Miten mieli rauhoitetaan?

Kun arjen hallinnan tunne katoaa elämästä, saattaa myös mieli lähteä laukalle. Muuttunut maailmantilanne on pakottanut meidät kaikki päästämään irti varmuuden tunteesta ja siirtymään määrittelemättömän pitkäksi ajaksi epävarmuuden tilaan. Ajattelin jakaa tällä kertaa muutamia käyttökelpoisia vinkkejä siihen, miten mieltä saa rauhoitettua, jos olo alkaa tuntua tukalalta.

Koska emme  tällä hetkellä tiedä, kauanko poikkeustilanne tulee jatkumaan, ja tarvitsemme ennenkaikkea mukautumista ja joustavaa mieltä. On hyvä muistaa, että on kauhean luonnollista tuntea epävarmuuden, pelon ja ahdistuksen tunteita juuri nyt. Tuntemattoman uhan aiheuttama stressi saa aikaan myös väsymystä.

Kehon ja mielen reaktiot uudessa ja stressaavassa tilanteessa saattavat joskus yllättää ihmisen itsensäkin. Pelottava tilanne saattaa antaa sysäyksen kummalliseen käytökseen – olkoon se sitten vessapaperin hamstrausta tai tuomiopäivään valmistautumista paatoksella. Omaan käytökseen kannattaa kuitenkin suhtautua myötätuntoisesti ja hyväksyvästi, vaikka ei ihan täysin ymmärtäisikään, miksi reagoi niinkuin reagoi? Reaktioiden voimakkuuteen ja laatuun vaikuttavat mm. tempperamentti ja persoonallisuuden erot. Myös fysiologinen tausta sekä arvot, asenteet ja aikaisemmat kokemukset tuovat oman mausteensa siihen, miten ihminen alkaa käyttäytyä tuntemattomassa tilanteessa.

Onneksi netin kautta ulottuvillamme on runsaasti erilaisia palveluja ja applikaatioita, joiden avulla voi huoltaa ja hoivata mieltään. Olen koonnut oheen omia suosikkejani mielen rauhoittamiseen. Näitä sopii testailla nyt kun olemme monella tavalla sidottuja olemaan kotona. Sovelluksia on kymmeniä ja varmasti enemmänkin – tässä postauksessa kerron vain niistä, joiden käytöstä minulla on jonkinlainen omakohtainen – ja toimiva kokemus.  Myös psykoterapeutit ovat Kelan ohjeen mukaisesti siirtyneet nyt pitämään omia vastaanottojaan etänä verkkovälitteisesti. Nyt voit siis helposti tavata myös oman terapeutin kotisohvaltasi käsin.

Mental Fitness – sovelluksia

Headspace-applikaatio on maksullinen meditaatiosovellus, johon pääsee tutustumaan ilmaiseksi. Sovelluksen tarjoamat meditaatiohetket on teemoiteltu erilaisiin aihekokonaisuuksiin. Tarjolla on harjoituksia mm. uneen, rentoutumiseen ja ahdistuksen purkuun liittyen. Headspace myös muistuttelee mukavilla viesteillä siitä, jos harjoitus tahtoo unohtua tekemättä. Pidän sovelluksesta, joskaan lukijan ääni ei tunnu kovin luontevalta minun korvilleni.

Uusin suosikkini on Tapping Solution – niminen sovellus. Sovelluksessa on sekä ilmaista että maksullista sisältöä. Tapping on kehotietoinen, hyväksyvään läsnäoloon perustuva tapa hoitaa kehoa ja mieltä. Tappingin idea on lähestyä vaikeita tunteita kehon kautta akupunktiopisteitä naputellen. Applikaation harjoitukset ovat hyvin ja selkeästi havainnollistettu. Myös tässä sovelluksessa harjoituksia on teemoiteltu – ja tietenkin – myös korona-viruksen aiheuttaman ahdistuksen purkamiselle löytyy oma harjoituksensa. Ajan hengen mukaisesti ohjelma muistuttaa myös pesemään kädet, ennenkuin kasvojen alueen akupisteitä aletaan naputtelemaan.

Nettisivustoja

Psykoterapeutti Maaret Kallio on ollut suosikkini jo pitkään. Hänellä on oma nettisivusto ja erityisesti pidän näistä Mielen Tila – nimellä kulkevista harjoituksista. Maaretin ääni on rauhoittava ja hän ohjaa lempeästi harjoituksissaan tunnistamaan tunteita ja purkamaan ahdistusta. Iso plussa siitä, että kaikki nämä harjoitukset ovat ilmaisia!

Youtube on myös pullollaan ilmaisia ja ohjattuja meditaatioita ja mielen harjoituksia. Parasympaattista hermostoa aktivoivat keholliset harjoitukset laskevat kierroksia elimistössä ja rauhoittavat mieltä. Kun keho rauhoittuu, myös mieli rauhoittuu. Youtuben jooga- ja kehonhuoltovideoiden määrä on rajaton. Nyt myös todella moni sosiaalisen median vaikuttaja jakaa tällä hetkellä omaa – muuten maksullista sisältöään – maksutta.

Mitä tehdä jos ahdistus kasvaa?

Vaivattomin tapa helpottaa ahdistusta on puhuminen. Nyt jos koskaan ystäviä kannattaa tavoitella teknisten laitteiden välityksellä ja vastavuoroisesti. Molemmat osapuolet hyötyvät siitä, kun saavat tuulettaa tunteitaan. Hyvä keino ahdistuksen minimoimiseen on myös ulkoa päin tulevan informaation rajaaminen. Jos maailmantilanne ahdistaa, kannattaa uutisia lukea säännöstellen.

Jos pelon ja huolestuneisuuden tunteet alkavat kuitenkin haukata liian suuren osan päivästä, voi yrittää ns. huolihetken järjestämistä päivään. Tämä tarkoittaa sitä, että huolia pyritään käsittelemään päivittäin, mutta vain tiettynä ennalta sovittuna hetkenä. Aika huolihetkelle on hyvä pitää samana päivittäin ja tuossa hetkessä tunteita on todella lupa tuulettaa. Samalla kun huolta tuottavia asioita kirjataan ylös esimerkiksi paperille, myös hankalia tunteita on lupa kohdata ja hyväksyä. Huolihetken idea on rajata huolehtimisen tunteita vain osaan päivää, niin että ne eivät veisi energiaa koko päivän ajalta.

Ahdistuksen purkuun löytyy keskusteluapua myös eri järjestöjen auttavista puhelimista. Älä siis mieti liian kauan, vaan tartu matalalla kynnyksellä luuriin ja soita tai chattaile avuntarjoajien kanssa. Lista tällä hetkellä päivystävistä puhelinnumeroista ja nettipalveluista löytyy täältä,  klik

Nyt kun ympäröivä maailma alkaa kääntyä päälaelleen, kannattaa yrittää keskittää huomio niihin hyviin asioihin, jotka elämästä vielä löytyvät. Haastavassa tilanteessa  tarvitsemme myös epävarmuuden sietokykyä. Tässä hetkessä ei kannata asettaa itselleen liian suuria paineita pysyä kaiken aikaa hyväntuulisena tai toimintakykyisenä. On kuitenkin hyvä olla luottoa siihen, että me selviämme kyllä; tästäkin.

Mielestäni juuri nyt on myös oikea hetki pitää läheisistään huolta. Jos korona opettaa jotain, toivon että se olisi yhteisöllisyyttä, toisten huomioimista ja toisista huolehtimista. Nyt jos koskaan tarvitsemme toisten ihmisten tukea,turvallisuutta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Maailman myllerryksetkin on helpompi kohdata, jos ei tarvitse olla yksin. Ollaan siis olemassa toisillemme <3

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *