RUOKAVINKKI: Oivalluksia haasteesta nimeltä Lihaton Lokakuu

lihatonlokakuu_blogi.jpg

Niinkuin olette ehkä somekanavistani(facebook, instagram ja twitter) jo huomannut, että Vinkkipankkiiri otti Lihaton Lokakuu -haasteen vastaan (jes kakuissa ja muissa herkuissa ei ole lihaa, kakkukuukausi alkakoon, hehee). Minut tunnetaan ystäväpiirissäni lihanystävänä. En voi sille mitään, että rakastan liharuokia yli kaiken. Monesti jopa ostan perjantaisin karkkipussin sijaan italialaisen lihaleikkelelajitelman. Täydellinen Vinkkipankkiirin hurmaaja varmasti osaa paistaa pihvin ja arvostaa onneani fileeraustaidoista. Mutta niinkuin kaikki tiedämme ympäristömme kärsii ja ekologisia valintoja olisi syytä kaikkien tehdä, niinpä otin vastaan tämän Docventuresin haasteen tavoitteenani inspiroitua kasvisruuista enemmän keittiössäni. Vaikka tässä hehkutin lihan puolesta, syön toki useasti kasvispainotteisesti, mutta harvemmin itse kokkaan kasvista, sillä reseptit jotka osaan ulkoa (ja jotka tulevat ensimmäisenä väsyneenä töiden jälkeen kaupassa mieleen) ovat tyyliä burgundinpata jne. Siksi odotan oppivani ja innostuvani muutamasta huippu kasvisruuasta, joita sitten tekisi mieli kokata!

Nyt kun haastetta on pari viikkoa takana olen tehnyt huomioita ja oivalluksia liittyen projektiin:

1. Tuntuu dieetiltä ja toimii kuin dieetti

-Aluksi tuntui siltä, että kaikki herkut on pannassa ja kaupassa silmät etsivät kuin aivojani ärsyttääkseen serranon kinkkupaketteja, mutta pidin pintani. Olo oli kuin olisin ollut jollain laihiksella mutta viikon oltuani tällä uudella ruokavaliolla kropastani oli hävinnyt yksi kokonainen kilo. Mahtavaa, että dieettituntemukset eivät menneet hukkaan.

2. Alun jälkeen helpottaa

-Mitä tahansa terveellistä tai liikunnallista tehdessä puhutaan siitä, että alku on vaikea. Sama pätee lihattomaan lokakuuhun. Varsinaisesti lihan pois jättäminen ei ole vaikeaa, mutta aluksi kaupassa mieleeni tulvi helpommin lihapitoisia reseptejä. Onneksi keksin sitten kuvata aamuisin kotona olevista ihanista keittokirjoista (mm. VEGE, josta arvio tulossa!) kännykällä kuvia, jotta oli ideat valmiina päivän heikkoa väsynyttä hetkeä varten, jolloin työpäivän jälkeen laahustan markettien hyllyjen välissä.

3. Tomaatti-Mozzarella

-Kiireisen arkeni takia poimin useasti kahviloista tai kaupan välipalahyllyistä täytettyjä sämpylöitä tai salaatteja mukaan. Nyt ensimmäistä kertaa havahduin kasvisvaihtoehtojen vähyyteen. Tomaatti-mozzarella on hyvä yhdistelmä, mutta voishan sitä olla muutakin tarjolla. Mielikuvitusta vähän hei! Automatkalla jouduin pysähtymään ABC:lla( joo myönnetään noloa, mutta täten lupaan kirjoittaa jutun joskus myös niistä ihanista pysähtymispaikoista jotka eivät kuulu tähän ketjuun), jossa ala cartelta oli valittavissa vain vuohenjuustosalaatti. Onneksi vieressä oleva Hesburger yllätti kolmella täysin vegevaihtoehdolla. Falafelhampurilainen oli ihan kelpo tuote ja piti naisen tiellä!

4. Hummus kuin jauheliha

-Hummuksesta tuli uusi lempparini. Se nimittäin tuo saman kylläisyyden kuin esimerkiksi jauhelihakastikkeet (esim. bolognese) ja maistuu ihana täyteläiseltä. Mausteita ja hyvää öljyä vähän pinnalle niin avot, kyllä on herkkua! Granaattiomenan siemenet viimeistelevät homman!

5. Inspiraatio voi tulla yllättävästä paikasta

-Kaverini taannoin tutustutti minut Niilo22-nimiseen tubettajaan. Kyseessä on kolmekymppinen lempääläinen tavismies, joka arvostelee kaupasta ostamiaan tuotteita. Herran aiemmista kokkailuista on tehty koomisia koosteita, sillä kaveri saattoi pistää samaan soppaan mm. makaroonia ja pizzapaloja. Jostain syystä olen nyt koukuttunut tähän lempääläiseen youtubekanavaan ja sitten tämä sympaattinen tyyppi päätti yhtäkkiä alkaa Lihattomalle Lokakuulle. Silloin ajattelin, että ei hemmetti, jos tämäkin kavari alkaa tähän, niin kyllä munkin on pystyttävä! Go Niilo22! Go Vinkkipankkiiri!

Kertokaahan omia kokemuksianne Lihattomasta Lokakuusta!

Kiva kuulla ketkä kaikki haasteessa mukana!

 

 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta Vastuullisuus

RUOKAVINKKI: Hello Darling yllättää sijainnillaan

Vinkkipankki_Hello_Darling_2015_13.jpg

Juuri vieraillessani Budapestissa huomasin Suomesta puuttuvan yhden asian, nimittäin eloisat sisäpihat. Budapestissa monet sisäpihat ovat täynnä liiketiloja ja niistä jopa yhdistyy ihania sisäpihajonoja, jotka toimivat illanviettokeitaita. Niinpä kiinnoistuin kovasti kun kuulin Punavuoreen, Iso Roobertinkatu 3-5:een, perustetusta Hello Darling ravintolasta. Tai niin no, paikka haluaa kutsua itseään eateryksi, joten käytämme täten sitä nimeä!

Vinkkipankki_Hello_Darling_2015_14.jpg

Ystäväni kanssa varasimme pöydän lauantai-illaksi illallistanauttiaksemme ja kun tulimme eateryyn se kuhisi asiakkaita. Tila on hyvin pieni ja asiakaspaikkoja sisätiloissa noin 20. Kuhinasta huolimatta meidät otettiin lämpimästi vastaan. Ravintoloitsija hääri itse tiskin takana ja rento kokki pyyhälsi ohi kehaisten kameraani. Kiva ja lämmin tunnelma siis. Istuidumme pitkän penkin päähän ja vieressämme samassa pöydässä illallisti pari muutakin nälkäistä kaverusta.

Vinkkipankki_Hello_Darling_2015_16.jpg

Vinkkipankki_Hello_Darling_2015_15.jpg

Menu oli monipuolinen. Vaikutteita oli niin lännestä kuin idästäkin. Enimmäkseen kala- ja lihavaihtoehtoja, mutta päätin pitää lihattomasta lokakuustani kiinni ja tilasin kasvisruokia. Alkupalaksi oli dumblingseja ja vietnamilaistyylistä kevätrullaa. Annos oli kaunis ja päällä oli raikasta mangoa ja muutenkin koko makumaailma oli onnistunut! Odotukset olivat siis korkealla seuraavaan annokseen. Pääruuissa kasvisruokailijalle oli vain punajuuririsottoa tarjolla, mutta lista lupaili sen olevan höystetty valkosuklaalla. Onpa jännä kombo, ajattelin. Kun annos tuli se oli kyllä kauniin värinen ja koostumukseltaan juuri oikea al dente, mutta valitettavasti erikoinen valkosuklaa jäi muiden makujen alle, sillä en maistanut sitä ollenkaan. Muuten kyllä ihan kelpo risotto, muttei räjäyttänyt pankkia. Jälkiruuaksi testasimme suklaa-kookoskakkua, jossa oli avokadopohjalla tehty suklaa kreemi päällä ja mustaherukkahillo. Annoksessa hillo oli lempparini, mutta valitettavasti se peitti muut maut alleen.

Vinkkipankki_Hello_Darling_2015_17.jpg

Vinkkipankki_Hello_Darling_2015_18.jpg

Tunnelma oli kyllä rennonpuoleinen, mutta samalla asteen Skifferiä tai Puttesin tyylisiä paikkoja asiallisempi. Paikka olisi ideaali treffeille tai voisi sinne viedä vaikka pomonsakin syömään tai vanhemmat. Kaveriporukalla hauskinta olisi varmaan vuokrata koko paikka, sillä pienuutensa ansiosta siellä saisi synttäriporukalla paikan täyteen helpostikin. Kiva konsepti sinänsä!

Vinkkipankki_Hello_Darling_2015_12.jpg

ps. Kiinnostavaa oli myös listan all-day-aamiaislautaset, joissa vaihtoehtoina mm. Dim Sum-aamiainen tai pizzalovereille aamiaispizza! Näitä pitää mennä ehdottomasti vielä testaamaan!

*Ravintolan sponsoroima päivällinen

Eatery Hello Darling

Ravintolalla on kauniit nettisivut osoitteessa hellodarling.fi ja modernisti myös instagram tili @hellodarling.

Pöytävaraukset: bo*****@**********ng.fi

 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta