Rannan kunnostus operaatio

IMG_20170612_202339.jpg

12.6-13.6.17 on pilvistä ja pienet sadekuurot vähän kastelee, kun heilun lapion varressa rannassa. Mutta se ei haittaa, tämä homma on vaan saatava tehtyä pois päiväjärjestyksestä. Homman nimi on rannan ja kiveyksen siistiminen.

IMG_20170613_095821.jpg

Ensin poistin kivet. Kivien alle on edellisellä huoltokeralla laitettu suodatinkangas. On se vaan kumma, miten kasvillisuus puskee kankaan läpi. Se oli niin tiukassa, että voimani eivät sitä siitä irti saanut. Lapiolla yritin poistaa kankaan päältä kaiken irtonaisen.

Sitten laitoin uuden suodatinkankaan vanhan päälle. Sen jälkeen aloin latomaan kiviä päällekkäin vähän niinkuin muuriksi. 

Hiekalta yritin juurineen kiskoa kaiken kasvillisuuden, jota sieltä puski. Vielä täytyy haravoida järvenpohjasta alkava kasvillisuus. 

Yritän joka kesä tehdä edellämainitut asiat pitääkseni rantaa kunnossa. Se on kuitenkin haasteellista, sillä Saimaan veden pinta vaihtelee. Välillä vesi on niinkin korkealla kuin tuohon nurmikolle asti ja toisinaan niinkuin nyt. 

IMG_20170613_095849.jpg

Myös kaislan niittoa pitäisi taas viritellä. Minulla on mielikuva jostain, että kaisla pitäisi niittää ennen juhannusta. Tällä saavuttaisiin  paras lopputulos, eli kaislat vuosi vuodelta vähenisivät ja lopulta kasvu loppuisi. Vain ei taida meidän viikate olla iskussa. 

IMG_20170615_151638.jpg

Nyt alkaa näyttää jo paremmalle. Vielä kun nuo muutamat kivet tuolta nurmikolta siirtää pois, niin se olis siinä. Parempi niin, sillä selkä alkaa olla jo loppu.

Kauneus DIY

Mökkiprojekti; Haasteellinen tehtävä

12.6-13 6.17

Sunnuntaina iltapäivällä ennen miehen lähtöä kotiin, alapohja pressutettiin. Pressun on tarkoitus suojata alapohjan puuosia sateelta. Säätiedotus lupasi alkuviikosta sateita, eikä siinä kyllä erehtynytkään. Sade alkoi eilen neljän huitteissa iltapäivällä.IMG_20170613_171437.jpg

Eilen illalla kävimme poikamme kanssa useaan otteeseen tyhjentelemässä pressujen päälle kertynyttä vettä. Vielä ennen nukkumaan menoa poika kävi tarkistamassa tilanteen ja tyhjentämässä vedet. Mietimme illan viimeisiksi, että tämän takia emme yöuniamme menetä.

Mutta kuinkas ollakaan, nukuimme kumpikin huonosti. Olimme kuunnelleet sadetta joka oli yltynyt ja mietimme, miten ne pressut…IMG_20170613_171417.jpgAamulla vettä oli tullut sen verran reilusti, että yhdestä kulmasta pressu oli päässyt jo karkaamaan. Poika alkoi lappaamaan vesiä pois muista kohdista ja osaan kohtiin olimme jo tehneet pienet reiät, jotta vesi pääsisi valumaan pois. Joten niissä ei hirveästi vettä ollut.

IMG_20170613_171402.jpg

Iltapäivällä lopetimme niin toivottomalta tuntuneen urakan. Sade ei ota lakkaakseen. Pressu on vielä paikoillaan, tuota yhtä kulmaa mukaan lukien. Huomenna taas paistaa aurinko ja pressu saa kyytiä.IMG_20170613_171348.jpg

Nyt kello lähestyy kuutta ja vettä on satanut koko päivän. Vesimittari näyttää, että vettä on satanut n. 30ml. Lohduttavaa on tietää, että sateen jälkeen on poutasää.

Puheenaiheet Sisustus DIY Ajattelin tänään