KEITTOKIRJAVINKKI: Lomalla syödään Lomaruokaa

Lomaruokaa_vinkkipankki_Verna Kovanen.jpg

Kun auto on pakattu ja mökkireissu aloitettu ensimmäinen stoppi on yleensä se ruokakauppa, jossa pitäisi yhtäkkiä heittäytyä luovaksi superkokiksi ja muistaa ulkoa reseptit koko viikonlopun ruokiin. Homma ei ole niinkään simppeli varsinkin, jos mukana on monenlaista makumieltymystä omaavaa herkkusuuta. Lomaruokaa-kirja on tehty tähän tarpeeseen, helppoja ja yksinkertaisia safkoja, jotka voi valmistaa mökkioloissa ja ei ole pakko tyytyä koko viikonlopuksi kabanossilinjalle. Toki makkara tai kaksi kuuluu aina asiaan, mutta niin ymmärrättehän on välissä kiva syödä muutakin, koska syöminen vaan on parasta.

Minua keittokirja puhutteli heti kauniilla kannellaan. Jostain syystä olen hurahtanut ultramariinin siniseen. Isken sitä jokapaikkaan. Ostin jopa sen värisen silmänrajausvärinkin. Kirjan valkoiset raidat yhdistettynä siniseen vievät ajatukset Turkkiin, jossa olen viettänyt paljon aikaan. Muunmuassa lounaisrannikolla Bodrumin läheisyydessä on kaupunkeja, joissa on kaupungin säännöissä määritelty talojen sävyiksi juuri nämä raikkaat värit. Kirjan takakannessa tekijät Teresa Välimäki ja Johanna Lindholm viittaavatkin välimerellisiin tunnelmiin. Kirjassa on osioita ruoka-aikojen mukaan, tosin heti rennosti tokaistaan että ”Lomalla syödään mitä kummallisimpiin aikoihin, mutta hyvä niin!” Ehkäpä juuri tämä rento ote saa selailemaan kirjaa mielellään ja palaamaan sivuille uudemman kerran. Graafinen suunnittelu on Enni Koistisen käsialaa (samoin kuin Pollo Limonello kirja, jonka arvostelu täällä) ja erittäin hauskalla tavalla sekä simppelin graafinen, että hauska. Sivuille on ikäänkuin lyijykynällä kirjoitettu muistiinpanoja ja lisätty piirrettyjä kuvituselementtejä eli paljon sivuilla tapahtuu mutta silti homma pysyy kasassa. Nättiä jälkeä siis!

Testireseptikseni valitsin Kylmän Tomaatti-paprikakeiton. Reseptin ohessa oli ruuasta niin hauska ja niin päivääni sopiva kuvaus etten voinut ottaa muutakaan. Keittoa kuvaillaan näin:

” Tämä keitto sopii loistavasti myös niihin hetkiin kun tuntuu että edellinen ilta on venynyt hieman liian pitkäksi, aamu on koittanut aiemmin kuin arvasitkaan ja päässä kuohuvat Atlantin aallot kilpaa sekavien ajatusten kanssa…”

Keiton teko oli reseptin kanssa helppoa kuin heinänteko, eikä ollut mitään kommervenkkejä, ainoastaan huomasin, että yön yli kaapissa levänneenä keitto oli maustunut ihan toiselle tasolle joten suosittelen tekemään edellisenä päivänä. Ainoa poikkipuolinen sana kirjasta on se, että muutamat reseptit on musta vähän turhan yksinkertaisia, esim. koko kirjan aloittava Aamusarvet ohje neuvoo ottamaan valmista lehtitaikinaa ja juustoa, ja that’s it. Tulee vähän sellainen fiilis noista, että miksi tämä on tässä, miksi tämä ohje on ansainnut paikkansa kirjassa. Mutta ehkä ideana on ollut tehdä kokonaisuuksia esim. Juuri tuo aamiaisosio ja meze-osio kirjassa on jo sellaisenaan sellainen, että tekisi mieli tehdä ohjeosion kaikki tahnat kerralla 🙂 Voisikin järkätä kesäkemut mezetarjoiluilla, vaikka parvekkeen avajaiset tai jotain!

Lomaruokaa on myös kirjana tehty someaikaan. Kirjan kirjoittajat suosittelevatkin ikuistamaan omat Lomaruokaa-kokemukset #lomaruokaa tunnuksella. Ja lupaavat itsekin päivittää aiheen tiimoilta tilejään. Teresa Välimäen tiliä pääset tsekkailemaan täällä ja kirjan reseptien lisäksi valokuvat ottaneen Johanna Lindholmin instaikuistukset näet täältä!

Kustantamo

http://www.dreamcozy.com

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta Kirjat

TAPAHTUMAVINKKI: Se olis SEX Turussa 9.-12.7.

TURKUSEXPIEN.jpg

Kesän paras syy lähteä Turkuun, eli Turku Modern festivaali, koittaa tänä viikonloppuna. Viime vuonna festaria ei pidetty ja selkeästi kesästäni jäi puuttumaan jotain, joten ihanaa päästä taas hytkymään mestoille. On kivaa reissata Suomessa ja Turku on aina kauneimmillaan Turku Modernin aikaan. Turku Modern on rento, helppo nautiskella ja sopivan kokoinen vähän niinkuin joku täydellinen drinkki, jota varten ei liikaa tarvitse kikkailla. Sanotaan nyt että sellanen tosi hyvä Gin&Tonic.Festivaalilla näkee myös varmasti jotain kiinnostavaa ja ainakin pääsee tanssiviboihin ilman sen suurempaa aikataulu exceliä ja stressiä.

https://www.youtube.com/embed/FNeBl0rwNKM?list=PL_MMyOjkpmp2YOHg8XCfwz2_qRABP8h7p” width=”560″>

Turku Modern on elektroniseen musiikkikattaukseen erikoistunut festivaali, jossa tänä vuonna on myös ilahduttavan paljon ulkomaisia vahvistuksia. Ehkä vuoden tauko pisti vipinää puntteihin ja nosti festarin uudelle tasolle. Saa nähdä, mutta odotukset ovat ainakin korkealla! Ulkomaisista vahvistuksista PC Music:in alta esiintymään Kårenin lavalle tulee esimerkiksi QT ja Sophie. QT videota katsellessa siirtyy kuin aikakoneella tamakochi-aikaan tai vähintään sellaiseen japanilaiseen valokuvauskoppiin, jossa ”passikuvien” päälle lisätään pinkkiä ja hymiövuori. Jos joku ei piristy QT:sta niin häntä voidaan huoletta kutsua negailijaksi. No ei haukuta ketään, mutta Vinkkipankkiirin syke ainakin jostain syystä aina nousee kun, vaikka ”Hey QT” -hittiä kuuntelee ja hymy alkaa oitis nousemaan korviin. Pc Music hihkuilun lisäksi sykettäni nostattaa takuulla Dj Haus, joka nimensä mukaisesti on sitä ehtaa housea. Loputon noste, here i come! 

 

Suomiskenen vakiovahvistuksena paikalla on tietysti Jori Hulkkonen. Ei ole yhtäkään modernia missä mies ei olisi ollut paikalla, sillä hän on festarin yksi perustajista ja järkkäämässä tapahtumaa edelleen. Tällä kertaa hän esittää spesiaali pitkän ”todella raren” Jori Plays Steppin Out -setin. Keikka kuulemma koostuu yhdestä puolitoista tuntisesta kappaleesta. Jorin keikalle pitää senkin takia suunnata, sillä toteutin Vinkkipankin juhannustaikavinkkien mukaiset toimenpiteet jussina ja seuraavana aamuna unestani oli pääteltävissä, että tuleva sulhaseni löytyy Jorin keikalta. 😀 

Suomikeikkojen annista odotan Jorin (ja tulevan sulhaseni) lisäksi Ronyaa. Näin Ronyan viimeksi kaksi vuotta sitten Basslinessa Koffarissa, jolloin artistista harva vielä tiesi. Sen jälkeen häneltä onkin tullut timanttibiisejä, kuten aina hyvä Flame. Ronyalla on upea ääni niin mahtavaa päästä kuulemaan sitä moderniin.

Jos et vielä ole hankkinut lippuja tapahtumaan, niin ei hätää, niitä saa vielä tiketistä. Ne eivät myöskään ole hinnalla pilattu, nimittäin yhden päivän lippu maksaa vaivaiset 35,50€. Aika edullista sanoisin versus vaikka Flow. Turku käynnistä ei kannata  myöskään tehdä sen suurempaa numeroa, onhan sinne hyvät liikenneyhteydet ympärimaata ja bussit kulkee, vaikkei jäisi yöksikään! 

Nähdään Moderneis!

http://www.turkumodern.com/2015/

Pakko jakaa tähän vielä alltime ultimate favourite Turku-aiheinen kappale: 

Muoti Matkat Musiikki Trendit