PIKKUJOULUT KEIKALLA: Jaakko Eino Kalevia ja K-X-P:tä tarjolla
Täytyy kyllä myöntää, että jostain kumman syystä itse haluaisin myös mennä pitkästä aikaa johonkin klassisen jouluiseen acapella-konserttiin, mutta muistan myös joulun odotusajat, kun kaikki joulu-asiat ovat tuntuneet päälleliimatuilta. Lapsuuden perheessäni ei juuri seurattu perinteitä, ainakaan orjallisesti, ja joulun perinteet olen vasta aikuisiällä kohdannut seurustelusuhteiden kautta tutuksi tulleiden perheperinteiden mukana. Pääasia joulussa itselle on ollut ystävien ja tuttavien näkeminen. Joulun alusaika on hyvä tekosyy sopia se kahvittelu, josta ohimennen on koko vuosi puhuttu. Yhdessä on kiva mennä myös keikalle. Tässä pari ei niin perinteikästä vaihtoehtoa tulevaan pikkujoulu-viikonloppuun:
Jaakko Eino Kalevi Korjaamolla!
14.12. Korjaamo
Huh huh, Jaakko Eino Kalevihan juhlii ensi vuonna 10-vuotis taiteilijauraansa. Nopeasti menneet vuodet 2011 julkaistusta Modern Life -levystä. Harvoin pääsee tätä musiikillista herkkua nauttimaan, mutta nyt lauantaina on mahdollisuus päästä JEK:n keikalle, jossa on luvattu soittaa läpileikkaus koko muusikon discografian läpi. Myös pääsee Suomessa on tuoreeltaan fiilailemaan uutta Donimo Recordsin kautta julkaistua EP:tä!
K-X-P + feat. Marja Ahti ja O Samuli A
13.12. ja 14.12. G Livelab ,
Timo Kaukolammen luotsaama särisevä krautrock-laiva K-X-P tekee keikat kahtena iltana akustiikasta kiitellyssä G Livelabissa. Mahdollista innostua oikein kunnolla ja ostaa combo-lippu molemmille illoille, jotka keskenään ovat erilaisia. Keikat taltioidaan K-X-P: tulevaisuuden projekteja varten, joten jotain spessua varmasti tyypit tuntien on luvassa.



Kuolemattomuutta käsitellään eri näkökulmista mitä eri maiden taiteilijat ovat halunneet tuoda esille. Päänäyttely on erittäin näyttävä ja massiivinen kokonaisuus vielä toiminnassa olevassa linssi-tehtaassa. On sinällään jo kokemus matkustaa tehtaalle ja mennä sisään näyttely aluelle tehtaan porteista. Neukkuhenkeä indeed. Itse satuin olemaan viiden aikaan tapahtuma-alueella kun tehtaan kello pärähti päälle ja ikkunoista seurasin työntekijöiden marssia kohti kotia. Paikka sopii hyvin näyttelylle, sillä monissa teoksissa käsitellään myös työn tekemistä teemana. Myös Artist-in-Residence ohjelman taiteilijat ovat rakentaneet tilansa tehtaalta löytyneistä tavaroista ja materialeista ja lähteneet sitä kautta työskentelemään teostensa kanssa.

Yeltsin Centerissä on henkeä salpaavan upea tilausteoksena biennaalille toteutettu videoteos Allegoria Sagra, joka näytetään päivittäin 72-metrisenä projisointina aina iltaisin klo 21. Älä missaa tätä. Vinkkipankkiirina käyn paljon katsomassa erilaisia taidejuttuja ja tämä kyllä oli vaikuttavimpien taidekokemusten listalle pääsijä!








26