P&S

 

Hoi! Sain joululahjaksi 30 euron lahjakortin lemppariini: Punnitse&Säästä:än. Vata pari päivää sitten sain aikaiseksi hakea sieltä jotain pientä kivaa. En kovin tarkkaan ollut miettinyt mitä sieltä haluan, ainoa pitkään tarvittu ja kaivattu juttu oli kylmäpuristettu kookosöljy, luomuna. Ihan mieletön tuote, sitä voi käyttää ruoanlaitossa, rasvana iholla, dödönä, kahvin kanssa kuorintana, silmämeikin puhdistuksessa ja huhujen mukaan myös liukuvoiteena. Hintaa pienellä purkilla oli 7 euroa.

DSC08625.JPG

Spelttijauhoja leivontaan. Tein kerran ihan sairaan hyvää feta-pinaatti-piirakkaa, mutta käytin siihen valmista ruistaikinaa. Nyt kun kaapissa on jotain muutakin, kuin vehnäjauhoja on helppo pyöräyttää taikina itsekin. Oikeassa reunassa näkyy vegaanipestoa; en todellakaan ole vegaani, mutta tämä maistuu hyvältä ja säilyy hyvänä jääkaapissa avattuna jopa kolme viikkoa, yksinasujan unelma!

DSC08619.JPG

Tämä ei ole Punnitse&Säästästä, vaan yliopistomme UniCafesta. Olen ihan hulvaton kahvinjuoja ja haluaisin mielelläni kantaa kahvikupposta kokoajan mukana. Pelkäsin aiemmin, etten voisi ostaa litran maitotölkkiä, koska en uskonut että käyttäisin kahvimaitoa niin paljoa. Ostinpa kuitenkin ja hyvin on mennyt! KeepCup maksoi kympin ja sain siihen vielä kahvit kaupan päälle, parasta. Tämä on ollut jo kovassa käytössä, aamuisin keitän siihen omat kahvit ja iltapäivällä turvaudun koulun keitoksiin. 

DSC08622.JPG

Nappasin hauskimman näköisen sokeripussin, minkä löysin, siinäpä vasta hyvä peruste. En ole käyttänyt sokeria oikein missään, mutta tämä on pienenä määränä hyvää kahvissa ja ilmeisesti myös parempi kropalle kuin valkoinen sokeri. Pussin kyljessä kerrotaan, että arenga-palmun viljelyllä torjutaan metsänkaatoa ja siten autetaan säilyttämään orankien luonnollista elinympäristöä, jee, hyvä ostos!

DSC08623.JPG

Raakasuklaata! Tämän syömiseen meni kolme päivää, mutta oli hyvää. Ei liian makeaa vaan sopivaa, plussaa kunnon kirsikkapaloista, mutta missä pähkinät? Hinta oli ihan huikea, melkein kuusi euroa, huhhuh mitä riistoa. Näiden lisäksi ostin Pukkan chai-teetä ja chiliä, vähän mausteisuutta talveen. Pussitavaraan en tälläkertaa puuttunut, sitä kun raaskii helpommin ostaa omallakin rahalla!

Mitä teille tarttuu mukaan P&S:stä?

-Vilma K.

Hyvinvointi Liikunta Ajattelin tänään Vastuullisuus

Karjala

Pientä, ja joskus suurtakin, ihmetystä on usein herättänyt helsinkiläisissä ja helskiläistyneissä tuttavissani suuri intoni ja kaipuuni karjalaa kohtaan. Hoidan pakollisen Antsku-lainauksen heti pois alta: mie kyl romahan, jos mie en pääse sinne kerra kuus. Kaupunkilaiset eivät välttämättä ymmärrä, miksi pää räjähtää jos joudun tönöttämään Helsingissä viisi viikkoa putkeen, mutta niin se vain on. Kaipaan rauhaa, kotia, perhettä ja koiraa. Kaipaan niitä kaikkia ihmisiä, peltoa ja metsää, kaipaan parhaimman makuista vettä ja isoa keittiönpöytää. Mikä siellä sitten on niin paljon parempaa?

 

Miksi.jpg

Ihmiset. Kaikki ne. Muunmuassa. Se, kun menet aamulenkille ja juttelet viisi minuuttia täysin tuntemattoman vastaantulijan kanssa. Se, kun kaupan kassa hymyilee. Se, kun asioidessasi Punnitse&Säästässä kauppias huomioi sinun lisäksesi myös nenäkorusi. Se, kun kahvilassa saa kahvia reilulla eurolla ja santsikuppi on ilmainen. 

Luonto. Minulle se oli kuin satumaa. Puuterilunta oli joka paikassa, pakkautuneena kauniisti puiden oksille ja talojen katoille. Omakotitalojen. Tähdet. Aamuaurinko. Punainen taivaanranta. Pystymetsää ja laakeeta peltoo.

Kaikki. Se, että villasukat tehdään itse. Puusauna. Koti. Karjalan murre. Yleinen rempseys. Uutisvuoksi.  Ja sitten vähän ajan päästä aina myös se, että sieltä kulkee juna myös toiseen suuntaan: Helsinkiin. 

20140125_194124.jpg

Toiseen kotiini päästessäni minua odotti Itellan selvityspalvelun kautta käynyt kortti. Kuori väitti, että se oli alunperin lähetetty vanhaan osoitteeseen, mutta tarkistin asian ja osoitekentässä luki nimeni lisäksi jokseenkin oikeat koordinaatit: opiskelija-kompleksi ABC-deliä vastapäätä. Close enough ja Grande Turismo!

Mistä työ ootte ja mihin veri vetää ? Missä on koti ja voiko niitä olla monta? Kait teil on pirikello?

-Vilma K.

Suhteet Sisustus Ystävät ja perhe Ajattelin tänään