Koralli

Koska koralli on kerran tämän vuoden väri, niin vielä ennen kesää katsaus erilaisiin korallin sävyihin värianalyysin näkökulmasta. Korallihan on sikäli tärkeä väri, että yhdessä punaisten, pinkkien ja ehkä punaviolettien kanssa se on väri jolle on käyttöä paitsi vaatteissa ja asusteissa, myös poskilla ja huulilla.

Ennen kuin mennään varsinaisiin sävyihin, täytyy varmaan jotenkin määritellä koralli värinä. Käsitykseni mukaan kyse on väristä joka saadaan sekoittamalla pinkkiä ja oranssia. Yleistäen sanottuna pinkki on viileä väri ja oranssi lämmin, joten säätämällä noiden kahden värin suhdetta saadaan joko viileämpiä tai lämpimämpiä koralleja. Tämä on tietysti kätevää, koska samalla se tarkoittaa sitä, että koralleja pitäisi löytyä vähän joka tyypille. Kuitenkin oma kantani on, että täysin viileät väritykset (värianalyysissä Puhdas Talvi ja Puhdas Kesä) eivät käytä korallia, koska siinä on aina mukana myös lämmin elementti. Toki näilläkin vuodenajoilla on olemassa pinkkejä/punaisia, jotka eivät ole niin kylmiä kuin palettien kaikkein kylmimmät sävyt. Noita sävyjä voi siis hyvällä tahdolla kutsua viileiden  palettien koralleiksi. Pitäydyn kuitenkin tässä jutussa ajatuksessa, että korallissa on lämmintä sävyä mukana.

Vielä yksi huomautus ennen kuin pääsen asiaan: saan silloin tällöin pyyntöjä esittää Talvien oransseja, joten otan muutaman esimerkin mukaan tähän juttuun. Olisikin ehkä reilua sanoa, että tämän tekstin ”korallit” esimerkit vaihtelevat lämpimästä pinkistä oranssiin, sen mukaan millaisia sävyjä löysin kuvattavaksi.

Ensin kuva ”alkukaaoksesta”, ylhäältä myötäpäivään: softshell-ulkoilutakki, ulkoiluhousut, sifonkitoppi, pikkulaukku, urheilupaita, kukkakuvioinen kangaspala, kesäneule ja puuvillahousut. Keskellä vielä voimakkaan oranssi villaneule ja alimmaisena kevytuntuvatakki. Tavoitteena olisi siis selvittää mille värivuodenajalle mikäkin näistä olisi sopiva koralli/oranssi. Samalla selviää millaisiin sävyihin värivuodenaikansa tuntevien kannattaisi noin suurin piirtein kiinnittää huomiota ostoksilla.

Ihan ensiksi tein niin, että poistin kuvasta kaikkein intensiivisimmän näköiset vaatteet, eli etualalla olleen neonkorallin urheilupaidan ja päällimmäisenä olleen voimakkaan oranssin villaneuleen. Käsittelen nämä viimeiseksi ja lisään vielä kuvan ihmeellisen oranssista jakusta siinä vaiheessa. Arvatenkin siis nämä sävyt kuuluvat jollain tavalla Talvivuodenajoille, koska ovat voimakkaampia kuin kaikki muut.

Seuraavaksi mieleni tekee käydä yläreunan softshell-takin kimppuun, koska se näyttää sekä viileämmältä että vähemmän kirkkaalta (eli jotenkin harmahtavammalta) kuin muut kuvan sävyt (kevytuntuvatakki näyttää suurin piirtein yhtä murretulta, mutta on lämpimämpi, eli oranssimpi). Softshell osoittautuukin näistä ainoaksi Kesävuodenaikojen sävyksi, eli Vaalean Kesän koralliksi. Tärkeää tässä Vaaleiden Kesien kannalta on lähinnä se, että softshellin sävy on jo lähellä paletin lämpimimpiä koralleja, lähellä 5.3-sävyä väriviuhkassa. Kovin oransseihin sävyihin Kesät eivät siis voi lähteä seikkailemaan tai tuloksena on oranssit kasvot (koska vaatteen sävy heijastuu oranssina kasvoille, jos ihossa ei ole samaa sävyä). Alla kuva Vaalean Kesän combo-liuskan kanssa – tasan samaa sävyähän sieltä ei tarvitse löytyä, vaan yleinen harmonia ja tasapaino liuskan ja takin välillä on hyvä juttu.

Seuraavaksi poimin joukosta ruskehtavan tai muuten haalean tai raskaan, vaikka lämpimän, näköiset  esineet: kukkakankaan, sifonkitopin ja pikkulaukun. Ehkäpä kukkakangas ei ole korallin sävyinen…en oikein tiedä minkä sävyinen se on, ehkä jonkinlainen lämmin neutraalisävy? Joka tapauksessa, tutkiessani asiaa huomaan, että sekä kukkakangas että sifonkipaita ovat Puhtaan Syksyn ruskealla taitettuja sävyjä. Sifonkipaidan sävyä olen huomannut viime vuosina olleen kaupoissa todella paljon, ja joskus kaupan kirkkaissa spottivaloissa se näyttää kirkkaammalta punaiselta kuin onkaan. Koska se on sävyltään melko syvä, sitä voisi varmaankin kutsua Puhtaan Syksyn tyypilliseksi koralliksi, vaikka vaaleampaa pinkinkoralliakin on olemassa. Pikkulaukku puolestaan saa ensi silmäyksellä ajattelemaan Vaalean Kevään palettia, mutta lähemmin katsottaessa se onkin jotenkin haaleamman ja ”antiikkisemman” näköinen, vaikka onkin lämpimähkö ja vaalea sävy. Se kuuluu siis Pehmeälle Syksylle, jonka paletissa on monia samankaltaisia sävyjä. Väriliuskat näkyvät onnettoman huonosti kuvassa, joten lisään vielä auringossa otetun kuvan laukusta Pehmeän Syksyn julisteen kanssa.

Puhdasta (vas.) ja Pehmeää (oik.) Syksyä.
Pehmeän Syksyn koralli laukku värijulisteen kanssa.

No niin, jäljelle jäävät tietysti Keväiden sävyt. Sinänsähän ei ole mikään ihme, että Keväille jäi isoin potti korallin sävyjä, koska koralli tyypillisesti on jonkin verran lämmin eikä kovin tumma, kuten kaikki Kevätpaletitkin. Väriliuskat eivät kuvautuneet hyvin, joten kiinnittäkäämme huomiomme vaatteisiin ja niiden sävyjen eroihin. Etualan (alkukaaoskuvassa vasemmalla) kesäneule ja puuvillahousut vaikuttavat sävyiltään voimakkaammilta ja lämpimämmiltä kuin taka-alan kevytuntuvatakki ja ulkoiluhousut, ja ne ovatkin Puhtaan Kevään sävyjä. Kevytuntuva ja ulkoiluhousut sointuvat Vaalean Kevään palettiin.

Viimeinen tehtäväni on setviä ne intensiivisen näköiset vaatteet ja lisätä joukkoon aiemmin lupaamani jakku. Kamera ei oikein tykkää tuosta neonvärien kuvaamisesta, ja ihmisväritys reagoi niihin vähän samalla tavalla: kuvassa vasemmalla oleva suttu on tosiaan neonkoralli urheilupaita, joka sävyltään sopii parhaiten Kirkkaan Kevään palettiin, mutta on aivan liian kirkas siihenkin nähden. Olen itse Kirkas Kevät, ja tuota paitaa käyttäessäni kasvoni menevät harmaiksi ja muumioidun näköisiksi, ja paita sen kun loimottaa…ei hyvä. Rajansa siis kirkkaudellakin. Siirryn siis miettimään noita selkeämmin oransseja ei-neonsävyjä, ja pistän joukkoon vielä muutaman mietteen Talvien koralleista.

Villaneulehan on selvästi punaoranssi, kuten Talvien (Kirkkaan ja Tumman) oranssit yleensäkin, ja jakku on…ihmeoranssi, ei kai sitä oikein muuten voi kuvailla. Ihmettelin itse pitkään mitä oikein tuli ostettua, kun yritin harmonisoida jakkua eri paletteihin. Se oli liian kirkas Puhtaaseen Kevääseen ja liian keltainen Kirkkaaseen Kevääseen. En silloin tullut ajatelleeksi verrata jakkua ennakkoluulottomasti kaikkiin 12 palettiin. Asia selvisi myöhemmin sattumalta: jakku on Puhtaan Talven oranssi. Siinä on hyvin paljon keltaista, mutta keltainen on kylmää, joten tämä sävy on mystinen ”kylmä oranssi”. Sävyä ei löydy Puhtaan Talven paletista, vaan sen kuuluminen palettiin täytyy todeta nimenomaan vertaamalla sävyn harmoniaa muihin paletin sävyihin. Se sopii täydellisesti esimerkiksi paletin sinisiin: molemmat näyttävät teräviltä ja puhtailta, ja muodostavat täydellisen vastavärien harmonian.

Monikaan Puhdas Talvi ei suuresti hyödy tämän oranssin lisäämisestä puvustoonsa, joten sen puuttuminen paletista ei ole ongelma. Jos sävyä haluaa lisätä, se olisi paras tehdä esim. kankaan kuvioissa tai vaikka käsilaukkuna, jolloin se voisi tehdä todella säväyttävän vaikutuksen. Jakun kokoisena pintana lähellä kasvoja se voi olla ongelma – sitäpaitsi tämä on hankala sävy yhdistää mihinkään, olen itse käyttänyt sitä katumusharjoituksena (olin ostoksilla ilman väriviuhkaa eikä tarkoitus ollut muutenkaan ostaa vaatteita vaan jotain aivan muuta) lähinnä laivastonsinisen tai valkoisen kanssa.

”Ihmeoranssi” Puhtaan Talven värijulisteen kanssa.

Villaneule jäi viimeiseksi. Oikeastaan ylempänä jo sanoinkin, että tämä neule on mielestäni Kirkkaan Talven oranssi. Tätäkään sävyä, kuten mitään Talvien oransseja, ei löydy suoraan väriviuhkasta, mutta harmonisoimalla voi havaita sen sopivan palettiin. Lähin vaihtoehto parhaalle harmonialle olisi Kirkas Kevät. Sävy on siis oranssimpi (tai keltaisempi, lämpimämpi) kuin mikään Kirkkaan Talven viuhkasta löytyvä (punainen), mutta punaisempi ja voimakkaampi kuin mikään Kirkkaan Kevään viuhkasta löytyvä oranssi. Mielestäni paras yleisharmonia löytyy Kirkkaan Talven paletin kanssa, mutta Kirkkaana Keväänä käytän tätä sävyä melko tyytyväisenä. Tämä johtunee tämän sävyn ominaisuuksista (lämpimyys-/kirkkaus-/tummuusaste), mutta muista paleteista lainailun taito onkin sitten jo toisen kirjoituksen aihe.

Villaneule Kirkkaan Talven värijulisteen kanssa.
Villaneule Kirkaan Kevään värijulisteen kanssa.

En tähän löytänyt selkeitä esimerkkejä Talvien koralleista, mutta Puhtaan Talven koralli olisi lähinnä ei-aivan-jääkylmä pinkki, ja Kirkkaan Talvenkin korallissa on oltava intensiivisyyttä ja reilu annos aitoa punaista mukana (hieman lämpimät hot pink-tyyppiset sävyt käyvät toki myös hyvin). Jos tuota villaneuletta hieman vaalentaisi, niin se sävy voisi olla lähellä Kirkkaan Talven korallia. Tummalle Talvelle oranssi olisi samantapainen kuin ym. villaneule, mutta hieman ruskealla taitettu, jolloin sävy on raskaampi eikä aivan niin kirkas, mutta voimakas punaoranssi kuitenkin. Tumman Talven koralleiksi kouluttajani Christine Scaman kirjassaan Return to Your Natural Colours mainitsee damaskonruusun sävyn pinkinkorallina ja pelargonian punakorallina vaihtoehtona. Näitä Kirkaskin Talvi voi hyvin käyttää mielikuvina, pitäen mielessä, että Tumma Talvi valitsee hieman raskaamman ja hillitymmän oloisen sävyn, kun taas Kirkas Talvi valitsee kevyemmän, eloisamman vaikutelman antavan sävyn.

Värimallit: True Colour International. Kirjan esittely löytyy 12 Blueprints-sivuston kaupasta ja sen voi tilata Suomeen sähköpostitse, ei suoraan kaupan kautta. Linkitän muutamia esimerkkejä tällä hetkellä kaupoista löytyvistä koralleista Flow with Naturen Facebook-sivuille!

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *