Design-buumi Intiassa
Tilasin äskettäin Intiasta koruja, ja huomasin kuinka ennen ei-aitojen korujen nimi oli ”fashion jewellery” ja nyt ”designer jewellery”. Tämä amerikkalaisten keksimä ”designer”-hömppä, millä myydään halpaa tavaraa kalliilla, on nyt kertakaikkiaan juurtumassa Intiaan. Madhuri Dixitillä on lähes aina töissä päällä isot korvakorut, mutta muutama kuukausi siten näin ensimmäistä kertaa arvottoman näköiset fashion-korvakorut hänellä. Paita ja hame oli H&M, en löytänyt varmaa vastausta, oliko myös korvakorut H&M:ltä. Yhtäkkiä monen intialaisen julkimon päällä on ollut H&M-vaatteita, sillä H&M on avannut ensimmäisen liikkeensä Intiassa tänä vuonna ja markkinointi käy kuumana.
Vielä kymmenisen vuotta sitten Intiassa vähän nirppanokkaisestikin saattoi joku suhtautua länsimaalaiseen vaatetukseen, ja kutsui sitä muodiksi. Intialaista käsityötä aina koruista vaatteisiin ja asusteisiin kehuttiin pitkäikäisyydestään ja ajattomuudestaan. Tänään ostettu sari olisi mainio sari niin kauan kuin kangas pysyisi hyvänä. Länsimaalaisten vaatteiden ja asusteiden tiedettiin olevan mainioita vain muotiaallonharjalla keikkuessaan.
Nyt yritetään designer-labelilla tuoda iättömyyttä muotituotteisiin. Istuin ravintolassa amerikkalaisen ystäväni kanssa, joka hihkui kuinka designer-tuotteet ovat oikeita keräilykappaleita ja hyviä sijoituksia. Mieleni teki näpäyttää, että joka ikinen tuote on jonkun suunnittelema, ja että hyvin moni designer-tuote on loppupeleissä muotituote, eli arvo putoaa rajusti tuotteen vanhentuessa. Muutama vuosi sitten barbien ollessa vielä kova juttu, sijoitin keräilybarbeihin, ja Barbie-brändi on tullut niin surkean alas, että nuo keräilybarbit ovat nyt vähemmän arvokkaita kuin silloin. Aikoinaan 200:lla markalla myydyt ”collector’s editionit” 1990-luvulta maksavat huutokaupassa nyt vain 10-60 euroa.
Tutkin netin syövereissä, kuinka seitsemän euron valmistushinnalla tuotettujen 2000:n dollarin ”eurooppalaisten” laukkujen lisähinta tulee massiivisesta markkinoinnista ja ylimmän portaan palkoista. Tämä sopii sellaisille, joita ei kiinnosta se itse tuote niinkään kuin mitä muut siitä ajattelevat. Tuotetta on markkinoitu niin rajusti, että siitä on syöpynyt joko markkinoiden haluama tai kriittinen mielikuva jokaiselle. Aishwarya Rai käyttää paljon eräitä design-laukkuja, ja Amitabh Bachchan juuri twiittasi yksi päivä ”rahalla saat ostettua rakkaallesi Sen laukun”. En usko, että Aishwarya laittaa mitään päälleen ilmaiseksi kuin joka päivä pitämänsä vihkisormuksen ja kultaisen vihkirannerenkaan.
Harmi, että tämä design-trendi leviää Intiassa. Usein näkee kultakaupoissa arvottomasta metallista valmistettuja koruja aitojen kultakorujen hinnoissa. Aika ja brändin asema markkinoilla ratkaisee, kummat ovat 50:n vuoden päästä arvokkaammat.