkö se toinen auto päättäisi juuri pysähtyä sen suojatien eteen? Niinpä.